יצחק אדיג'ס: אינטליגנציה מול חוכמה

[בתמונה: חוכמה 'הולכת', בדרך כלל, עם שיער לבן... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ParentRap לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן]

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית. [בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

אינטליגנציה היא היכולת לטפל במידע ולהפיק מסקנות על סמך המידע שניתחת ושקלת. ככל שהיכולות האנליטיות שלך טובות יותר למצוא דפוסים ולהבין את דפוסים החוזרים, כך אתה יותר אינטליגנטי; אתה יכול להסיק מסקנות מהמידע מהר יותר וטוב יותר ממישהו אחר שאינו אינטליגנטי כמוך.

עתה, מהי חוכמה? חוכמה מבוססת על ניסיון. אדם אינטליגנטי יודע לצאת מהחור. אדם חכם יודע מלכתחילה לא ליפול לבור.

למה? כי יש לו ניסיון. והחוויה הטובה ביותר היא מתי ללמוד מאנשים אחרים שנפלו לתוך החור. אתה לא צריך ליפול לבור בעצמך כדי להיות חכם. אתה לומד מאחרים, מניסיונם של אחרים. כך שאדם חכם הוא מנוסה ביותר, מבלי שהוא בהכרח צריך לחוות זאת על עורו.

אנשים צעירים הם אינטליגנטים אך לא בהכרח חכמים. חוכמה 'הולכת', בדרך כלל, עם שיער לבן.

למה שיער לבן? מכיוון שיש להם ניסיון; וניסיון הוא לא לומר לאנשים מה לעשות, אלא מה לא לעשות. אדם חכם יודע היכן נמצאים הבורות; ומונע מכפיפיו ליפול לתוכם.

[להרחבת המושג: תבניות - דפוסים חוזרים, לחצו כאן]

בחלק מהחברות הם טועים בהעסקת בוגרי בתי ספר למנהל עסקים שהם המובילים בכיתה. מאוד אינטליגנטים, אבל הם לא בהכרח חכמים. חברות אלה מדירות אנשים מבוגרים מכיוון שהם טוענים שהם מיושנים; שההתקדמות הטכנולוגית הפכה אותם למיושנים.

בעל חברה חכם שאני מייעץ לו, נוהג לשכור אנשים אינטליגנטים שמכירים את הטכנולוגיה העדכנית ביותר; אך עבור משרות המנהיגות הוא נוהג לשכור אנשים חכמים.

בסביבה העסקית של ימינו, קיימות אין סוף הזדמנויות לעשות. אבל, צריך לדעת מה לא לעשות!

מקורות

 

2 thoughts on “יצחק אדיג'ס: אינטליגנציה מול חוכמה

  1. עולם המידע התפתח מאד מאז כתב אדיג'ס את הדברים האלה. הם נכונים גם היום אבל ההגדרה של אינטליגנטי כמו שהיא מובאת כאן, חופפת להגדרה של חכם: הרי מי שלומד מנתונים משול למי שלומד מנסיונם של אחרים, במיוחד כאשר נתונים הם גם תמלילים. ללמוד מכל דבר, לא רק מניסיון, עושה אותך חכם. לדעת להסביר או לחשוב באופן ביקורתי, זה אינטליגנטי. ולשים לב, שבשביל להיות אינטליגנטי לא בכרחי לאגור חכמה, ובשביל לאגור חכמה לא הכרחי להיות אינטליגנטי, מספיק זכרון ונטייה לעקביות.
    אדיג'ס בטח התכוון לדבר על חכמת היישום. היכולת לישם יושבת בחלקים אחרים של המוח. לא משנה מה הבנאדם יודע או מבין, עדיין נשאר האתגר לקשר את זה למצבים שונים, לזהות מה קורה ולפעול נכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *