Valdis Krebs: 'אשליית הרוב' ברשתות החברתיות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

Valdis Krebs הוא המדען הראשי והמייסד של חברת Orgnet LLC, קליבלנד / אקרון, אזור אוהיו (Cleveland/Akron, Ohio Area). הוא מדען המתמחה בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), בניתוח נתונים ובהדמיה חברתית, יחסית, רב-מודאלית, כדי לעזור ללקוחות בפרויקטים של שינוי והסתגלות ארגונית.

Krebs עושה שימוש במחקריו בכריית נתונים, בניתוח גרפים, בניתוח רשתות, באיתור דפוסים קבועים / בתבניות ובבינה מלאכותית (AI) כדי לסייע לבסיס לקוחות עולמי. הוא פיתח את תוכנת InFlow לניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); ולניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

לפני שהפך לעצמאי, מילא Valdis Krebs תפקידים שונים בתחום ניהול משאבי אנוש / HRMS בחברות: וולט דיסני, TRW, טויוטה ופורד מוטור. כיום, הוא עובד ממשרדו בקליבלנד, אוהיו (ארצות הברית) עם רשת עמיתים ברחבי העולם.

Krebs צוטט אלפי פעמים בפרסומים אקדמיים, בבקשות פטנטים ובמסמכי בית משפט על ניתוח רשתות.

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

ב- 9 באוקטובר 2015 פרסם הוושינגטון פוסט מאמר שבו עשה שימוש ברשתות חברתיות. שמו היה "פאזל מהיר שמלמד אם אתה יודע מה אנשים חושבים" (A quick puzzle to tell whether you know what people are thinking):

[למאמר המלא בוושינגטון פוסט, לחצו כאן]

בדרך כלל אני שמח לראות כשמדעי הרשת מוסברים בעיתונות הפופולרית. הבעיה היא שברצונם לפשט, לעתים הם לא תמיד מבינים את הניואנסים של הדינמיקה שהם מנסים להסביר.

התקשורת אוהבת להציג רשת כמעגל, אבל, התרשים מטעה. בהצגה הזו טמונה סכנה, כיוון שהיא עלולה לעורר אצל הקוראים את הטיית התפיסה הקרויה: "אשליית הרוב ברשתות החברתיות" (The Majority Illusion in Social Networks): זהו הרושם המקומי שאנו מקבלים, עד כמה תכונה ספציפית נפוצה; כאשר האמת הגלובלית שונה לחלוטין. אם תופעה היא נפוצה בקרב חברינו הקרובים אנו ניטה להאמין שהיא נפוצה גם באופן גלובלי. זאת למרות שהיא יכולה להיות נדירה ברשת כולה.

מדגיש את ספירת הצמתים המועטות (הצבועות בתכלת); ומטשטש את התבניות/דפוסי הפעולה ואת החשיבות של אופן הקשר שלהם.

[להרחבה בנושא: 'הטיות תפיסה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אשליית הרוב' לחצו כאן]

[בתמונה: ההצגה המעגלית של הרשת יוצרת את אשליית הרוב... הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

כאשר אנו מסדרים את הרשת לפי ההיגיון הנובע ממנה - כשהצמתים מסודרים על פי הקשרים הישירים והעקיפים שלהם - אנו מגלים תמונה שונה לחלוטין: דווקא הצמתים הצבועים תכלת הם הדומיננטיים ברשת. המסקנה היא, שדווקא המיקום ברשת הוא הוא שנותן להן כוח; ומייצר להן עוצמה. 

להדמיה שלמטה יש את אותם החיבורים בדיוק כמו דיאגרמת המעגל למעלה. אבל, ההדמיה למטה מגלה ששלושת הצמתים בתכלת הם השולטים ברשת והם בעלי העוצמה בה, כי הם צווארי בקבוק המחברם בין שני חלקי הרשת.

מיקומם העיקרי ברשת מנצח את הספירה שלהם כמיעוט. זה כוחם, ולא אשליית המיעוט / הרוב!

[בתמונה: כשמסדרים את צמתי הרשת לפי ההיגיון שבה, מתקבלת התמונה האמתית... הרשתות עובדו במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

ברשת אנושית ממשית שלושת צמתי התכלת יהיו מחוברים זה לזה, ככל הנראה, שברשתות אנושיות, צמתים של קישוריות דומה נוטים להתחבר זה לזה.

כשרואים את מבנה הרשת האמיתי, אף אחד לא מופתע מכך שצמתי התכלת שולטים. כלל הזהב של הרשתות זהה לכלל הזהב של נדל"ן: מיקום, מיקום, מיקום...

[למאמרו של Valdis Krebs: 'מיקום מיקום מיקום… רשת ארגונית וחברתית כנדל”ן', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *