הרן פינשטין: דיוני החסינות – חומר למחשבה…

[בתמונה: המצב יזכיר לי תופעות מוכרות במערב הפרוע, שם היה השריף אומר לנאשם "יהיה לך משפט צדק" ובאותה נשימה היה ממשיך ואומר, "הקימו את עמוד התלייה"... התמונה היא צילום מסך מסרטון היו טיוב: WestVirginia @150 - The Last Public Hanging in West Virginia 1897]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

בהנחה שתוקם בכנסת וועדה - שתדון בחסינות או אי החסינות של בנימין נתניהו - עולה השאלה הבאה:

על פי החוק; על פי דעת חכמי משפט; על פי פסיקה של בתי משפט. הדיון בוועדה חייב להיות ענייני, ומעין משפטי. כלומר, על החברים בוועדה לבוא לדיון בראש פתוח ומתוך רצון כן לשמוע את טענות הצדדים ולהחליט לאחר שקלא וטריא בין חברי הוועדה ובינם לבין עצמם.

כלומר, כל מפלגה הטוענת כבר עכשיו כי יש להסיר את החסינות של נתניהו [ויש מפלגות אופוזיציה כאלו] א י נ ה יכולה לשבת בוועדה ופסולה מלשלוח נציג לדיונים בוועדה.

אם כך לא ייעשה, המצב יזכיר לי תופעות מוכרות במערב הפרוע, שם היה השריף אומר לנאשם "יהיה לך משפט צדק" ובאותה נשימה היה ממשיך ואומר, "הקימו את עמוד התלייה"... (ראו תמונה בראש המאמר).

זאת ועוד:

לו דעתי הייתה נשמעת הייתה מוגשת מיד עתירה לבג"ץ כנגד השתתפות חברי מפלגות - שדרשו הסרת החסינות של נתניהו לפני הדיון בוועדת הכנסת. עתירה כזו הייתה חושפת בפני הציבור את הלך המחשבה של היועץ המשפטי של הכנסת; של היועץ המשפטי לממשלה; של בג"ץ; ושל המפלגות הנוגעות לעניין.

הערה מתבקשת:

כידוע אני מתנגד לסמכות בג"ץ לדון בנושאים אלה, אבל בנסיבות שנוצרו, יש לנקוט על פי הכלל שניסח הנואם קיקרו (ראו דיוקן משמאל): "בתוך (שאון) כלי הנשק שותקים החוקים" [Inter arma silent leges].

כמובן, "כלי הנשק" לא במשמעותם המילולית אלא המטפורית!

[בתמונה משמאל: דיוקנו של מרקוס טוליוס קיקרו, מאת ברטל ת'ורוואלדסן כהעתק ממקור רומאי, במוזיאון ת'ורדוולסנס, קופנהגן. התמונה היא נחלת הכלל]

2 thoughts on “הרן פינשטין: דיוני החסינות – חומר למחשבה…

  1. אירוני שמי שמעלה את הדיון בכלי נשק (מוצע לקרוא את נאומו של קיקרו בנדון) והוא מתנגד לסמכות בג"צ, מדבר על זכויות וחובות לקיומה של נפש חפצה. והערה הקודמת גם מעניינת. כל מי שיתמוך בקיומה של ועדה לבחינת החסינות הרי הוא פסול לשיטתך. אולי ניתן לעבריינים לשפוט את עצמם? הרי זה מה שאתה מציע למיטב הבנתי.
    עוד שופט לשעבר שהוא חלק מהגורמים שהובילו אותנו למחדל של היום.

  2. אם כך ולשיטתך, גם כל הח"כים האומרים מראש שאין להסיר את חסינות נתניהו פסולים מלהשתתף בדיונים על הסרת חסינותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *