עודד עמיחי: משבר הקורונה ומחדל אי הגנת העורף

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

ד"ר עודד עמיחי הוא יו"ר העמותה 'מגן לעורף', מומחה למערכות לייזר ויועץ לפיתוח עסקי בתחומי הלייזר והאלקטרו-אופטיקה. יזם וניהל ברפא"ל בשנות ה-70 פרויקט חדשני ומקורי בלייזר רב עוצמה. היה מיוזמי פרויקט "נאוטילוס" בראשית שנות ה-90.

*  *  *

מגפת הקורונה תפסה את מדינת ישראל לא מוכנה. זאת ראש וראשונה, פרי הזנחה רבת שנים, וקיצוץ בתקציבי מערכת הבריאות בישראל, שגרמו למחסור חמור בכוח אדם ובציוד.

ראשי מערכת הבריאות התריעו במשך שנים על המחדל, אולם קולם לא נשמע. פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, התריע, לדוגמה, בפברואר 2019: "מערכת הבריאות בישראל גוססת והממשלה שמה עליה פלסטר", ועוד הוסיף: "אנו נמצאים בעיצומו של משבר חסר תקדים במערכת, בה עובדים צוותים מסורים, אשר מקדישים את כל זמנם ומרצם למען המטופלים. מה שנדרש הוא תוספת של 5 מיליארד שקלים בשנה להצלת מערכת הבריאות ומתן מענה לכשליה".

משפרצה מגפת הקורונה, נכנסה הממשלה לבהלה והדביקה את הציבור בהיסטריה. בהעדר אמצעי בדיקה וכוח אדם מספיקים, לא ניתן היה לאתר את כל נפגעי הקורונה, וכך שיתקה הממשלה בהדרגה את המשק כולו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

הנזק הכלכלי שנגרם ע"י צעדי הממשלה מגיע כיום לכ-50 מיליארד שקל וצפוי כי הוא יגדל בעוד עשרות מיליארדי שקלים, ויפגע כך חמורות בכלכלת המדינה, כמו במערכת הבריאות. כתוצאה מכך ייחלו וימותו אלפי אנשים שתקצר ידה של מערכת הבריאות להצילם.

מה עשו ארצות אחרות? דרום קוריאה, טיוואן, סינגפור ויפן נמצאות על סף הדברת המחלה, מבלי שעשו צעדים דרסטיים להשבתת המשק. הם הצטיידו במספיק ערכות בדיקה שאפשרו בדיקה לאיתור נגיף הקורונה ובידודם של נפגעי המגפה שאותרו בסריקות אלה. החיים באותן ארצות המשיכו כמעט בשגרה, ולא נגרמו למשק נזקים של עשרות מיליארדים.

מחדל הקורונה הוא קדימון למחדל הזנחת העורף!

מחדל חוסר המוכנות להתמודדות עם מגפת הקורונה הינו קדימון ודוגמה למה שעלול, חלילה, להתרחש בישראל כתוצאה ממחדל ההגנה הלקויה של העורף.

מערכת הביטחון מעריכה כי מדינת ישראל מאוימת כיום ביותר מ-200 אלף רקטות וטילים, מהם כ-15 אלף טילים מדויקים, כבדים ומהירים, שישוגרו אלינו ממרחק של מאות ק"מ, עם רש"ק של מאות ק"ג. מערכות ההגנה שלנו המבוססות כולן על טילי יירוט (כיפת ברזל, שרביט קסמים, פטריוט פאק 2-3 ,חץ 2-3) יקרסו תוך מספר ימים של לחימה, עקב עלותם הגבוהה של טילי המערכות שלנו, שאינם מאפשרים קיום מלאים בכמות מספקת, שתאפשר התמודדות עם כמויות הענק של טילי האויב.

מערכת הביטחון מודעת לעובדה שאין בידה הגנה נאותה, חרף השקעת המיליארדים בטילי יירוט. היא יודעת שהפתרון הוא שילוב לייזר במערך ההגנה, ממנו היא מתעלמת כמעט שני עשורים. ומה היא עושה בנידון? משקיעה בפיתוח לייזר חשמלי - "עתידי" מוגבל אנרגיה, שלמיטב ניסיוננו ושיפוטינו לא יוכל להוות פתרון סביר לאיום.

וכך, במקום לחדש את פרויקט הלייזר הכימי, הסקייגארד, הפתרון שחברת נורתרופֹ – גרומן הציעה למדינת ישראל כבר לפני 13 שנים, פתרון המבוסס על מערכת הנאוטילוס שפיתוחה הוזמן בארה"ב ע"י ישראל (הסכם פרס - קלינטון, 1996), שנעשה בשיתוף תעשיות ביטחוניות ישראליות, ושהוכיח עצמו בעשרות ניסויי יירוט (100% הצלחה), בשדה הניסויים המשוכלל של צבא ארה"ב בווייט סנדס - (2004-2001).

הסיבות לקטיעת פרויקט זה בשנת 2001, בו הושקעו ע"י ארה"ב וישראל 400 מיליון דולר, טרם נחקרו. משבר הקורונה הנוכחי עלול להתגמד לעומת הנזקים שייגרמו מאי שילוב מערכת הסקייגארד בהגנת העורף. בנוסף לשיתוק המשק, כפי שאנו חוזים במשבר הקורונה, יפגעו אלפי אזרחים וחיילים, בתים יהרסו, תחנות כוח ישותקו, בסיסי חיל אוויר יינזקו ועוד.

בהעדר ממשלה יציבה, סוגיית אי הגנת העורף מונחת לפתחו של הרמטכ"ל! הוא האיש שחייב לטפל בה בדחיפות, לפני שיתרחש אסון!

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

One thought on “עודד עמיחי: משבר הקורונה ומחדל אי הגנת העורף

  1. האמירה כי הסקייגארד "הוכיח עצמו בעשרות ניסויי יירוט (100% הצלחה), בשדה הניסויים המשוכלל של צבא ארה"ב בווייט סנדס – (2004-2001)." היא אי-אמת. בניסוי האמור לא יורט שום טיל. נטען כי יורטו בו רקטות אבל האמת היא שתנאי הניסוי האמור הסירו למעשה את מגבלת הסקייגארד העיקרית, שהיא חוסר יכולת להחזיק את מוקד הקרן על רש"ק המטרה ברציפות למשך הזמן ההכרחי לייזום הרש"ק שהוא 3 שניות. בניסויים האמורים "חיכה" מוקד הקרן לרקטה סמוך למשגר בנקודה שמהירותה היא הנמוכה לאורך המסלול. קרי – הניסויים האמורים נערכו בתנאים שאינם רלבנטיים לתנאי תרחיש אמיתי.

    הטווח המרבי של הסקייגארד הוא 15 ק"מ. טיל מאיראן עובר מרחק זה ב-3.3 שניות. ההסתברות שבאותן 3.3 שניות יצליח הסקייגארד להחזיק את מוקד הקרן על רש"ק המטרה למשך 3 שניות ברציפות היא מעשית 0%. עכשיו צא וחשוב מה קורה עם מטח צנוע של רק 10 טילים בו-זמנית?

    עודד עמיחי הוא לא יותר מאשר תועמלן נבוב של חב' נורת'רופ – יצרנית הסקייגארד. אם נורת'רופ מאמינה בסיפורים של עמיחי, תתכבד ותעלה אותו ארצה על חשבונה בהשאלה כדי שמומחי משהב"ט יוכלו לבדוק אותו כאן בתנאים/תרחישים הרלבנטיים לישראל, לפני שהיא (נורת'רופ) מבקשת שישלמו לה כמה מיליארדי דולרים על חתול בשק. מדוע חתול בשק? כי המערכת מוצעת כבר 30 שנה למכירה ועדיין אף אחד בעולם לא קנה אותה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *