אלי בר און: סכנת המל"טים והמזל"טים התוקפים

[בתמונה: ה-MQ-9 ריפר המבצעי הראשון שנחת בבסיס חיל האוויר האמריקני קריץ' שבנבדה ב-13 במרץ 2007. התמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

המטוסים ללא טייס (להלן: מל"טים) - מטוסים שנישלטים מרחוק, לרוב מהקרקע - מקבלים בשנים האחרונות תפקיד חשוב מאוד בצבאות ובארגוני הטרור הגדולים.

בתחילת הפעלתם, לפני כ- 40 שנה, המל"טים שימשו בעיקר לצרכי מודיעין. הם היו סוג של מצלמה מעופפת, תפקיד חשוב שמתבצע גם כעת. בעשור האחרון מתפתח במהירות השימוש במל"טים גם לצרכי תקיפה.

כך בתקיפה המוצלחת מאוד של מתקני הנפט בערב הסעודית שהתרחשה בשנה שעברה; כך גם במלחמה הנוכחית בין אזרבייג'אן לארמניה, שם מתבצע ע"י האזרים שימוש נרחב במל"טים תוקפים. זהו האמצעי שובר השיוויון במלחמה שם. להערכתי, הוא שנותן כעת לאזרים יתרון במלחמה.

[למאמרו של אלי בר און: 'המערכה בנגורנו קרבך – סיכום ביניים', לחצו כאן]

[בתמונה: המערכה בנגורנו קרבך. החימוש המונחה המדויק גרם לשינוי ביחסי הכוחות... התמונה היא צילום מסך]

ידוע כי ארה"ב מפעילה צי של מל"טים גדולים שתוקפים טרוריסטים במקומות רבים בעולם בעיקר במזרח התיכון. להערכתי, הריפר (ראו תמונה בראש המאמר) הוא מל"ט התקיפה הכבד הטוב בעולם.

אז מהם היכולות והמגבלות, היתרונות והחסרונות? הנה הסבר קצר על חלק מהתכונות היותר חשובות

1, מל"טים, כעיקרון, הם מטוסים איטיים מאוד; וזה חיסרון. כך, ניתן להפיל אותם וקשה להם להתחמק מטילי נ"מ.

2, מנגד למל"טים יש יכולת של תעופה ושהות באוויר במשך שעות רבות; ולעיתים, גם של יום שלם, מעל האזור בו הם אמורים לתקוף. זה יתרון כי הם יכולים לחוג זמן רב באיזור בו ממוקם האויב; ולהמתין להזדמנות המתאימה לפגוע בו.

3, כושר נשיאת החימוש של המל"טים קטן משמעותית מזה של מטוס קרב רגיל דוגמת האף 16 והאף 35.

4, יש למל"טים את היתרון הגדול, שבאמצעות הפעלתם אנחנו לא מסכנים חיי טייסים.

5, בנוסף, עלות המל"טים - מבחינת רכש ותחזוקה - קטנה פי כמה מזו של רכש, תפעול ותחזוקה של מטוס מאויש; לרבות ההכשרה והאימון של הטייסים.

מטוסים זעירים ללא טייס, מזל"טים

התחום הזה מתפתח במהירות; ולהערכתי הוא המסוכן יותר. גם המזל"טים משמשים לצילום. יש להם את כל היתרונות והחסרונות של המל"טים הגדולים, אך היתרון הגדול שלהם הוא המיזעור והמשקל הנמוךעלות הרכש, התפעול וההחזקה שלהם נמוכה מאוד. כך ניתן לרכוש ולהפעיל אותם בכמויות גדולות.

כתוצאה מהעלות הנמוכה, ניתן "לבזבז" אותם. קרי, להשתמש בהם כמזל"טים "מתאבדים", כפצצות מעופפות מדויקות עד רמת המטר האחד, פצצות שפוגעות במדויק במטרה, לעיתים גם נכנסות לדירה מהחלון או מהמרפסת.

ההארופ (ראו תמונה למטה) הוא מזל"ט מתאבד כחול לבן, האזרים משתמשים בו בלחימה נגד ארמניה, האיראנים פירסמו תמונות של הארופ כזה שנפל בשטח שלהם.

[בתמונה: הארופ מוצג בסלון האווירי בפריז, 2013. המקור: Julian Herzog (Website) • CC BY 4.0]

בגלל הגודל הזעיר של המזל"טים קשה מאוד ליירט אותם, הם יכולים לטוס נמוך מאוד ולעיתים כמעט ללא רעש(לחלקם מנועים חשמליים) וכאמור פגיעתם מדויקת וקטלנית.

החיסרון הגדול שלהם הוא במשקל הנמוך של הראש הקרבי, הם לא מתאימים לפיצוח בונקרים. הטווח שלהם וזמן השהיה באוויר שלהם קטן משמעותית מזה של מל"טים גדולים.

אני חוזר ליתרון המיזעור: יש היום מזל"טים מתאבדים שגודלם כגודל כף יד; ויש גם בגודל של קטנוע. זה כלי זול יחסית, אפקטיבי, מדויק ומסוכן שאין היום מערכות הגנה יעילות שינטרלו אותו, קשה מאוד להתגונן מפניו. פצצה מדויקת מעופפת נישאת ומופעלת ע"י אדם אחד.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

[לכתבה המלאה ב'מעריב', לחצו כאן]

מה צופן העתיד הקרוב?

1, כניסה לשימוש של מל"טים ומזל"טים סילוניים, בגלל מהירותם יהיה קשה מאוד ליירט אותם.

2, מל"טים ומזל"טים חמקניים, כנ"ל, יהיה קשה ליירט.

3, שימוש בנחילי מזל"טים מתאבדים, שוב קשה יהיה ליירט את מרביתם.

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *