אלי בר און: ההתעצמות האיראנית מחייבת מענה טכנולוגי מיידי!

[בתמונה: הטיל הבליסטי המדויק ע"ש סולימני. מכסה את כל מדינת ישראל. התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

אנחנו חייבים לצאת מהסטגנציה. האיראנים - למרות הסנקציות הקשות - משקיעים את כל המשאבים והיכולות שלהם בפיתוח וייצור של טילים. הם הציגו השבוע שני טילים מדויקים חדישים. מפתחי הטילים מצהירים על דיוק נקודתי של 5 מטר.

  • האחד הוא טיל בליסטי ע"ש קאסם סולימני שטווחו כ- 1,400 ק"מ ובכך הוא מכסה את כל מדינת ישראל; וכן את כל חצי האי ערב.
  • השני הוא טיל שיוט ע"ש מפקד המילציות האיראניות בעיראק אל מוהנדס. טווח הטיל הזה - שהוא מנמיך טוס לגובה הקרקע; ולכן, קשה למכ"מ לגלות אותו במרחק רב מהמטרה - הוא כ 1000 ק"מ; והוא ניתן לשיגור גם מספינות; ובכך למעשה, טווחו גדול משמעותית.

[מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

החידוש כאן הוא ביכולת התמרון של הטילים בדרכם אל המטרהיכולת זו מקטינה מאוד את הסיכוי ליירט את הטילים ובמקביל מגדילה את כמות הטילים המיירטים המשוכללים והיקרים שיש לשגר כנגדם כדי לנסות להשיג יירוט.

גורם מקשה נוסף הוא דרך השיגורהטילים הבליסטיים החדישים ניתנים לשיגור מיידי ללא הכנות נראות לאמצעי המודיעין (נעשה כאן שימוש בהנעת דלק מוצק); והם משוגרים גם ממשגרים ניידים על משאיות.

מהירות הטילים הבליסטיים הנ"ל גבוה מאוד ונתון זה לא מאפשר לטילים זולים ליירטם.

צריך להבין שזו המגמה האיראנית - שנמשכת זה 20 שנה - אך זו גם המגמה עולמית מעבר לחימוש רובוטי מדויק!

טילי הקרקע קרקע המדויקים מהווים היום משקל נגד לחילות האוויר הגדולים והיקרים. מדינות שחסרות במשאבים להחזיק חילות אוויר יקרים ומסובכים לתחזוקה פונות לדרך הזו. כאן לא יעזרו מטוסים משוכללים כ- אף 35 וגם לא אף 55 כשיהיה כזה. כך גם לא טייסים מוכשרים. לטילים המדויקים יתרונות גדולים; ולכן, כל הצבאות יאלצו להצטייד בטילים מדויקים.

זמן התגובה של הטילים קצר יותר ומשמעותית מזה של המטוסים והדיוק הרב שלהם יכול לגרום למתקנים החיוניים הרס רב כאשר חיל האוויר לא יכול לעצור את המתקפה הזו. מטוס לא נועד ליירט טילים מהירים.

[בתמונה: כאן לא יעזרו מטוסים משוכללים... התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

כך איראן יוצרת נגדנו וגם נגד ערב הסעודית והמפרציות מאזן אימה שיאפשר להם לייצר נשק גרעיני. נגדנו זה מאזן אימה נוסף מרוחק בנוסף על זה שהוקם בלבנון במהלך השנים; זה של ארגון החיזבאללה - עושה דברה של איראן - שפועל מלבנון ושמצויד בעשרות אלפי טילים ורקטות לטווחים קצרים יותר.

האם אין פתרון?

כבר שנים רבות יש פתרון שמסוגל לנטרל חלק ניכר מהאיום הזה: יירוט באמצעות אנרגיה ישירה היא קרן הלייזר.

מדוע אנחנו לא רכשנו/פיתחנו את הפתרון? לא ברור ויש לחקור. זה גדול המחדלים הביטחוניים הגדולים; בייחוד לאור העובדה שהיינו שותפים לפיתוח.

מה שברור בוודאות הוא שעידן הטילים נגד טילים כמערכת יירוט בלעדית/עיקרית בעולם תם. ברור כי אין אפשרות כלכלית, לוגיסטית וגם איכותית שטילים נגד טילים יעצרו מתקפת רקטות וטילים נרחבת. לכן, חייבים להיכנס, בכל הכוח, לפיתוח מערכות יירוט על בסיס לייזר רב עוצמה. אחרת, יהיה כאן אסון כבד!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *