אלעד רזניק: בחייכם, רק שיחה של דקה!

[בתמונה: Su-57. למה בודקים האמירטים את האפשרות לקנות ציוד רוסי? התמונה מתוך העיתונות הערבית]

בשני ליוני 2020, טילפן מאיר בן-שבת ראש המל"ל לעמיקם נורקין מפקד חיל האוויר, על מנת לשאול אותו מה עמדת חיל-האוויר בנוגע למכירת נשק מתקדם לאמירטים. השיחה בין ראש המל"ל ומפקד חיל האוויר נמשכת לטענת העיתונאים המפרסמים דקה.

דקה? באמת?

ב 19 למאי 2017 יצא הנשיא, דונלד טראמפ למסעו הבינלאומי הראשון. המקום אליו בחר לנסוע הנשיא טראמפ היה כאן בסביבה: ריאד ערב הסעודית. הנשיא שהה יומיים בבירתה של ערב הסעודית, ונפגש עם בכירי בית המלוכה הסעודי.

במהלך שהותו של טראמפ בבירה ריאד, נערך הכנס ה- 17 של איחוד מדינות המפרץ ובכירי מדינות האיחוד התייצבו כולם בריאד. בין השאר הופיעה בריאד משלחת של בכירי האמירויות בראשות מוחמד בן זיאד שהיה אז נסיך הכתר של אבו-דאבי ומפקד צבא האמירויות (ראו למטה את בן זיאד בתמונה עם טראמפ).

כמו כן התייצבו שם סולטאן עומאן, בן חליפה, הבחרייני, השליט הכוויתי, וכל ה- whos and who של מדינות המפרץ.

טראמפ הגיע בראש משלחת גדולה שכללה את ראשי תעשיות הנשק והאנרגיה האמריקאיות. איראן וההערכות להתמודדות עם איראן הייתה הנושא העיקרי בוועידה אחד הנושאים שעלו על הפרק היה אספקת אמל"ח מתקדם למדינות המפרץ כולל מטוסים.

הנשיא האמריקאי עזב את ריאד כשבאמתחתו עסקאות נשק בהיקף של 110 מיליארד דולר!

[בתמונה: כותרת ותמונת השער של האתר CPJ: בתמונה, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ומוחמד בן זיאד שהיה אז נסיך הכתר של אבו-דאבי ומפקד צבא האמירויות (Reuters/Jonathan Ernst). לכתבה המלאה, לחצו כאן]

התחנה הבאה של הנשיא ב- 22 לחודש הייתה גם היא במזרח התיכון, במדינה שאולי יצא לכם לשמוע עליה - ישראל. סביר מאוד להניח, שפרטי עסקת הנשק עם מדינות המפרץ נידונו בביקורו של הנשיא טראמפ בישראל; ולאחריה, מתבקשים הגורמים הרלוונטיים להכין עבודת מטה מסודרת בנושא. עבודת המטה רוכזה ע"י המל"ל; והשתתפו בהכנתה גורמים מאג"ת מח"א מאמ"ן ועוד.

ב 22 למאי 2017, ראש אג"ת דאז, האלוף עמיקם נורקין - שיסיים את תפקידו בשני ליולי אותה שנה - ראש המל"ל הזמני המכהן דאז, איתן בן דויד שמוחלף באוגוסט אותה שנה על ידי מאיר בן שבת.

באוקטובר 2017 מתחילות להתפרסם ידיעות בעיתונות הרוסית על קניית מטוסי SU35 על ידי חיל האוויר של האמירויות:

[לכתבה המלאה, לחצו כאן]

למה בודקים האמירטים את האפשרות לקנות ציוד רוסי?

משני טעמים:

  • ראשית התנגדותה הנחרצת של ישראל למכירת מטוסי F-35 לאמירטים מביא את ארה"ב לסרב לבקשתם; והאמירטים רוצים להפעיל לחץ על האמריקאים.
  • בהתחשב במצב במפרץ ובציר הסוני שהאמריקאים מנסים להקים אל מול איראן, הדבר האחרון שהאמריקאים צרכים זה התקרבות בין האמירטים לרוסים ודרכם לאיראנים.

לכן, לאמריקאים יש רק אופציה אחת: להיענות לבקשת איחוד האמירויות!

ביוני 2019 מעבירה ממשלת ישראל LOR לממשלת ארה"ב, ומבקשת לקנות שני מטוסי KC46 מחברת בואינג. בתחילת מרץ 2020 מאושרת הבקשה הישראלית ועוברת בקונגרס. הקונגרס מאשר מכירה של 8 מטוסים.

ב- 13 לאוגוסט התפרסם, באיחוד האמירויות בוושינגטון ובישראל, על הסכם נרמול יחסים הנרקם בין ישראל לאיחוד.

ב- 18 לאוגוסט פרסם העיתונאי נחום ברנע - בהסתמך על מקורות פוליטיים בארה"ב - על עסקת נשק המתרקמת בין האמירטים לארה"ב, שכחלק ממנה ימכרו לאמירטים מטוסי F35.

[בתמונה: Su-57. למה בודקים האמירטים את האפשרות לקנות ציוד רוסי? התמונה מתוך העיתונות הערבית]

ראש ממשלת ישראל מפרסם ב- 19 לאוגוסט את דבר התנגדותו הנחרצת לעסקה שכזאת; ומודיע שראש המל"ל שלו דיבר עם מפקד חיל האוויר ב- 2 ליוני 2020, על מנת לגבש את עמדת הגורמים המקצועיים. 36 חודשים לאחר ביקורו של טראמפ בארץ, בשני ליוני 2020, מטלפן מאיר בן-שבת ראש המל"ל לעמיקם נורקין מפקד חיל האוויר, על מנת לשאול אותו מה עמדת חיל-האוויר בנוגע למכירת נשק מתקדם לאמירטים. השיחה בין ראש המל"ל ומפקד חיל האוויר נמשכת לטענת העיתונאים המפרסמים דקה. ב 36 חודשים שקדמו לשיחת הטלפון עסקו מפקד חיל האוויר וראש המל"ל בנושא יותר מפעם אחת. מי שחושב שהם היו צרכים שיחת טלפון של דקה בשביל לגבש עמדה בנושא, יש לי גשר לשום מקום למכור לו...

עיתונאים רבים מידי במדינת ישראל אינם מסוגלים לשים שלוש נקודות על ציר אחד באותו מישור. אף אחד מהעיתונאים לא שואל, למה היו שני אנשים - שעוסקים בנושא לפחות שלוש שנים - צריכים לדבר רק דקה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *