אלכס רנב: פשע על ידי חבר

[בתמונה: שמעון קופר שהורשע ברצח שתיים מנשותיו כדי להשתלט על כספן. התמונה היא צילום מסך מכתבת כאן 11]

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים

*  *  *

ב-28 ביוני 2016 הרשיע בית המשפט המחוזי בלוד את שמעון קופר, יליד 1961, ברציחתן של אשתו הראשונה אורית ואשתו השלישית ג'ני מור-חיים.

השופטים שרטטו את "שיטת העבודה" של קופר, לפיה נהג לקשור קשרים רומנטיים עם נשים שונות, תוך שהוא מציג מצג שווא לפיו הוא פועל בשירות הביטחון; וזאת כדי להבטיח את זכויותיו הכלכליות בנכסים משותפים לו ולנשותיו החוקיות, תוך שהוא דואג למסמכים המוכיחים זאת (ויקיפדיה: שמעון קופר).

כחלק משיטת עבודה זו, היה קופר מספר לנשותיו כי הן סובלות מבעיות רפואיות כגון דום נשימה ובעיות פסיכיאטריות של דיכאונות, כדי ליצור אליבי באשר לנסיבות מותן, בין אם מדובר בהתאבדות או כשל לבבי. למרות שבפועל היה מדובר בנשים בריאות לחלוטין ללא כל בעיות (ויקיפדיה: שמעון קופר).

פריצת דרך בחקירתו של קופר הגיעה, לאחר שחברתו של קופר ד"ר זקוטסקי נשברה בחקירתה וסיפרה על התרופות שסיפקה לקופר מספר חודשים לפני הרצח, לאחר שסיפר לה כי התרופות נדרשות לשם ביצוע חיסול ממוקד במסגרת עבודתו במערכת הביטחון. גם אותה מסתבר, ניצל קופר לצורך פשעיו (ויקיפדיה: שמעון קופר).

לתופעה הזו של התחברות עבריין לקרבן כדי לנצלו יש שם: "פשע על ידי חבר".

'פשע על ידי חבר' מהו? המשגה

'פשע על ידי חבר' ( crime) מוגדר כסוג של פשע, שבו עבריין מתיידד עם אדם פגיע מתוך כוונה לנצלו כלכלית, פיזית או מינית. ה"חבר" - מבצע הפשע (המושג Mate הוא סלנג בריטי ל"חבר ") - מנצל את הבידוד והפגיעות של קרבנו, כדי לזכות בביטחונו. מחקרים הדגישו את הקשר שבין 'פשע על ידי חבר' לפשיעה המתבצעת בין בני זוג ולפשעי שנאה.

רבים ממבצעי פשעים על ידי חברים הם פסיכופתים, המנצלים את מצבם הנפשי של אנשים פגיעים - בעלי ערך עצמי נמוך - המשתוקקים לחבר קרוב. רבים מקרבנות הפשעים הם אוטיסטיםאנשים עם לקויות למידה או בעיות נפשיותהזקוקים לעתים, באופן נואש לחברים. הקרבנות הללו רגילים, בדרך כלל, ליחס נצלני מצד הסביבה; ומקבלים יחס כזה בטבעיות יחסית, מצד המנצל, שאנשים 'בריאים' לא היו מוכנים לשאת.

מקרה מפורסם כזה היה פרשת ההתעללות והרצח של הצעירה האנגליה, ג'מה הייטר (Gemma Hayter) - אוטיסטית שסבלה, כפי הנראה מלקויות למידה - שגופתה נמצאה ב- 9 באוגוסט 2010. היא נרצחה לאחר שעברה התעללות קשה לאורך זמן על ידי "חברה", דניאל ניוסטד, וארבעה מחבריו, בני 22-18):

.

קורבנות של 'פשע על ידי חבר' מונעים, לעתים, לבצע בעצמם מעשים פליליים, שיביאו תועלת למנצל. כך כאמור, הפעיל שמעון קופר את אחת מחברותיו, ד"ר זקוטסקי, כדי שתספק לו, מספר חודשים לפני הרצח, את התרופות נדרשות לשם כך, בתירוץ כי הוא מתכוון לבצע 'חיסול ממוקד' במסגרת עבודתו במערכת הביטחון (ויקיפדיה: שמעון קופר).

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *