כשהביורוקרטיה כובשת את הדוברות המשטרתית… הרצאה בשני חלקים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בהרצאה קודמת - שעסקה בהיבטים הארגוניים של המשטרה - הזכרנו כי ביורוקרטיה נוטה לתפוח, בעיקר בקרבת מקורות העוצמה הארגונית... זוהי ה"מחלה" העיקרית של ארגונים ביורוקרטיים, וזה המקור ל"מחלות" רבות נוספות (כמו תופעת ההשמנה והשלכותיה אצלנו...)!

מטרת ההרצאה הזו - על שני חלקיה - להמחיש לכם את הנזק העצום שמעוללת ביורוקרטיזציה ליחידה ניהולית.

והעיקרון ברור: יש קשר הפוך - ברור ובולט לעין, וממש לא מקרי - בין גודל יחידה מינהלית מסוג זה לירידת האפקטיביות שלה...

וקיימת גם התסמונת האופיינית כל כך לביורוקרטיה... ככל שכמות התקלות גדלה,  גדלים היחידה ותקניה בהתאמה!

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

ההרצאה עוסקת בתחומים הבאים:

  • ה'דיבוק' של ראשי המשטרה והמנגנון שלה לבנות להם יחידת "דובר צה"ל" משלהם;
  • ההיסטוריה של הקמת מערך הדוברות: מיועץ בודד ואפקטיבי ל'מפלצת' ביורוקרטית אימתנית, שמכלה את האנרגיה שלה במלחמות פנימיות...
  • עד תחילת המילניום נחשבה התקשורת הממוסדת למרכיב חיוני בכל דמוקרטיה, עד כי טענו שהיא הגורם הרביעי בחוק הפרדת הרשויות של מונטסקייה... לא עוד. היום היא נשלטת על ידי בעלי עוצמה ואינטרס.
  • המשטרה זקוקה לתקשורת כשותף טבעי וחיוני לצורך מילוי תפקידה: היא משיגה בעזרת התקשורת דימוי כוזב בציבור של "רשע ורע לו", שגורם ל- 95% האוכלוסייה הנורמטיבית להתנהג נכון.
  • גם התקשורת, מצידה, חייבת ליצור שותפות – לא נוחה ככל שתהיה – עם המשטרה: עבורה, המשטרה היא מונופול על עניין ודרמה בזמן אמת, שמעטים הגופים שיכולים להתחרות בו, אם בכלל (והיא מנצלת זאת היטב למטרות של יחסי ציבור לבכירי הארגון; ככלי במאבקים התוך ארגוניים; היא מתגמלת מקורבים, ונפרעת מאלה בתקשורת, שלטעמה פגעו באינטרסים שלה...). תחום נוסף שבו פועלת המשטרה באגרסיביות - ובניגוד למתחייב ממנה - הוא בתחום צווי איסור הפרסום.

[תמונת ה- GIF שמשמאל היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIFER. שם היוצר אינו מוזכר]

  • האופן שבה פועלת המשטרה מאפשר לכתבים להיות אפקטיביים במאמץ מינימלי, ו'מרדים' אותם...
  • השותפות הזאת עם התקשורת לא בריאה מבחינה דמוקרטית! הדובר המשטרתי הוא המקור העיקרי לבירור החשדות שבגינן נעצר החשוד, שפעמים רבות אינן מוכחות, ושהחקירה והפרסומים הפכו למכשיר ענישה העומד בפני עצמו. התופעה קרויה: "משפט על ידי המשטרה".
  • הנטייה של בכירי המשטרה "לגזור קופונים" מטלטלת אותה מביזיון תקשורתי (ומקצועי) אחד לרעהו... וכל תקלה גדולה משכנעת את הקברניט להוסיף ליחידה עוד תקנים...
  • תקופתו של רוני אלשיך הייתה הגרועה ביותר עד היום ליחסי משטרה דמוקרטיה, בעידודם הפעיל של הדוברת והיועץ החיצוני, שניהם בעלי אוריינטציה פוליטית.
  • עם כניסתו לתפקיד יצר מוטי כהן שינוי מהותי במערך הדוברות והחזיר את השפיות. הרבה מפעולותיו הדוברותיות - גם אם נעשו טעויות - מהוות דוברות במיטבה.

אני מאחל לכם צפייה נעימה:

חלק ראשון:

חלק שני:

[לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *