גדעון שניר: לפעמים, משהו טוב קורה לנו, כמעט…

 

[בתמונה: סצנה מתוך "אום הרון", סדרת טלוויזיה מתוצרת סעודיה ששודרה במהלך הרמדאן, אשר עוררה מחלוקת בכך שהיא מציעה תיאור חיובי של קהילה יהודית במפרץ שהייתה לפני הקמת ישראל. מקור התצלום: קבוצת MBC דרך AP]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

*  *  *

אז מה חדש במלכת סעודיה?

מזה כשנתיים אנו נרמזים על הידוק היחסים בין ישראל ובין מדינות מסוימות בחצי האי ערב, תחילה בחשאי ועם הזמן נחשפת מהותם של היחסים שרובם מן נסתם היו ויישארו חסויים (עד שאיזה פוליטיקאי ישראלי חסר אחריות לא יתאפק, ירוץ לספר לחברה ויהרוס הכול). להלן תחומים אחרים - "רכים" ומעניינים לא פחות שהצטברו לאחרונה - הראויים לציון (לקט מפרסומים בארץ ובחו"ל):

הטלוויזיה הסעודית משדרת סדרה חדשה על אישה יהודייה במפרץ

מדובר בסדרת  טלוויזיה חדשה שהופקה בסעודיה בשם "אום הרון" המשודרת ברשת הערבית MBC  המתרכזת ביחסים בין מוסלמים ליהודים בכווית בשנות ה-40 של המאה ה- 20, עת התגוררו בה כ -200 משפחות יהודיות. הסיפור מגולל את חייה של הגיבורה היהודית, אם, אחות ומיילדת שהתגלגלה מטורקיה, דרך אירן, עיראק, וגם בחריין, כמנודה חברתית בגלל דתה.

[בתמונה: סצנה מתוך "אום הרון", סדרת טלוויזיה מתוצרת סעודיה ששודרה במהלך הרמדאן, אשר עוררה מחלוקת בכך שהיא מציעה תיאור חיובי של קהילה יהודית במפרץ שהייתה לפני הקמת ישראל. מקור התצלום: קבוצת MBC דרך AP]

הסדרה הנפתחת במונולוג בעברית של הדמות הראשית: "לפני שדרכינו הולכות ומתפוגגות ולפני שנפילת חיינו בזיכרון, נאבד עם הזמן שנותר", עוררה סערה ומחלוקת בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות, דיון נוקב בשאלת היחסים בין מדינות האסלם וישראל. והאשמות מהעולם הערבי כי סעודיה מקיימת נורמליזציה עם ישראל.

בכיר חמאס (ראפת מורא) זעם וכינה את הסדרה "ניסיון פוליטי ותרבותי וזיוף ההיסטוריה כדי ולהכניס בהדרגה את חברות המפרץ לנורמליזציה עם הכיבוש הציוני, בתקופה בה כמה משליטי ערב טווים קשרים הדוקים עם נתניהו כדי להגן על כיסאם". ברשתות החברתיות שאלו מדוע הסדרה הזו עולה דווקא ברמדאן, וכי יש הרבה נשים מצליחות וראויות, ללא צורך להפוך יהודייה לגיבורה בדרמות שלנו".

מנגד, ברשת Saudi24 הגן אלמוני על הסדרה: "אני לא רואה צורך להתרגש יותר מדי מהסדרה 'אום הרון'. היהודים חיו בחלק ממדינות המפרץ, מושרשים בה אף אם מדוכאים במדינות ערב רבות. אך אם המטרה היא נורמליזציה, היא נדחית על ידינו."

האם סעודיה תכנס להר הבית?

כידוע, ניתנה למלך הירדני הזכות להיות אחראי ונאמן האומה המוסלמית על האתרים הקדושים לאסלם בהר הבית. אחריות זו ניתנה לירדן לאחר ויתור על הגדה המערבית לטובת הרש"פ, שקיבלה גם אישורה של ישראל במסגרת הסכמי אוסלו. ניהול הר הבית ע"י הירדנים סבל מחולשה מתמשכת ומהיעדר מנהיגות אחראית, בניגוד להסכמי אוסלו, נוכח לחצי הווקף הפלסטיני לאוטונומיה על המקום הקדוש, שכלל גם עימותים עם הריבונות של מדינת ישראל, שהחריפו לאחרונה, כאשר הרש"פ התירה לטורקיה - החותרת להגמוניה וכמגן העולם המוסלמי (מול סעודיה) - להשפיע משמעותית על ההתנהלות בהר הבית, באמצעות השקעות עתק במוסדות הדתיים במזרח ירושלים "להגנה ולחיזוק המורשת והאופי המוסלמי של ירושלים" (מתחת לאפה של ישראל שהפגינה רפיון ידיים והפקרת ריבונות עלובה למדי, כזו שאפשרה את השוד וההרס הארכיאולוגי הקולוסלי בהר הבית).

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Andrew Shiva. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

ארה"ב וישראל - הזקוקות לתמיכת העולם הערבי למימוש "תכנית המאה" של  טראמפ - קידמו בשיחות חשאיות מהלך, לפיו יינתן לסעודיה ייצוג בוואקף האסלאמי הירושלמי לניהול האתרים הקדושים המוסלמים בהר הבית, באופן שגם יאפשר להם להתמודד מול ההשפעה הטורקית. זאת, בתמורה לתמיכה בתכנית המאה, אליה מצטרפות לתמיכה זו גם מדינות איחוד האמירויות ובחריין.

גם ירדן החלה לחשוש מההשפעה הטורקית המערערת את סמכותה כבעלת מעמד אפוטרופסי מיוחד בניהול המקומות הקדושים, עד כי נסוגו מהתנגדותם הראשונית לרעיון הייצוג הסעודי בהר הבית; והסעודים מצידם יסתפקו (בשלב זה) במעמד של משקיפים, כדי לא לפגוע במעמדה הייחודי של ירדן כשומרת המקומות הקדושים.

מפקד המשטרה לשעבר באיחוד האמירויות קורא לעולם הערבי לקבל את ישראל

רבים זוכרים את מפקד משטרת דובאי - דאהי קאלפן תמים, Dhahi Khalfan Tamim - שבנחישות יוצאת דופן חשף את החוליה האחראית לחיסולו של  בכיר חמאס מחמוד מבחוח (2010). איש זה יצא לאחרונה בהצהרות יוצאות דופן וקריאה לאומה הערבית להכיר בישראל: "האמת, זה חסר משמעות לא להכיר בישראל. ישראל היא מדינה שבנויה על מדע, ידע, שגשוג ויחסים חזקים עם כל המדינות המתפתחות. מיהם האנשים שלא מכירים במעמדה של ישראל? מאיפה אתם חושבים שהיהודים הגיעו, מהוואי?"

תמים לא הסתפק בכך והוסיף כי אם יתרחש פיוס הוא יבחר לבקר בישראל לפני שיבקר בכאבה שבמכה, וחזר על דעתו שעל מדינות המפרץ לקבל את ישראל ולהפסיק את הטרור. "ברגע שמדינות המפרץ מנרמלות את יחסיהם עם ישראל, תם תפקידה של קטאר כמדינת פרוקסי עבור ארגוני טרור".

התחממות היחסים בין קטאר וישראל ידועה זה מכבר, כאשר איחוד האמירויות ארגן פגישה בין מנהיג סודאן עבד אל-פתח ברורהאן ובנימין נתניהו ב-פברואר 2020, כדי לעודד פיוס בין המדינות. עוד קודם לכן (בדצמ'  2019) נערכה ישיבה חשאית בבית הלבן בהשתתפות ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות, לתאום מהלכים נגד איראן. גם שר החוץ ישראל כץ, ביקר באיחוד האמירויות, בהקשר זה ובהקשרים אחרים.

למנוע כול ספק, הצהרות אלו של תמים זוכות לביקורת חריפה מצד כלי התקשורת השונים בעולם הערבי; כולל איומים על חייו "כפי שראוי לבוגד בעקרונות האסלאם".

על מהות היחסים בין ישראל וקטאר ניתן ללמוד גם מכך שישראל קיבלה את קטאר כמתווכת בינה ובין החמאס, ולהזרים כספים לרצועת עזה בקיץ האחרון, מהלך שאפשר להקל במידה מסוימת מחומרת העימות האלים עם עזה.

ביום שלישי האחרון נחת בישראל בפעם הראשונה מטוס נוסעים של חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות "איתיחאד איירווייז", הנושא את סמלי המדינה המוסלמית, שהביא ציוד רפואי המיועד לרש"פ במסגרת הסיוע במחלת בקורונה, תחת הכותרת שלמען המלחמה בקורונה אין מקום לגבולות מגבילים.

[התמונה היא צילום מסך]

שר המשפטים לשעבר של סעודיה קיבל פרס הוקרה על המאבק באנטישמיות

עוד לא התאוששנו מכך, וכבר נתבשרנו על אירוע נוסף יוצא דופן בו העניקה התנועה למאבק באנטישמיות Combat Anti-semitism’  פרס הוקרה לד״ר שייח מוחמד אל עיסא (ראו תמונה משמאל), הנחשב למנהיג הזרם האסלאמי המתון ושר המשפטים לשעבר בסעודיה, על תרומתו למאבק נגד הכחשת שואה ואנטישמיות, בעד קירוב בין הדתות. הוא גם ערך ביקור מתוקשר במחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בינואר האחרון.

[תמונתו של ד״ר שייח מוחמד אל עיסא משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Dom.Ross. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

"באירוע ההוקרה ציין השייח אל עיסא כי "יהודים ומוסלמים חיו יחד אלפי שנים", אך לצערי בעשורים האחרונים התרחקו אחד מהשני. אנחנו צריכים לבנות מחדש את הגשרים לדיאלוג וליצור שיתופי פעולה בין שתי הקהילות. זו משימתי מאז שנכנסתי לתפקידי כמזכ"ל הליגה המוסלמית העולמית - אני מחויב למאבק בכוחות השנאה והאלימות".

השר הסעודי לשעבר המשיך ותקף את הכחשת השואה בעולם המוסלמי שאך משרתת את הקיצונים והשקרנים המקדמים הפצת שנאה וגזענות."כמוסלמים מוטל עלינו לעמוד לצד הקהילה הבינלאומית תחת המחויבות של לעולם לא עוד".

ללא ספק, מהווה שייח מוחמד אל עיסא קול ייחודי חשוב במאבק באנטישמיות, דווקא בימים בהם המנהיג הרוחני של איראן קורא לחסל את מדינת היהודים. לכן יש חשיבות רבה להצהרותיו של השייח שהוכיח שעמידה איתנה נגד שנאת יהודים למרות המתקפות הבלתי נמנעות מצד אמצעי התקשורת בעולם הערבי שהוא סופג בגין עמדותיו.

הערה: סביר מאד להניח, ששלל המדינאים הערבים המדברים בזכות נורמליזציה עם ישראל, לא  היה מתאפשר ללא הסכמה ותמיכה של השלטונות.

אירופה: חדשה טובה הגיע גם משם: מי היה מאמין שדווקא שבדיה, מהביקורתית ביותר ממדינות האיחוד האירופאי, קיצצה בחצי את הסיוע בהיקף של כ- 50 מיליון דולר המוענק מדי שנה למערכת החינוך הפלסטינית, בשל ההסתה הבלתי נסבלת לטרור נגד ישראל, שילדי הפלסטינים זוכים לה מגיל שלוש ואילך. ובמידה והרש"פ לא יתקן את תכניות הלימודים- תשקול שבדיה את הפסקת התמיכה לגמרי.

לסיכום

קשה שלא להתרשם מהשינוי שמתחולל באזורים שונים של העולם הערבי כלפי ישראל, במיוחד סעודיה הטוענת לכתר המדינה המובילה במזרח התיכון, ודווקא כאשר תכנית המאה ורעיון סיפוח חלקים משטחי איוש עומדים על הפרק.

סביר להניח שלא הכול נובע מהסכסוך הסעודי-איראני, כאשר סעודיה וישראל משתפות פעולה נגד איראן (ובעצם גם נגד טורקיה) שהם הפעם האויב בעין שבעתיו ראוי להתגבר על מחסומי עבר קשים בין העולם הערבי וישראל, מהלך המחייב עמידה איתנה נוכח האשמת סעודיה בבגידה ברעיון המוסלמי במזרח התיכון. סעודיה נמצאת זה מכבר בתהליך של חילופי משמרות בהנהגת הממלכה, כאשר  צעירים שנחשפו לחינוך והשכלה מערבית מלווים שינוי תרבותי היסטורי עם הפנים למערב בתמיכת ארה"ב.

סעודיה והרש"פ נכנסו לעימות סביב ההתקרבות לישראל, כאשר בכלי התקשורת הפלסטינים מכנים אותה "בוגדים". מבחינתם, בגידה זו בצורה של  הכרה וקבלת הישות הציונית היא מעשה שלא יעשה הראוי לענישה חמורה ביותר כיאה לבוגדים.

הניסיון במזרח התיכון מחייב שיקול דעת ובחינה זהירה של המצב והימנעות מאופוריה (כמו זו שאחזה בישוב עם ביקורו של נשיא מצריים סאדאת בישראל נוב'  1977). כבר אתמול הכריז שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן (ראו תמונה למטה), על מורת רוחה של סעודיה מההתנהגות הישראלית. לטענת הסעודים, הם "שילמו" את חובם לטרמפ  בכך שניאותו לקבל את תכנית טרמפ הכוללת סיפוח מסוים של שטחים, תמורת חילופי שטחים שווי ערך מצד ישראל במקומות אחרים יחד עם הקמת המדינה הפלסטינית (עסקת  חבילה). הסעודים דוחים את התביעה הישראלית קודם לספח ורק אחר כך לנהל את המו"מ על יתרת המדינה הפלסטינית.

[תמונתו של שר החוץ הסעודי היא נחלת הכלל]

ובכול זאת, מגיע לנו לחוש  פעם קצת טוב יותר עם  עצמנו, כי מניסיון העבר - הרע עוד יגיע. אם נמשיך בוויכוח הקולני הפנימי המשסע, חסר האחריות המזין את תנועות ה"התנגדות". כמו למשל הטיעון האחרון של "בעל תפקיד בכיר בממשלה" כי ראוי לאמץ את תפיסת עולמו של בן גוריון "לקחת קודם כול מה שנותנים לך, ואחר כך, בשיטה זוחלת של - דונם אחר דונם - להתרחב". אמירה זו אך תומכת בטענת BDS  שישראל היא "קולוניאליסטית" בנשמתה; וזאת, במקום לקיים דיון רציני בצורכי הביטחון של מדינת ישראל לדורות הבאים, ועל כל המתחייב מכך.

מים צוננים להרגעת ההתלהבות מהנורמליזציה ההולכת ומתהווה ביחסי ישראל וחלק מהעולם הערבי, מספק יוסף אל- עוטייבה, שר המדינה באיחוד האמירויות הערביות ושגריר האיחוד בוושינגטון, המזהיר מפני סיפוח אדמות פלסטיניות באופן חד צדדי ומתריס נגד הקונצנזוס הערבי, שיפגע באופן קשה במאמצים שקידם איחוד האמירויות לנורמליזציה של העולם הערבי עם מדינת ישראל. נוכח ההזדמנויות העומדות בפני שני הצדדים לשיתוף פעולה פורה בתחומי הביטחון, הכלכלה והתרבות, יקשיח הסיפוח החד צדדי את ההשקפות הערביות על ישראל מצד אותן מדינות הרוצות להאמין שישראל היא הזדמנות ולא אויב.

One thought on “גדעון שניר: לפעמים, משהו טוב קורה לנו, כמעט…

  1. גדעון
    קראתי בעיון רב את המאמר שכתבת.
    חבל שנושאים חשובים כל כך לא נמצאים על סדר היום הלאומי.
    האם מנהיגינו הדגול לא מודע למצב!!!
    אני בטוח שכן!!
    אבל מה שמנחה לאחרונה את המדיניות של מנהיגינו הדגול הוא יצירת מצבי קיצור עג כדי רגע לפני פיצוץ ואחר כך נסיון לנטרל את פתיל הנפץ הבוער!!!!
    והכל על מנת להסיט את דעת הקהל מהמשפט אותו מנהלת מדינת ישראל כנגד
    ראש ממשלתה בחשד של שוחד וכו….
    חבל שאין איש או גוף שיכול להחזיר את השפיות לבלפור
    ראובן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *