אמציה חן: להקים ממשלה, ומיד!

[בתמונה: לשדרג את צה"ל, ממליציה חובבנית לצבא מיומן... התמונה: דובר צה"ל]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

מקרה תקדימי שבו הקים ח"כ מהשורה, ממשלה בראשות אדם אחר, הומחש אחרי הבחירות לכנסת החמישית. בהם ניסה דוד בן גוריון ז"ל להקים ממשלה.

לאחר שהודיע לנשיא יצחק בן צבי ז"ל, כי לא עלה בידו להרכיבה. הטיל הנשיא את המשימה על ח"כ לוי אשכול ז"ל שהסכים: "בתנאי שבן גוריון יהיה ראש הממשלה". לאחר משא ומתן ארוך ומיגע, הקים לוי אשכול ממשלה, שבראשה עמד דוד בן גוריון.

[לוי אשכול: הקים ממשלה בתנאי שבן גוריון יעמוד בראשה... צילום: משה פרידן, לע"מ]

ולענייננו:

מחר לאחר שיפוג תוקף המנדט, שנתן נשיא המדינה ליו"ר הליכוד, ולאחריו ליו"ר כחול לבן, נעמוד כולנו נכלמי בושה, מול העובדה, כי הטובים שבינינו, בהם נתניהו, גנץ, ורובי ריבלין כשלו בקריאת המפה הפוליטית.

תחילה - למרות שאיננו חייב - העניק הנשיא לנתניהו, מנדט כפול להרכבת ממשלה. משחווה את כישלונו - שהיה צפוי מראש - העביר כבוד הנשיא את המנדט לגנץ. בעוד שהשניים לאור היום ובמחשך, בזבזו זמן משאבים וציפיות, בתקוות שווא להרכיב ממשלה.

שהרי לאחר פרסום תוצאת בחירות שנערכו באפריל - קל וחומר בהתחשב באלה שנערכו בספטמבר - היה בהם, די כדי שנתניהו וגנץ היו מותירים בצד את תקוותם לנס; בעוד הנשיא הפעלתן, לא היה מסתפק בהצגת המתווה שגיבש; וכמו יצחק בן צבי ז"ל, היה מטיל על אביגדור ליברמן - שבמציאות שנוצרה אין כמותו להרכיב ממשלה - שתפעל בראשותם של נתניהו וגנץ.

השנאה האישית בין האישים - שהובלטה במהלך הבחירות - יצרה חילוקי דעות, בלתי ניתנים לגישור. על כן, לאור הצהרותיו של ליברמן, על כוונתו להקים ממשלת אחדות, היה ברור כי אין זולתו לתפקד ה"בורר"; מה גם שכדי לקזז בתדמיתו כאיש ימין - שמא יעדיף אפילו ברמז את הליכוד - הדגיש ליברמן, כי סירובה של אחת מהשתיים לאחדות, תטה את הכף למפלגה היריבה.

על כן מחר בהסתיים המנדט. מן הראוי שכל בר דעת, המתנגד לסבב בחירות נוסף. יעשה ככול שלאל ידו, החל מפוסטים, מאמרים, פניות לאמצעי התקשורת, ושיחות עם חברינו בכנסת; על מנת להבטיח הענקת 61 חתימות לח"כ ליברמן (רצוי כאלה, הצבועות בכל גווני הקשת הפוליטית), על מנת שיכפה על הצדדים להקים ממשלת אחדות לאומית, בתואם לקווי המתווה שאותו שרטט נשיא המדינה.

לא נשכח ותמיד נזכור, את ממשלת האחדות הלאומית, שמנעה מישראל (אמצע שנות השמונים של המאה הקודמת) פשיטת רגל כלכלית...

[בתמונה: ממשלה שמעון פרס וסגנו יצחק שמיר - שהצילה את מדינת ישראל מפשיטת רגל כלכלית - ליד שולחן הממשלה בכנסת, נובמבר 1985. באוקטובר 1986 התחלפו ביניהם האישים בתפקידיהם. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי לשכת העיתונות הממשלתית. שם הצלם אינו מוזכר. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

בתקווה, שהפעם תביא האחדות, לגיבוש תפיסת ביטחון לאומי,. חליף לאסטרטגיית ה"הכלה", שאין בה ולא כלום, זולת היותה יקרה ומתישה!

[לאוסף המאמרים באתר בנושא תפיסת/תורת הביטחון, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אמציה חן: להקים ממשלה, ומיד!

  1. הבעיה הכללית
    לא ניתן לבצע שינויים נדרשים בכלכלה בחברה בחינוך בבריאות ובעיקר בביטחון ללא ממשלה שיש לה תמיכה רחבה בע"מ ותמיכת מעל ל 80 חברי כנסת.
    שינויים כאלה נדרשים כבר שנים רבות. וההימנעות מביצועם מתחילה להיות לנטל כבד על הציבור בארץ
    הבעיה הדחופה
    סכנת מלחמה מידית עם איראן והמיליציות השרות לפקודתה.
    רק לממשלת אחדות לאומית יש סיכוי לדחות לתקופה מסוימת את סכנת המלחמה.
    אנחנו לא מוכנים למלחמה כוללת וחייבים לדחות את המלחמה ככול שניתן כדי להתארגן להתמגן ולהתחמש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *