אלי בר און: האם פני איראן למלחמה?

[התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

לא עובר יום, שבו מנהיג איראני כלשהו איו משחרר התבטאות בנוגע לחיסול מדינת ישראל (ראו דוגמה בכתבה למטה). האם הם מתכוונים לכך?

דיון מרתק התקיים לאחרונה בכנסת בנושא לאן פניה של איראן (ראו סרטון בתחתית המאמר). חלק מהדוברים - כולם אגב אנשים טובים בעלי פרדיגמת חשיבה מערבית ברורה - כמו ד"ר אורי גולדברג מהמרכז הבין תחומי - שטענו שאין פניה של איראן למלחמה...

"אני לא חושב שמה שאיראן עושה זה לבסס עמדות לקראת מלחמה עתידית" - טען גולדברג - "אני חושב שהרציונל האיראני הוא בסופו של דבר, רציונל מתגונן. ה'סטייט אוף מיינד' האיראני הבסיסי הוא די דומה לישראל".

האזנתי... חלק מהדברים הגיוניים, חלקם אשליות שמסוכן להתמכר להם. קשה היה להימנע מהשוואות לתקופת העיוורון הפוליטי במערב בשנות השלושים של המאה העשרים, בהם הכין אדולף היטלר, שנה אחר שנה, את המלחמה הבאה; בעוד במערב התחרו פוליטיקאים ופרשנים ביניהם בססמאות, לפיהן גרמניה לא מבקשת מלחמה...

בניגוד אלינו, מה שמנהיג מן המזרח אומר בתקשורת, מחייב!

בתוך המחנה האופטימי הזה, אגב, לא היה ולו מזרחן אחד - הבקיא בפרדיגמת החשיבה המזרחית -  ולא בכדי... שום מזרחן הבקיא בפרדיגמת החשיבה המזרחית, לא יטען שמה שאומר מנהיג מזרחי לעמו באופן מוצהר, הוא כזב או תמרון טקטי כזה או אחר.

אבידר מדבר בהקשר זה על פרדיגמת החשיבה של הערבים. האיראנים אמנם אינם ערבים; אולם, הם - כמו הרוסים, כמו הסינים, כמו המזרח אירופים - שותפים לפרדיגמת חשיבה דומה.

הוא טוען כי בקרב מנהיגים ישראליים יש נטייה כמעט מובנית להתנהלות חשאית... בחברה הישראלית אנו תמיד נעדיף דיאלוג סגור, בחדרי חדרים, סגור לתקשורת ולציבור; על פני דיאלוג פתוח, פומבי, מעל גלי האתר או במסגרת הרצאות פומביות. אולם, עמי ערב תמיד יביאו לידי ביטוי את עמדותיהם ויציגו ברבים את... (הדברים) מנקודת ראותם... (אבידר, 2011, ע' 38).

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

[בתמונה: שום מזרחן הבקיא בפרדיגמת החשיבה המזרחית, לא יטען שמה שאומר מנהיג מזרחי לעמו באופן מוצהר, הוא כזב או תמרון טקטי כזה או אחר... לכתבה המלאה ב'מעריב', לחצו כאן]

ניסיון רב שנים מוכיח לנו כי במשא ומתן מול גורם ערבי - דווקא מה שמנאמר בחדרי חדרים משמעותי הרבה פחות וחשוב הרבה פחות ממה שנאמר על ידי המנהיגות הערבית בציבור. מה שנאמר בחדרי חדרים איננו מחייב, בעוד כל מילה שנאמרת ע"י מנהיג ערבי בתקשורת מחייבת אותו ותמשיך לחייב אותו הרבה שנים לאחר מכן, בדיוק הפוך מהנהוג אצלנו (אבידר, 2011, עמ' 39-38).

כשהפרשנות הבסיסית שלנו שגויה, וכאשר אנו גוזרים מאופן ההתנהלות שלנו את אופן ההתנהלות של הצד האחר, אנו למעשה עוצמים עיניים נוכח סימני אזהרה, ומפתחים רף מופרך של ציפיות שאפשר בקלות היה להתפכח ממנו, לו רק קראנו ברצינות את העיתונים של השכנים (אבידר, 2011, ע' 39).

[מקור תמונתו של אלי אבידר: פייסבוק]

אינטרסים החיוניים הלאומיים של איראן מוצהרים וברורים 

צודק ד"ר אורי גולדברג בטענתו שהרציונל האיראני הוא רציונל מתגונן. אולם הוא טועה מאוד בטענה כי לאיראן ולישראל רציונל דומה. כשמעצמה מתגוננת, היא עושה זאת אחרת ממדינה קטנה כישראל: בדומה לברית המועצות - שאחרי טראומת מלחמת העולם השנייה עטפה עצמה בחגורת מדינות, שיהוו חיץ בינה לבין תוקף אפשרי; האימפריה הפרסית החדשה - שנושאת עימה לעד את טראומת מלחמת איראן עיראק; עת עמד העולם מנגד ונתן לסדאם חוסיין לנסות ולנצח את איראן בלוחמת גז - נחושה לחסוך מעצמה טראומה נוספת דרך חגורת מדינות וצבאות שכירים של מיליציות שיעיות.

[להרחבה בנושא אינטרסים לאומיים, לחצו כאן]

את הרציונל הזה איראן משיגה בדרך הבאה:

  • מיסוד אימפריה פרסית חדשה, שמאפשרת לה גישה חופשית לים התיכון.
  • זה לא מתבצע באמצעות גייסות איראניים אדירים, כפי שהתבצע בימי קדם; אלא באמצעות מיליציות שיעיות שתופסות את השלטון במקומות בהם השיעים הם חלק ניכר מהאוכלוסייה. 
  • במקומות בהם אין לשיעים רוב - כמו בסוריה - נעשה טרנספר רב ממדים ומועברים לשם שיעים כדי ליצור רצף טריטוריאלי שיעי, בין איראן לים התיכון.
  • שימוש מושכל בכמות העצומה של רקטות וטילים שהופכות את ההתגוננות של מדינות לבלתי אפשרית, כולל ארצות הברית הגדולה, שחוששת לגורל בסיסיה ונושאות המטוסים שלה.
  • כאשר תשיג איראן עוצמה גרעינית ישתנו חוקי המשחק; והיא תהיה חצופה יותר וחופשיה יותר לעשות כרצונה.
כל מי שתולה תקוות במהומות שבאיראן, שם את כספו על קרן הצבי. ההזדמנות להפיל את המשטר נוצרה בתקופת הנשיא אובאמה; אולם, ארה"ב כדרכה לא העריכה נכונה את המצב; והרשעים ניצחו...

מקורות והעשרה

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

One thought on “אלי בר און: האם פני איראן למלחמה?

  1. שלום רב, נקלעתי לדברים הנ"ל בלי כוונה לכתחילה, וראיתי צורך להגיב, אודה על התייחסותך להערה הבאה:
    חשוב להדגיש ש"הלך המחשבה" אצל איראן של המשטר השיעי שונה לגמרי מכל מדינה אחרת בהיותה נשלטת על ידי קבוצה שיעית של מנהיגים מפקדים ובעלי תפקידים מכריעים שמאמינים בכל לבם, באופן מוחלט ו"עיוור" ממש, עד כדי מוכנות להתאבד על כך, שהם צריכים לגרום לביאתו של המהאדי ("הגואל", "האימאם הנעלם")…אחמדניג'ד היה הכי דברן בעניין הזה, תראה את נאומיו באו"מ שם אמר בפרוש : "התכוננו לביאתו של המהאדי…" ותאר את הדברים ממש…לפי אמונתם הוא יבוא רק לאחר שהם יעוררו מלחמה גדולה על ידי ניסיון להשמדת כמה שיותר כופרים מתנגדים ואוייבים (כולל סונים)…תבדוק את דבריהם לאורך כל השנים ותראה שזו המגמה האמתית. (כדאי לראות גם קטע נדיר של קאסם סולימני שמדבר לפני לוחמים בשטח ואומר דברים דומים..), הנשיא ושר החוץ של היום חושבים בדיוק אותו דבר, רק יש להם יותר יכולת של העמדת פנים מטעה , מתוכננת מראש, על מנת שיגיעו מומחים מערביים למסקנות שיש כביכול רציונאל איראני אחר..הם רוצים מספיק טילים על מנת להשמיד כמה שיותר ומוכנים להקריב לשם כך הכל..כל הסיפור זה לא אם יש להם או אין להם יכולת גרעינית, מה שיש לקוריאה הצפונית יש ויהיה גם להם כי הם שילמו ומשלמים על כך וקיבלו ויקבלו את כל הידע והניסויים הנדרשים…העניין האמתי כאן זה מתי הם יחשבו שהם אגרו מספיק על מנת להפתיע בשיגורם בבת אחת…וכל זה מוביל לדברים שנכתבו לפני יותר מ-2000 שנים על ידי תנא מחבורתו של רבי שמעון בר יוחאי בשם רבי יצחק, וממתינים למימוש במציאות: אתה מוזמן לבדוק, כך כתוב: "שנה שמלך המשיח נגלה בה אומות העולם מתגרות זו בזו, מלך פרסי מתגרה במלך ערבי(סעודיה) וזה הולך לאדום(ארה"ב/ נט"ו) ליטול עצה מהם, קם מלך פרסי ומחריב את (רוב) העולם, וכולם מתבהלים ומתגעשים ואוחזתם צירים כיולדה (וכזה תיאור אפשרי רק בטכנולוגיות השידור והצפייה המידיים שמצויים היום בכל כיס) וישראל מתבהלים ומתגשים ואומרים אנה נלך אנה נבוא, אנא נלך אנה נבוא, ואמר להם בני אל תתיראו כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם, הגיע זמן גאולתכם…" העובדה שעם ישראל קיים לאחר כל הגלויות ונסיונות ההשמדה, הוא הנס הגלוי המדהים ביותר במציאות , ובגלל שהוא עם הנצח של אלוקים, כדאי מאוד להתייחס בכובד ראש, ולהשתדל מאוד לא לזלזל חלילה ממקום של זחיחות דעת מיותרת. בכבוד, מיכאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *