אסא כשר: הצעה קטנה בדבר ליל הסדר בפסח קורונה

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

ל"הגדה של פסח" יש פרקים והסדר אמור להתנהל לפיהם: "קדש" ו"רחץ", "כרפס", "יחץ" וכן הלאה. שניים מן הפרקים האלה הם קצרים במיוחד: בפרק "יחץ", קרוב להתחלת הסדר, בוצעים את המצה האמצעית לשניים ושומרים את החלק הגדול לשם האפיקומן. בפרק "צפון", קרוב לסיום הסדר, אוכלים את האפיקומן.

אני מציע "יחץ" קצת אחר

במקום לחלק את המצה האמצעית לשניים, לחלק אותה לשלושה ולשמור שני חלקים לאפיקומן. כשיגיע תור האפיקומן נוציא את שני החלקים השמורים, כדי לתת להם משמעות.

חלק אחד יהיה לכבוד הקשר בין הפרק "הצעיר" של הסדר, בו נשמר חלק מן המצה לקראת ההמשך, לבין הפרק "הקשיש" של הסדר, בו אוכלים את מה שנשמר בחלק "הצעיר". גם לאדם יש פרק צעיר ופרק קשיש. בפרק הצעיר הוא מתחיל לסלול את הדרך שילך בה גם בהיותו קשיש. בפרק הקשיש הוא ילך בדרכים שסלל לעצמו מאז הפרק הצעיר. החלק הזה של האפיקומן הוא לכבוד האחדות של חדוות הנעורים ותבונת הזקנה.

חלק שני יהיה לכבוד פסח קורונה. רבים מאיתנו יקיימו את הסדר בזוגות או במשפחות הגרעיניות ויש כאלה שיהיו לבדם. זו התנהלות מיוחדת במינה וראוי שתמיד נזכור אותה, את הסבל והמצוקה שיש במצב המגפה ואת גילויי המאבק בה, המקצועי, המסור, העתיד להגן.

החלק הזה של האפיקומן הוא לכבוד המסורת הארוכה של סיפור המאבקים שיש בהם כאב ויש בהם הצלחה.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי mykaul לאתר flickr]

3 thoughts on “אסא כשר: הצעה קטנה בדבר ליל הסדר בפסח קורונה

  1. אתה צבוע, כשיש תגובה ממשהוא שלא מוצא חן בעיניך, האתר שלך מגיב בשקר ואומר שתגובה זו נכתבה כבר, אם אתה כל כך ערכי תכתוב את האמת, שאתה רוצה רק תגובות שמכירות בערכך כמר מצפון של ישראל וכשזה לא כך אתה לא מפרסם. לא יפה להיות ערכי וצבוע.

  2. מר כשר יש לך הרבה שטויות בבטן , מצאת זמן להקיא אותם ערב פסח ,כשיש קורונה. שמור את השטויות שלך לעצמך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *