אלי בר און: טיל הפטריוט סוג 3, יכולות, יתרונות וחסרונות

[התמונה היא צילום מסך]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

נשאלתי לאחרונה אודות טיל היירוט הזה, טיל שנמכר בשנים האחרונות במיליארדי דולר למס' מדינות בעולם כולל לשכנים שלנו במפרץ שמאוימים ע"י איראן וארגוני הטרור שלה.

אשתדל להסביר ולהבהיר את יכולותיו וחסרונותיו של הפטריוט סוג 3.

אני מקווה שהסבר שלי הוא מאוזן, זאת בשונה מאנשי השיווק ואינטרסנטים שכדרכם מנפחים את היתרונות ומסתירים את החסרונות של מרכולתם.

1, פטריוט סוג 3 הוא טיל אמריקאי חדיש יחסית, טיל נגד טילים שמיוצר ע"י חברת לוקהיד מרטין ומשולב בסוללות הטילים של יצרנית הפטריוט 2 היא חברת רייתאון.

2, בניגוד לפרסומים שונים, הטיל הזה לא מיועד ליירט מטוסים מאוישים ומל"טים; רק טילים בליסטיים. יירוט של טילי שיוט במצב של לפני פגיעה במטרה, מצב בו הם טסים צמוד לקרקע או לים, גם הוא אינו במסגרת היכולות של הטיל הזה.

3, יתרונו של הטיל הקטן יחסית הזה שנראה ונוהג כטיל אוויר אוויר הוא שיש לו יכולת תמרון מרשימה.

4, טווח הדגם האחרון של הטיל הוא עד ל 35 ק"מ וגובה היירוט המקסימלי עד ל- 15 ק"מ. לכן, הוא לא יכול ליירט ממרחק רב מהסוללה; וזה חיסרון, כי השטח המוגן במצב הזה קטן והמגן יידרש לסוללות רבות יקרות; וכוח אדם רב כדי להגן על כל הארץ. אך מנגד, הוא יכול ליירט טילים באטמוספרה נמוכה; וזה יתרון גדול! מרבית הטילים נגד טילים הגדולים והכבדים נועדו ליירט בגובה רב שם לא נדרש כושר תמרון גבוה במיוחד, הם בהגדרה לא מסוגלים ליירט טילים בגובה נמוך.

.

5, הבעיה העיקרית היא העלות האדירה של היירוט. מחיר הטיל לבדו כ- 3 מליון דולר ליח' וליירוט חייבים לשגר 2; וגם אז, היירוט אינו ודאי. מכאן ברור, שהטילים נועדו להגן בפני מתקפת טרור או מתקפת טילים ראשונית; ולא כנגד מאות טילים כבדים, שמשוגרים יום יום ברצף במלחמה כוללת. 6, בעיה נוספת של הטילים נגד טילים היא יכולות היירוט. לא אכנס להסבר מורכב; אבל, יכולות היירוט של טיל נגד טילים באטמוספרה נמוכה - שבה הטיל התוקף, בגלל השוני בצפיפות האוויר ורוחות הצד, מתזז מעט במסלולו - תלויות במהירות הסופית של הטיל המיירט. מאחר והטיל המיירט הוא קטן, כמות הדלק שהוא נושא מעטה; ומהירותו הסופית, בהגדרה, מוגבלת. במקרה של הפטריוט 3, הוא נועד ליירט טילים שטווחם המקסימלי עד 300 ק"מ. נגד טילים שטווחם המקסימלי גדול יותר; לאמור, מהירותם בקרבת המטרה גבוהה מכ- 1350מ/ש, הוא לא יעיל.

לסיכום

להערכתי, הפטריוט 3 הוא הטיל נגד טילים הטוב בעולם, כאשר יש ליירט את האיום במרחק קצר מהיעד המוגן. אבל, הוא יקר מאוד לרכש ולתפעול; ולכן, כמותו לעולם תהיה מוגבלת ולא תספיק למלחמה כבדה. הפטריוט 3 מוגבל בטווחי היירוט וביכולות ליירט טילים מהירים. הוא אינו נותן מענה ליירוט טילי שיוט מנמיכי טוס ופגזים. לכן, עדיף להשקיע בלייזר רב עוצמה, נוסח הסקיגארד, שיודע ליירט כל איום בעלות כלכלית שהיא פחות מאלפית ביחס לעלות הרכש והתפעול של טילים נגד הטילים.

בגלל היתרון הכלכלי הזה נוכל ליירט, באמצעות לייזר, כל מתקפה אווירית כמותית ואיכותית של כל סוגי האיומים בליסטיים, שיוט ופגזים ולא נעמוד במצב בו לא נהיה מוגנים כי בתוך ימים ספורים יתכלו לנו הטילים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *