אלי בר און? האיראנים יוצאים מסוריה? הגזמתם!

[בתמונה: המשטר הזה נחוש להגשים את מטרותיו; והם לא חוששים כלל ועיקר ממדינת ישראל. רק מארה"ב ומהנשיא טראמפ! המקור: התקשורת האיראנית]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הכותרות בתקשורת זועקות, "האיראנים מפנים את סוריה" ואני, הקטן, אומר, שלא רצוי להתבשם מהפצצה זו או אחרת שמדברים בה בתקשורת. הבעיה האיראנית עדיין כאן ובגדול.

השאלה שיש להבין אותה היא מה משקלה של סוריה במערך האסטרטגי האיראני. להערכתי הוא לא גבוה במיוחד.

האיראנים מרכזים עשרות שנים מאמץ ב 6 נושאים מרכזיים:

1, התחום החשוב ביותר, השגת נשק גרעיני. זו תעודת הביטוח של המשטר והמפתח להקמה מחדש של האימפריה הפרסית. המאמץ בתחום הזה נמשך למרות הסנקציות.

2, התחום השני בחשיבותו, הוא תעשיית הטילים. הם בנו בעשרות השנים האחרונות תעשיית טילים אדירה, מהגדולות בעולם. האיראנים מפתחים ומייצרים את כל סוגי הטילים: קלים וכבדים, בליסטיים ושיוט, טילים נגד מטוסים וטילים נגד ספינות וגם טילי נ"ט. לאחרונה, הם הצליחו להכניס לוויין למסלול בחלל, מה שמאפשר יצור של טילים לטווח של אלפי ק"מ. המאמץ המוצלח של איראן בתחום הזה נמשך למרות הסנקציות. ההישגים בתחום הזה בכלל ובפרט בתחום הדיוק מרשימים.

[בתמונה: תעשיית הטילים האיראנית רשמה הישגים מרשימים... מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

3, התחום השלישי בחשיבותו, הוא לבנון. השליטה בלבנון היא באמצעות החיזבאללה - ארגון הטרור החזק ביותר בעולם. אין מי שמצליח לצמצם את עוצמת החיזבאללה, שכוללת כעת עשרות אלפי רקטות וטילים שביכולתם לגרום כאן לנזק והרג חסרי תקדים. ההפצצות המוצלחות והפחות מוצלחות שמתבצעות בסוריה לא פגעו בעוצמה הרקטית האדירה של החיזבאללה. אף אחד לא מעז לפגוע בלבנון; ונמלי האוויר והים של ביירות הם בשליטת החיזבאללה וההנהגה בטהרן.

4, התחום הרביעי בחשיבותו, הוא עיראק. השליטה במדינה הגדולה והעשירה בשכנות לאיראן. כמו בלבנון, 60 אחוז מהאוכלוסייה היא שיעית; ורבים מהם מושפעים מאיראן. איראן - למרות הנוכחות האמריקאית - הצליחה להשתלט על עיראק. המליציות שלהם עושות במדינה כרצונם, בדיוק כמו החיזבאללה בלבנון. המליציות מתעצמות בטילים מדויקים וגם כאן קשה מאוד לתקוף אותם הם בני המקום ובעת צרה הם יתווספו לאויבנו.

5, התחום החמישי בחשיבותו, הוא סוריה. סוריה כגשר יבשתי מאיראן דרך עיראק; וסוריה ועד הים התיכון, חשובה לאיראן ולחלומות לחידוש האימפריה הפרסית. גם העלווים והשיעים חשובים לאייתולות. גם אם יש לנו ולאמריקאים כאן הישגים מסוימים, הם מוגבלים והשפעתם היא טקטית ולא אסטרטגית! ניתן לצמצם חלקית וזמנית את נוכחות איראן בסוריה; אך יש לדעת כי הם לא הולכים "להתאבד" על סוריה.

[לכתבה המלאה של יואב זיתון ב- ynet, לחצו כאן]

6, התחום השישי בחשיבותו, הוא תימן. האיראנים ושבטי החותים, בני בריתם, השתלטו על המדינה האסטרטגית הזו - ששוכנת בכניסה לים סוף ולתעלת סואץ - ואין מי שיכול לעקור אותם משם. מתימן ניתן לפגוע בחופש השייט וגם להפציץ מדינות רבות, לרבות את ערב הסעודית וגם את מדינת ישראל.

סיכום

פרופורציות! בל נגזים ביכולות ובהישגים שלנו. למרות המצב הכלכלי הקשה המשטר הזה נחוש להגשים את מטרותיו; והם לא חוששים כלל ועיקר ממדינת ישראל. רק מארה"ב ומהנשיא טראמפ!

[למאמרו של אלעד רזניק בהקשר זה: 'הם שוב מוציאים את האיראנים מסוריה…', לחצו כאן]

One thought on “אלי בר און? האיראנים יוצאים מסוריה? הגזמתם!

  1. למכריזי הכרזות למיניהם, כאילו ניתנה להם הנבואה, אומר: סתמו.
    לעיתים צריך בוטות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *