פנחס פז: סנ"ץ גואטה בהילוך איטי…

[בתמונה: הסרטון במהירות איטית שהופץ על ידי 'חדשות אמת'. התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים על מקצועיות ומקצוענות, באתר ייצור ידע]

פנחס (פיני) פז נולד במעברת טירת הכרמל לזוג פליטי שואה; למד בבית הספר הריאלי העברי בחיפה; התגייס בשנת 1971 לחיל השריון, נלחם בקרבות הבלימה של מלחמת יום הכיפורים כמפקד מחלקת טנקים בחטיבה 14; נכה צה"ל מפגיעת טיל בחזית; חזר לשירות כמפקד ביחידת הניסוי של ה"מרכבה"; שירת כסמג"ד מילואים במלחמת לבנון הראשונה; כמג"ד מילואים באינתיפאדה הראשונה והשנייה; וכקצין אג"מ אוגדה בתפקידו האחרון במילואים, תחת מפקדי האוגדה שאול מופז, שלמה ינאי ועמוס מלכא.

הוא מתנדב זה 20 שנים כקצין הדרכה במשטרה בדרגת רפ"ק. במשך 12 שנים שימש (בהתנדבות) כיו"ר הוועד המנהל של בית הספר הריאלי בחיפה.

אב ל-6 ילדים. שני בנים (לוחמים ביחידה מובחרת) וארבע בנות בתפקידי קצונה ביחידות מובחרות ולוחמות.

*  *  *

ברשתות החברתיות 'מסתובב' הסרטון שבו מכה לכאורה, סגן ניצב ניסו גואטה מפגין, בהפגנת מוצאי השבת ה- 22 לאוגוסט 2020 בירושלים (ראו התמונה למעלה). על הלוגו משמאל כתוב: "חדשות אמת".

בשל מגבלה של זכויות יוצרים לא אוכל להציגו; אבל, הנה הסרטון המקורי במהירות רגילה:

.

לגרסת מפרסמי הסרטון האיטי, שני מפגינים נצמדים לסנ"ץ גואטה; כשאחד מהם מצמיד את פניו אליו וכנראה אומר לו משהו. גואטה הודף את הבחור מעליו ואז חברו מושיט את ידו לפניו של גואטה ומנסה לשמוט ממנו את המסכה. גואטה מתעשת, מסדר את המסכה, מזהה את הבחור שתקף אותו, ממהר לעברו ומבצע מעצר. לגרסת הקריין בסרטון, "החבטה" של גואטה בערפו של המפגין איננה - כפי שנטען - מכה; אלא מה שמכונה בעגה מקצועית: "השכבה": הנחת יד מאחורי עורפו של המפגין כדי להשכיבו על הרצפה ולבצע מעצר. לכן השימוש של אנשי תקשורת במילים כמו "סנ"ץ גואטה משתמש בידיו ובאגרופיו כדי לעצור מפגינים הם, כדבריו של הקריין, "פייק ניוז".  

צפיתי מספר רב של פעמים, תוך עצירת הסרט בנקודות ה"קריטיות". לא יודע מי מקריין; אבל ברור לחלוטין, שלא נכח במקום ולא שוחח עם איש מהמפגינים.

שמעתי על הטיעון שהמארב לסנ"ץ גואטה היה מתוכנן. אין לי מושג אם היו פרובוקטורים "מוכרים", אני לא משתתף בהפגנות ואין לי ניסיון בזיהוי תרגילים כאלה. אבל, נראה לי, שזו אמירה חסרת ביסוס עובדתי 

אני נכחתי באירוע וצפיתי בו בעיני, ממרחק של מטרים ספורים. הבחור שמתקרב לסנ"צ גואטה עשה דבר אחד ויחיד: ביקש לפתוח את החסימה ולאפשר מעבר. שניות לפני כן, הוא עמד ממש לידי וביקש זאת מאחד השוטרים הזוטרים. מאחר והבין, ששוטר מג"ב זוטר לא ישנה את הפקודה שקיבל, הלך לכיוונו של סנ"צ גואטה שדאג להבליט את מיקומו.

את הקרבה לסנ"צ גואטה ניתן להסביר גם בעובדה הפשוטה, שהרעש היה מחריש אזניים, כולם עם כיסוי פנים ולא ניתן לראות תנועות שפתיים. אבל, גם אם נלך לגרסה המחמירה, ברור לחלוטין, שהבחור לא נצמד פיזית, לא הפעיל כוח ולא הרים ידיו. לסנ"צ גואטה לא הייתה שום סיבה לנקוט באלימות.

הדחיפה הברוטלית, גרמה למפגין אחר לשלוח את היד קדימה ולהוריד (חלקית) את המסיכה של סנ"צ גואטה. אין חולק על כך, שלא נשלח אגרוף או אפילו ניסיון פגיעה כלשהו. גם כאן, התגובה היא ברוטאלית, חסרת פרופורציות ומעל לכל, אינה מקימה לסנ"צ גואטה עילת מעצר, כקבוע בחוק.

[בתמונה: מכות או אקט לגיטימי של "השכבה" לצורכי מעצר? והמעצר: האם היה בכלל חוקי? התמונה היא צילום מסך]

כמי שהיה ממש שם, ברגע האירוע, אני קובע באחריות שסנ"צ גואטה היכה את המפגין (ולא נקט ב'שיטת השכבה מקובלת', כלשון הקריין). הוא המשיך לחבוט בו בעודו על הקרקע.

בשולי הדברים, אני מבקש לשוב ולהזכיר, שסנ"צ גואטה הוא קצין בכיר שתפקידו לעמוד בעמדה בה יוכל לראות את התמונה כולה, להעריך את המצב ולתת פקודות לשוטרים בקו המגע. סנ"צ גואטה בחר לנהוג כקצין זוטר, שאיבד את עשתונותיו.

לסיכום

גם אם הייתה פרובוקציה – הוא נפל לזרועותיה באופן המעמיד בסימן שאלה גדול את כשירותו לתפקידים בכירים.

אם הייתה מתקיימת במרחב הערכת מצב מסודרת (ראו שבוע "הערכת מצב" לצוערי בה"ד 1), היה צריך לקבל את "כוונת הדרג הפוקד": לשמוע את קמ"ן המרחב מנתח "קרקע" ו"אויב"; לבקש מקצין האג"מ לנתח "כוחותינו"; להעריך דרכי פעולה אפשריות (דפ"אות) של המפגינים ו"דפ"א מסוכנת"; ולהוציא פקודה מסודרת (ידיעות, כוונה, שיטה, מנהלה, שליטה) +תדריך למקרים ותגובות.

את כל מה שכתבתי, יכול לדקלם מתוך שינה כל קצין קרבי בצה"ל (אפילו אני זוכר את זה אחרי 48 שנים....)

אתם חושבים שזה בוצע?

[לקובץ המאמרים על מקצועיות ומקצוענות, באתר ייצור ידע]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *