אודי מנור: תולדות הגזענות – יוון הדמוקרטית

[בתמונה: האקרופוליס; ציור משנת 1846 מעשה ידי לאו פון קלנצה. התמונה היא נחלת הכלל]

[מאמר זה ראה אור במקור באתר של אודי מנור, 366]

פרופסור אודי מנור (ראו תמונה משמאל) הוא היסטוריון של העם היהודי בעת החדשה, במכללת אורנים. היה חבר במפלגת העבודה. מחבר הספר: 'יגאל אלון - ביוגרפיה פוליטית 1980-1949'.

*  *  *

366 מלים על תופעת הגזענות וכל הג'ז הזה. הבנתי מהר מאד שדיבור מופשט יחסית על עולם טוב יותר פשוט משעמם את הקורא האלמוני, אז אין לי ברירה.

אם אני רוצה שמדי פעם יבחנו רעיונות מופשטים יחסית שאני משוכנע שיש בהם הרבה מאד קונקרטיות, אין לי ברירה מדי פעם להצטרף לתעשיית הבידור האינטלקטואלית.

מעצם זה שכתבתי את המלה 'גזענות' כבר מובטחות לי כמה עשרות כניסות ואולי איזה שיתוף או שניים.

מכיוון שאני לא באמת עושה חשבון כמעט לאף אחד, כלומר מאז שגיליתי - שלמרות שאני אוהב ירקות וסלט ומדי פעם כשאני מטייל בטבע אני לועס גבעולים אינני קרנף אלא אדם - אשים נפשי בכפי ואציע במאמרים הקרובים את הגירסא שלי לתולדות האנושות בכלל ולתולדות הגזענות בתוך כך.

לא לבעלי לב חלש או נפש טהורה. לא PC וגם לא תו-תקן של הנאורות. סתם היסטוריה כמיטב יכולתי המנומקת ומבוססת הקריאה, אם כי אני רחוק מלהיות מספיק מלומד ומספיק חכם.

ד"ר אלי קוק (ראו תמונה משמאל) הוכיח באותות ובמופתים שללא העבדות לא היה מצליח הקפיטליזם להכות שורש (ניסוח שלי, אחריות עלי). אכן כך. בידיעה שכל תהליך כלכלי דורש חומרי-גלם, כוח-אדם, רעיונות, טכנולוגיה ושפה, הרי שברור שהתהליך הכלכלי המוכר בשם 'קפיטליזם' (מושג בעייתי מכל בחינה) כלל את כל המרכיבים האלו.

[תמונתו של ד"ר אלי קוק משמאל מובאת באדיבות אוניברסיטת חיפה. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ובמקרה של ענפי המטעים והכותנה בארה"ב, חלק גדול (אבל לא כל) כוח האדם סופק ע"י אנשים שנחטפו באלימות באפריקה (ע"י שבטים מקומיים), הובאו לחוף, הוטענו על ספינות תמורת סחורות (רום למשל היה מאד פופולרי) והושטו באלימות מערבה, ומי מהם ששרד (66%) נמכר לעבדות.

אכן תמונות קשות. אלא שכנרמז בפסקה הקודמת, השימוש במלה 'גזענות' לתיאור התהליך הזה, הגם שללא ספק עושה הרגשה טובה של צדק וטוהר-הנפש, הוא חסר שחר; אם הכוונה היא ללמוד היסטוריה, עניין נחוץ אם המטרה היא להבין אותה, עניין חיוני אם רוצים לתקנה.

ההומו-סאפיינס יצור עצלן יחסית. הוא מחפש יעילות. ויעילות פירושה הוא שמשהו (מים למשל) או מישהו (אדם אחר למשל) יעשה עבורו את העבודה. זה שורש ההיסטוריה של הפיתוח הטכנולוגי, אבל זה גם שורש מוסד העבדות. תשאלו את אבירי הדמוקרטיה היוונית. מסוג הדברים שלא מספרים לנו כשמלמדים את דבר ההבל לפיו מקורה של הדמוקרטיה הוא באתונה.

הנה חומר למחשבה: סיבה מרכזית לריבוי המלחמות בתקופה ההלניסטית הייתה השאיפה להוריד את מחיר העבדים. כולם לבנים.

[בתמונה: קרב סלמיס. התמונה היא נחלת הכלל]

סיכום ביניים: השאלה עד המצאת מנוע הקיטור לא הייתה 'האם עבדות' אלא מי יהיה עבד של מי.  המשך יבוא...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *