אלי בר און: כל הכבוד למג"ב; כישלון מערכתי מוחץ של משרד הביטחון!

[בתמונה: מערכת הלייזר המשטרתית. התמונה: דוברות המשטרה]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מה שאמרנו שיקרה קרה. משמר הגבול (משטרת ישראל) מפעיל מזה כשבוע את מערכת הלייזר "להב אור" שפותחה על ידי שלושה מהנדסים ופיזקאיים בתחום האלקטרו-אופטיקה והלייזרים, פרופסור עמי ישעיה מאוניברסיטת בן גוריון, ד"ר רמי אהרוני וד"ר אודי בן עמי, מפא"ט המשטרה, מפא"ת משרד הביטחון וצה"ל ובשילוב מערכת של חברת אלביט ואמצעים נוספים שסיפקה החטיבה הטכנולוגית של צה"ל.

המערכת הצליחה ליירט בהצלחה מעל 90% מהבלונים שאותרו בגזרתה. מדובר בהצלחה חסרת תקדים להפעלה מבצעית ראשונה מסוגה בעולם של מערכת לייזר למטרת יירוט בלונים.

באפס תקציב, כמו חלוצים אמתיים, בגיבוי של ארגון עני בתקציבים, החברים הללו עשו את מה שהיה צריך להיעשות כאן מזה שנים!

רק שבגלל מחדלי מערכת הביטחון, יש בינתיים מכשיר אחד בלבד והוא אבטיפוס מיועד לניסויים. צריך מכשירים נוספים; ותסמכו על העזתים שהם, בינתיים, ישגרו מהמקומות שאינם מכוסים...

בצד ההצלחה של משטרת ישראל, זה כישלון מערכתי מוחץ של משרד הביטחון!

במדינה אחרת, מדינה נורמלית היו מקימים ועדת חקירה, בראשות שופט עליון. הכישלון הזה התאפשר כי במדינת ישראל הנוכחית של השנים האחרונות, אין שלטון, אין סדר ואין הגיון. מתקיים הפסוק, "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה"!

טרור הבלונים מהרצועה נמשך שנים ונגרמו ואין ספק שיגרמו כתוצאה מכך נזקים כבדים, מאות מליוני ש"ח וגם נזקים כבדים נוספים שלא ניתן למדוד בכסף.

  1. שדות החקלאים בהיקף עצום עשרות אלפי דונם נשרפו וישרפו והמדינה משלמת ותשלם פיצויים כבדים.
  2. נזקים קשים נגרמו ויגרמו לחורש הטבעי ולטבע שברור שיישרף שוב בקיץ הזה בדיוק כפי שאירע בקיץ הקודם.
  3. נגרמו ויגרמו נזקים נפשיים לתושבים המסכנים ולילדים בעוטף ומעבר לו כאשר לאחרונה בלוני הנפץ מתפוצצים להם מעל הראש.
  4. הוצאות של מליונים רבים הם העלות של כיבוי השרפות והחזקת כוח כיבוי גדול בכוננות 24/7; וחכו חכו לקייץ הקרוב.
  5. הוכרז על פיתוח מטומטם, בזבזני ולא יעיל של מזל"טים ליירוט בלונים, כאשר ברור לכל חצי מקצוען כי אין לפיתוח כזה כל היתכנות הגיונית וזה משול לפיתוח של רובה אם 16 ליירוט מטוס אף 16 שטס בשמיים.
  6. נגרם נזק מדיני כבד כאשר הטרור בעזה דורש ומקבל הטבות וזאת מאחר שלמדינת ישראל ההייטקיסטית ו "המעצמה החזקה במזרח התיכון" אין פתרון לבעיית בלוני הנפץ והתבערה.

[בתמונה: "איש הישר בעניו יעשה"... ועדת אגרנט בתום מלחמת יום כיפור. מדינה נורמלית היו מקימים ועדת חקירה, בראשות שופט עליון... צילום: יעקב סער, לע"מ]

וכל זאת, כאשר כל הזמן הזה הפתרון היה על המדף, כבר שנים!

היו חייבים כבר לפני 3 שנים לקנות מארה"ב מתקן לייזר קיים, בהספק של 2 או 5 ק"ו לחבר ולתאם אותו למערכת איכון אלקטרואופטית - כחול לבן או אחרת - להניח את המערכת על משאית או עגלה נגררת ולשרוף את הבלונים בתוך שניות ספורות וזאת במרחק של מס' ק"מ מהמתקן.

לאמור מס' מתקנים קטן ובעלות זניחה של עשרות מליוני ש"ח כולל רווחים לספקים היו סוגרים את הרצועה.

לכן:

  1. אם הגורמים שמנהלים את המו"פ לא ידעו מה שכל חצי מקצוען מבין ויודע אזי כדאי שהפקידים המכובדים יחפשו לעצמם עיסוק אחר. נזקם עולה על תועלתם.
  2. אם הם האחראים על המו"פ ידעו ובמכוון לא רצו לפתח את הפתרון, אזי יש לחקור לעומק את הנושא באמצעות ועדת חקירה במישור הציבורי ויתכן שגם במישור הפלילי.

אני חוזר על כך, היה חייב להיות ברור לכל חצי מקצוען שהפתרון הזה קיים על המדף ותודה למשטרה ולמג"ב וליזמים האזרחיים. חבל שהפסדנו שנים יקרות ושילמנו ונמשיך לשלם מאות מיליונים מיותרים של פיצוים, ובנזק כבד שייגרם לטבע ולנפש התושבים וגם בנזק מדיני כבד, עד שנשלים את המערך החסר בהצטיידות נוספת של מערכות ובפיתוח של מתקן עוצמתי יותר.

הבהרה נוספת לציבור:

כדאי להבין כי ליירוט יעיל וארוך טווח של טילים, רקטות ופצמ"רים - לאמור, של עצמים קשיחים ומהירים - נדרשת מערכת לייזר עוצמתית פי 500, כאן ניקוב בלונים אינו יעיל. אז כאן, כמו בנושא הקודם צריך לעשות מעשה מנהיגותי ולהביא את הסקייגארד.

.

[למאמרו של ד"ר עודד עמיחי: 'לייזר בעזה – תעודת עניות לתעשיות הביטחוניות!', לחצו כאן]

One thought on “אלי בר און: כל הכבוד למג"ב; כישלון מערכתי מוחץ של משרד הביטחון!

  1. מדויק.

    אבל הפתרון לבלונים בהעדר טכנולוגיה זולה וזמינה היה צריך להיות מחירון לחמאס ונכונות לממשו.

    על כל בלון ישראל צריכה להצית שכונה בעזה. שיברחו. שיתחננו להפסיק את הזוועה. גם אם ייפגעו אזרחים.

    זאת מלחמה. ובמלחמה כמו במלחמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *