מקצועיות השוטרים והכאוס בגבעת זאב

[בתמונה: מגנט מחאה שיצר גיורא זינגר - עיצוב מגנטים אלטרנטיבי; והעלה לפייסבוק]

[לאוסף המאמרים על תורות הפעלה במשטרה (דוקטרינה), לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מקצועיות ומקצוענות, באתר ייצור ידע]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה. פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

בכל פעם שהמשטרה 'שמה לעצמה רגליים' ו'נופלת על הפנים', אני נזכר בשירו של אריק איינשטיין "אמרו לו". ששר – בהקשר אחר לגמרי, את מילותיו האלמותיות של עלי מוהר: "אז הוא לא למד שום לקח; ואין לו שכל גם להצטער"

לשיר הזה נשוב בתום המאמר.

ביום שישי ה-9 באוקטובר 2020 נאלץ המפכ"ל מוטי כהן להתיר את הרסן מעל ניצביו קצרי הרוח, המתמודדים על תפקיד המפכ"ל, והם שעטו לאולפני הטלוויזיה השונים.

כך למשל, הופיע ניצב עמי אשד בפני מראיינת אוהדת בחדשות השבת של ערוץ 13. "אנחנו אנשים מקצוענים" הוא אמר כולו מקרין ביטחון.

"אנחנו אנשים מקצוענים"? באמת? הרי חוסר מקצועיות משווע הוא מחלת המחלות של משטרת ישראל, מאז הקמתה. אז במחלה הכרונית החמורה ביותר של המשטרה אתה מתריס, בלי להבין שלא ירחק הרגע, וחוסר המקצועיות הזה יטפח על פניך?

והוא אכן טפח. ה"מקצוענים" הללו שלחו את שוטריהם המסכנים בליל ה- 15-14 באוקטובר 2020 לגבעת זאב בירושלים, לפזר חתונה. אירוע בעייתי בעל השלכות תקשורתיות משמעותיות. בין התוצאה לבין מקצועיות אין קשר ואין גרביים. התוצאה הייתה מהומת אלוהים, כותרות בתקשורת, ובולטות מוחלטת לגרסת המשפחה, שהמשטרה הרעה נכנסה ותקפה אותה על לא עוול בכפה. ורק אחרי, המשטרה נגררת; צריכה לגמגם ולתרץ ולהסביר...

תגידו 'מקצוענים' יקרים, תורת הפעלה יש לכם איך מפזרים אירוע מתוקשר כזה?

איפה זה כתוב? מי ניהל את האירוע? אני יכול רק לרחם על השוטרים המסכנים שנשלחים לבצע עבודה שלא אומנו אליה, כשמפקדיהם חוסים מאחור במקום מבטחים.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

וכיוון שאתם מקצוענים רק באולפני הטלוויזיה – זאת אומרת, הייתם, עד שהמפכ"ל כהן נאלץ לשחרר רסן פן יואשם בתחרות לא הוגנת למפכ"לות – בואו אציע לכם, אני הקטן, נוהל פעולה לאירוע כזה, שמשאיר אתכם בשליטה; ומגביר בכם את אמון הציבור:

  • הגיעו לאירוע מתוקשר תמיד עם צוות תיעוד. לתוך האירוע תיכנס רק שוטרת אחת, לבושה היטב מסודרת ועם כובע על הראש. היא תעמוד בכניסה בנימוס ותמתין ותבקש לדבר באדיבות ובנעימות עם האחראים.
  • המתעד יתעד אותה כל העת וגם את האינטראקציה שהוא רואה בפנים. שוטר נוסף בגיבוי יתעד את המתעד אם ייגשו אליו אנשים למנוע ממנו לצלם.
  • כל השוטרים האחרים, לבושים היטב ומסודרים, עם כובע על הראש, ימתינו בחוץ להתפתחויות.
  • השוטרת תישאר בכל מקרה מנומסת ונעימה ולא תגיב לפרובוקציות. אם ילחצו אותה ויתעלמו מבקשתה המנומסת והמתועדת לעצור, היא פשוט תיסוג ותברח לאחור לעיני המצלמה.
  • כל הסיפור המצולם הזה לא נועד למפירי החוק בחתונה אלא לציבור הרחב. מטרתו לגרום לאזרחים להיות בטוחים, בכל מאת האחוזים, שהמשטרה עשתה הכל להימנע מהפעלת כוח.
  • כשההקלטה הזו בידכם, חצי מהעבודה התבצעה. עתה סגרו את היציאה מהבית, אין יוצא ואין בא. והמשיכו לצלם. יש זמן. כל יוצא ייספר ויתועד, ומי שמגיע לו דוח יקבל.
  • ככה אין סיפורים. אין פינויים של פצועים לבית חולים; ואין טענות שהכל היה לפי החוק. אם ינסו ליצור אתכם מגע בחוץ צלמו; ואם הלחץ עליכם גובר, נתקו מגע וברחו מהמקום כדי לא להפעיל כוח. רק וודאו שהכל מתועד.
  • ואז, כשיצאה הודעה לתקשורת עם הצילומים; כשברור לציבור שעשיתם הכל כדי להימנע משימוש בכוח, חיזרו לשם עם כוח גדול; והפעילו כוח, כשהכל מתועד והמצלמות הולכות לפניכם.
  • אם תשאלו אותי, עד שתגיעו לא תישאר לכם עבודה, למעט מילוי הדוחות למשפחה.

תשאלו מאיפה אני לוקח את זה? מטכניקת העבודה של המשטרה הבריטית

לטכניקה הזו הקדשנו כבר שיחה אחת לפחות. השוטרים הבריטים מבצעים את הטכניקה הזו גם באירועים מסוכנים בהרבה; אבל כתוצאה מכך, מפלס האלימות קטן, בזכותם.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Bruce Tuten לאתר flickr]

בואו נראה שוב את התרגולת הבריטית. הפעם בחרתי באירוע מסוכן בהרבה מזה שטיפלו בו השוטרים הירושלמים שלו: שודד שמתפרע למכולת בעיר ווילטשיר עם סכין. הצילומים שוחררו לציבור כמובן על ידי המשטרה הבריטית, בזמן אמת.

  • בעקבות השודד החמוש בסכין נכנסים למכולת שני שוטרים קהילתיים, לא חמושים (מה שמכונה PCSO - police community support officer). המקצוענים עם הנשק לסוגיו אינם נכנסים וממתינים בחוץ. השוטרים הקהילתיים מנסים לשכנע את השודד המשתולל להניח את הסכין; הם אינם מצליחים ובורחים החוצה.
  • שוב. בעת האירוע, המשטרה אינה ממוקדת בשודד אלא בציבור הרחב. זו הדרך שלה לשכנע את הציבור שהיא עושה הכל להימנע משימוש בכוח. זה הפרדוקס: דווקא בריחת השוטרים היא שמזכה אותם באמון הציבור ומגבירה את שלטון החוק; אזרחים חרדים תמיד לסדר החיים התקין. החולשה הרגעית לכאורה של המערכת מתפרשת ככאוס המאיים על סדר החיים התקין. ואז, נתפס השוטר היורה כגיבור הטוב בעלילה.
  • השוטר מעודד מבריחת השוטרים חושף את עצמו בפתח החנות בצורה אידאלית לשימוש באקדח טייזר; והוא נורה על ידי אחד השוטרים החמושים שבחוץ. גם בחירת הנשק נבונה. לא משתמשים בנשק חם אלא אם כלו כל הקיצין.
הנה – נראה:
.
  • אז כמו שכתב עלי מוהר ושר אריק איינשטיין,
  • "אז הם לא למדו שום לקח; ואין להם שכל גם להצטער"; וחבל...
  • הגיע הזמן להבין ששיטור זה מקצוע; מקצוע שקודם כל הבכירים צריכים ללמוד אותו; להכין תורות פעולה נכונות ולתרגל בהן את השוטרים שוב ושוב ולא להפקירם בשטח אובדי עצות.
  • והגיע הזמן שיבינו, שמגיע לנו יותר: לעם ישראל – וגם לשוטרים שמתבזים שוב ושוב – מגיע יותר!

ואגב, הדוברת הרהוטה ביותר של האירוע היא השוטרת שלשלחה למקום. שימעו...

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על תורות הפעלה במשטרה (דוקטרינה), לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מקצועיות ומקצוענות, באתר ייצור ידע]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *