טהרנות: לא 'מעגלים פינות'…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Joenomias לאתר Pixabay]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

עם פרישתו מכנסת ישראל, הרבה ח"כ דב חנין, איש הרשימה המשותפת, לערוך חשבון נפש גלוי בנוגע לחוסר ההצלחה של השמאל הישראלי.

חנין טען שבניגוד לשמאל הפוליטי בארה"ב ובבריטניה - שבהם השכילו מנהיגיו, ברני סנדרס ומייקל קורבין, להקים מחנה פוליטי מגובש - בישראל סובל השמאל מטהרנות ומפיצולים שפוגעים ביכולתו להגיע להישגים משמעותיים. "יש לנו בעיות בשמאל. הבעיה של הטהרנות גדולה מאוד", אמר ח"כ חנין, "אנחנו בשמאל נמצאים על איזשהו מדד פנימי שהמצאנו לעצמנו, שהוא מדד שכנראה אין בו שום אפשרות להצליח... (פרידמן, 2018).

זהו מדד של שלמות מוחלטת, ומי שלא מגיע לציון מאה בשלמות המוחלטת הזאת – נוקיע אותו כל הזמן. הוא נפסל לגמרי". המשיך חנין, "אנחנו לא בעולם הזה. אנחנו צריכים לייצר תשובות אנושיות, להיות בעצמנו בני אדם ולהשתחרר מהטהרנות... בעיני אנשים שאינם שייכים לשמאל, הוא נתפס כקבוצה קטנה ומנותקת, מתנשאת, מסתגרת וצדקנית, שיודעת לספר לכולם איך נראה הצדק ואיך כולם לא בסדר. אז למה שאנשים נורמליים ירצו להצטרף לדבר הזה? (פרידמן, 2018).

[לכתבה המלאה של פרידמן 2018 ב'מקור ראשון', לחצו כאן]

טהרנות מהי? המשגה

'טהרנות' (Purity או Purism) מוגדרת במילון האינטרנטי 'מילוג' כהתנגדות לכל סטייה משיטה, מתקן, או מאידאולוגיה כלשהם. האלוף במיל' גרשון הכהן הגדיר 'טהרנות' כמערכת חיים תאורטית של אנשים שלא מכרו ולא קנו מעולם מכונית משומשת... זהו מוסר נוצרי אפלטוני תאורטי, כפוף לסרגל ערכים אידאלי, תלוש מכל הקשר... השיפוט המוסרי האפלטוני אידאלי, חי תמיד בחרדת ההתדרדרות, בלתי נמנעת, למדרון החלקלק. לכן, הוא נשמר ממה שנראה בעיניו כ"עיגול פינות". לשיטתו, או שמקפידים, ללא התפשרות, על גדרות המוסר; או שהכול הולך לאנרכיה (הכהן, 2020).

[להרחבת המושג: 'הקשר', לחצו כאן]

כמו בדוגמה למעלה של דב חנין, האתר 'אנפין' (לא הצלחתי לברר את זהות בעליו...) גורס כי טהרנות היא נהדרת במחשבה, אבל בעייתית במעשה. הוא מביא כדוגמה את הרב צבי יהודה והרב חרל"פ, שישבו בבית בעצב גדול על חלוקת הארץ בכ"ט בנובמבר, כשכולם פצחו בריקודים ברחובות. במקום לשמוח, הם ראו את חצי הכוס הריקה. אבל בהמשך, היו שניהם סנגורים גדולים על המדינה שבדרך, למרות כל חסרונותיה (אנפין, טהרנות).

טהרנות מצויה, למשל בקרב קבוצות קיצוניות לסוגיהן, כמו:

  • קבוצות דתיות מחמירות;
  • אידאולוגיות טוטליטריות כמו הקומוניזם או הפשיזם;
  • הימין הדתי ־ רפובליקני בארצות הברית;
  • פמיניסטיות;
  • להט"בים (ראו למשל, אצל: קיפניס, 2018):

[לכתבה המלאה של קיפניס, 2018, לחצו כאן. (צילום: מרק ישראל סלם)]

וכדומה.

[לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *