יצחק אדיג'ס: ביורוקרטיזציה של דתות

[בתמונה: ביורוקרטיזציה של דתות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[בתמונה: ביורוקרטיזציה של דתות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 8 ביוני 2021

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת.

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית.

הפוסט הנוכחי עוסק , תוך שימוש

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

במאמר הזה - העוסק במחזור החיים של דתות - אעשה שימוש בתיאורית מחזור החיים של ארגונים ובעיקר, במודל PAEI. מודל PAEI מבוסס על כך, שארגון במיטבו ממקסם את ארבעת מרכיבי הניהול הבאים (ראו כרזה למטה):
  • התכונה הראשונה מכונה באות הלועזית P, מלשון Producer – מסירות למשימה, יכולת להזיז מכשולים בדרך להשגת המטרה, חריצות בלתי נלאית ומוכוונות לתוצאות. דגש על חלוקת עבודה, ועל מה נעשה ומבוצע עתה.
  • התכונה השנייה מכונה באות הלועזית A, מלשון Administrator – ביורוקרטיה וארגון, זהירות, סדר, יעילות, שיטתיות, יסודיות ושמרנות, המסדירה תהליכים באופן מחושב, מייעלת אותם ומשליטה סדר 'לפי הספר'. דגש על טיפול בפרטים, ועל איך הדברים נעשים, ואידאליזציה של מה שנעשה בעבר, על חשבון צרכי ההווה.
  • התכונה השלישית מכונה באות הלועזית E, מלשון Entrepreneur – יזמה, יצירתיות, נטילת סיכונים וראייה ארגונית מקיפה, המשליטה חדשנות ויצירתיות, ויכולת לזהות צרכים עתידיים של לקוחות. דגש על הכנסת התלהבות, כריזמה ורגש לארגון; נטייה לראות משברים כהזדמנויות, התמקדות בדבר הבא ובשונה ולא בהווה, וחוסר עקביות בהחלטות.
  • התכונה הרביעית מכונה באות הלועזית I, מלשון Integrator – תכלול ויצירת אינטגרציה וגיבוש בין העובדים, קשב ורגישות לצרכים של גורמים בארגון ומחוצה לו; יכולת למצוא איזון בין צורכי הארגון לצורכי העובדים. דגש עם קונצנזוס, פשרות ויצירת הסכמה.

[על מחזור החיים של ארגונים ע"פ יצחק אדיג'ס, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'יצירתיות', לחצו כאן] 

בכרזה: פירוט מודל PAEI של פרופ' יצחק אדיג'ס... [הכרזה: ייצור ידע]

[הכרזה: ייצור ידע]

דתות נולדות בתקופות של שינוי משמעותי - חברתי ו/או פוליטי - הגורם ללחץ עז בקרב אנשים

הדת משמשת מענה לכאב וללחץ שאנשים חשים. אדם המודע לכאב יכול להיעזר במסר שיכול להעלות את רוחו ולספק לו תשובה לאותו כאב. את זה מספק הנביא או האב של אותה דת או כת. המסר - בדרך זו או אחרת - מקדם אינטגרציה עם מהות גבוהה יותר: האלוהים, שאוהב אותנו; ושיציל אותנו מכאבי החיים.

אם נקביל זאת למודל מודל PAEIדת מתחילה כתופעה מסוג (I) (אינטגרציה): הרצון להתחבר למשהו מוחלט ועוצמתי; שעל פי הדת, התסיר את כאבם של המאמינים בחיים האלה, ותספק אושר נצחי בחיים הבאים. לשם כך יש לשרת את אותה ישות עוצמתית, האלוהים.

הביורוקרטיזציה של הדת

כאשר דת נולדת, אין מדריכים כתובים. אין ספרי קודש. המסר של מייסד אותה דת הוא חזק, וגורם להמונים להצטרף. עם הזמן, מנהיגות חדשה של אותה דת ממסדת אותה לנהלים שונים, המורים למאמינים כיצד לנהוג. מרכיב (A) במודל PAEI הופך דומיננטי, יותר ויותר.

עם הזמן, מרכיב האינטגרציה (I) בדת מפנה את מקומות למרכיב הביורוקרטי ל(A). זאת מכיוון שהוא קל יותר ליישום ומחייב את המנהיגים החדשים להשקיע אנרגיה רגשית פחותה הרבה יותר מזו הנדרשת ב (I)יותר ויותר, אנשים מאמינים כי על ידי ביצוע ה (A) - משמע, על ידי ביצוע הטקסים ומשטר התפילה, הם מקיימים את הדת בנאמנות. הפרוצדורה משתלטת על המהות; ועתה, נותרנו עם ביורוקרטיה דתית גדושה בהיררכיה, בחוקים ובעונשים. יש לנו דת מאורגנת...

[להרחבת המושג: 'פרוצדורה לפני מהות', לחצו כאן]

עם הזמן, מרכיב האינטגרציה (I) בדת מפנה את מקומות למרכיב הביורוקרטי (A). זאת מכיוון שהוא קל יותר ליישום ומחייב את המנהיגים החדשים להשקיע אנרגיה רגשית פחותה הרבה יותר מזו הנדרשת ב- (I). יותר ויותר, אנשים מאמינים כי על ידי ביצוע ה- (A) - משמע, על ידי ביצוע הטקסים ומשטר התפילה - הם מקיימים את הדת בנאמנות. הפרוצדורה משתלטת על המהות; ועתה, נותרנו עם ביורוקרטיה דתית גדושה בהיררכיה, בחוקים ובעונשים. יש לנו דת מאורגנת...

[הכרזה: ייצור ידע]

הסכנה של הדת המאורגנת היא שאנשים רבים שוכחים את מהותה:

האינטגרציה (I) עם האלוהים ועם המאמינים האחרים. המהות הרוחנית של כל הדתות, לדעתי, היא קידום האהבה. במהותה מדובר במערכת ערכים, ולא בטקסים. כאשר (A) שולט ו- (I) הולך לאיבוד, נפתחת הדלת לשחיתות המוסדית: לנוכלים למיניהם; לרודפי בצע ולסוטי מין שמצליחים להשתלב בדת המאורגנת. הפרוצדורה נשארת; אך הרוח - המהות - נעלמה; וכל שנותר הוא מעטפת ריקה של חוקים וטקסים.

המאמר של AP באתר ynet: פדופיליה בוותיקן: 848 כמרים אנסו והודחו שגריר הוותיקן בז'נבה חשף בפני ועדת האו"ם נתונים על היקף הפדופיליה: 848 כמרים שאנסו ילדים הודחו וסנקציות הוטלו על כ-2,500. הוועדה: אלימות מינית נגד ילדים - עינוי. הקורבנות: "לא מספיק. יש לחשוף את השמות"

[בתמונה: אנטומיה של שחיתות מוסדית... למאמר המלא של AP באתר ynet, לחצו כאן]

וגם אצלנו בישראל:

אבי אשכנזי ב'חדשות וואלה': הרב הראשי לשעבר יונה מצגר נכנס לכלא מעשיהו לשלוש שנות מאסר וחצי מצגר החל לשאת בעונשו בכלא שברמלה, לאחר שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של שוחד, מרמה והעלמת מס. בית המשפט קיבל את ערעור הרב, שביקש לקצר את עונש המאסר מארבע שנים וחצי לעונש שנקבע בהסדר הטיעון המקורי

[בתמונה: אנטומיה של שחיתות מוסדית... למאמר המלא של אבי אשכנזי ב'חדשות וואלה', לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *