שמעון הניג: הגיעה העת להירפא מהטראומה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי MasterTux לאתר Pixabay]

אוהדי כדורגל יותר משהם אוהבים את המשחק הם שונאים את הקבוצה היריבה. למה? כי המכנה המשותף הנמוך ביותר המחבר עדר הוא פחד ושנאה ואוהדי כדורגל הם עדר שבוי לקבוצת הכדורגל שלהם. בני האדם הם עדרים, לא שונים בהרבה מסרדינים, גנו וזברות. עדרים מתכנסים ביחד מסיבה אחת פשוטה. הישרדות. אין ליצורים האנושיים הגנה טבעית; אין להם ציפורניים חדות, פרווה, שיניים או כוח פיסי. יש להם את המוח, שיכול להמציא כלים כדי להתגבר על החיסרון הזה. אלא שבטבעם, במקום העמוק ביותר, היצורים האנושיים מרגישים חשופים. לכן הם מתכנסים ביחד כדי ליצור קבוצות. זה התחיל כמשפחה, אח”כ שבט, המשיך לעיר עם חומה, לנסיכות, לממלכה; ובהמשך, למדינה מודרנית. בדרך המציאו עוד כמה דתות, כדי ליצור קבוצת שייכות. זאת ההיסטוריה של המין האנושי על קצה קצהו של המזלג.

הקבוצות יצרו היררכיה של מבנים, שבהם הסתופפה קבוצה שליטה ותחתיה ההמונים. הקבוצות השליטות שמרו על הידע מפני ההמון; ולא חלקו אותו עימם. כך הם הצליחו לשלוט בהמונים.

הדת היהודית עשתה מהפיכה כשהיא העבירה את הידע האלוהי להמונים, באמצעות בניית ממסד שגבה עשרה אחוז מהמחזור (מעשר); וסידר עבודה לקבוצה קטנה מאז ועד היום. הגאון שהבין זאת היה אהרן הכהן (ראו תמונה משמאל למטה), שידע שתיווך זה העסק הרווחי ביותר. הוא תיווך בין אלוהים לבני האדם.

בסרטון למטה: ההתקבצות לעדר כמפתח להישרדות... כך גם בין בני האדם...

.

[תמונתו של אהרן הכהן משמאל - יצירתו של Jacques Bergé - נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Studio Philippe de Formanoir - Paso Doble. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

הקבוצה השלטת - שכביכול הייתה אמורה לדאוג להמונים, כמו מנהיג של כל עדר בטבע - ידעה לנצל את המשאבים; ובעיקר, לדאוג לעצמה ולמקורביה. כדי להמשיך לשלוט היא חיברה את האלוהים, שכבר הושרש במוחם של בני האדם כמי ששולט באמת המוחלטת. זוכרים מה אמר הנחש לחווה? וְנִפְקְח֖וּ עֵֽינֵיכֶ֑ם וִהְיִיתֶם֙ כֵּֽאלֹהִ֔ים יֹדְעֵ֖י ט֥וֹב וָרָֽע. במילים פשוטות אלוהים יודע מה הוא טוב ומהו רע.

לכן השליטים חברו לאלוהים (GOD SAVE THE KING...). הדת והשלטון התחילו לצעוד יד ביד. ההון שהחל להצטבר אצל הקבוצות השליטות, רק השריש את המצב. זה מזכיר לכם משהו מהמקום בו אנחנו חיים? זה היה כך תמיד! המהפכה הצרפתית, נפילת הבסטיליה 1789 הייתה נגד המלוכה המושחתת, והכנסייה גם יחד, שתמכה בשלטון. כך גם מהפכת 1917 ברוסיה הייתה נגד שלטון הצאר והכנסייה .

כשמשטרים לא מצליחים לפתור בעיות, בעיקר כלכליות, של האזרחים החיים תחתם; כשהפערים גדלים בין עשירים לעניים; כשמונופולים רומסים את היצירתיות והיזמות של האזרחים הקטנים; כשמעמד הביניים הולך ונשחק; הם מחפשים פתרונות אחרים, שבעיקר ימשיכו את שלטונם ושל מקורביהם שייהנו ממנעמי השלטון על חשבון האזרחים.

הגנרל פרנקו הדיקטטור הספרדי השקיע מיליונים בקבוצת ריאל מדריד; ולו כדי לנצח את הקאטלונים. כך, הוא שימר את שלטונו באמצעות השיטה העתיקה של ‘הפרד ומשול’כך הוא יצר עדר של אוהדים, שבעולמם הצר טבוע המשפט ‘מי שלא איתי הוא נגדי’. מבחינתם, העולם צבוע בשני צבעים בלבד: שלי ושל השנואים עלי. כמו שכתבתי בתחילה, ‘עדרים מתחברים עם המכנה המשותף הנמוך ביותר והוא ‘שנאה’. שיטה זאת של שיסוי קבוצות אלו באלו מתוך מטרה להמשיך לשלוט מפורטת בספר ‘הנסיך’ של מקיוואלי.

[בתמונה: הגנרל פרנקו הדיקטטור הספרדי השקיע מיליונים בקבוצת ריאל מדריד; ולו כדי לנצח את הקאטלונים. כך, הוא שימר את שלטונו באמצעות השיטה העתיקה של ‘הפרד ומשול’. כך הוא יצר עדר של אוהדים, שבעולמם הצר טבוע המשפט ‘מי שלא איתי הוא נגדי’... מקור התמונה: פייסבוק]

בישראל של שנת 2020, שופרה השיטה במיטב המוח הישראלי. עם טראומת הגלות, הבידוד והאסונות שנחתו על ראשינו. בחברה הטרוגנית כמו ישראל של עדות מכל העולם, שיסוי קבוצת אוכלוסייה אלו באלו הוא מלאכה קלה:
  • אז יש ספרדים מול אשכנזים;
  • שחורים מול לבנים;
  • דתיים מול חילוניים;
  • שמאלנים מול ימניים;
  • ערבים מול יהודים.

כשאין אויב אז ממציאים אותו. ככה זה אצל עדרים. הם צריכים שיהיו להם אויבים; כי בלי אויב הם לא עדר, שרואה את העולם בשני צבעים; אלא אינדיבידואלים, שיכולים לראות את העולם בשלל צבעים. אצל אינדיבידואלים העולם הוא הרבה יותר מורכב. אינדיבידואלים הם אנשים יצירתיים, יזמים. הם מסכנים את הפרדיגמה השלטונית.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 12019 לאתר Pixabay]

הגיע הזמן שנרפא את עצמינו מהטראומה הזאת. הגיע העת לשנות את המבנה הישן, הטראומתי שמלווה אותנו מאז הגלות. רק אינדיבידואלים - שילכו ביחד, כדי להיאבק בשיסוי המתמשך הזה; שאצלם אין שמאל ואין ימין; ואין שחורים ולבנים; ואין דתי וחילוני; אין ערבי ואין יהודי - יוכלו לנצח. יש רק בני אדם גאים; שברגע האמת, יזנחו את המבנים הישנים של הצבעת ד.נ.א. של העידן הישן; ויקימו גוף פוליטי, שישנה את השיטה; כי די לנו בשיסוי. ד לנו בעדרים מתלהמים שנוצרו כדי להמשיך ולשמר את כוחם של פוליטיקאים, שכל רצונם הוא לדאוג לעצמם ומקורביהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *