אלי בר און: העתיד הקודר כבר כאן ומנהיגנו עוסקים בזוטות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי WKIDESIGN לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

העתיד הקודר כבר כאן ואנחנו ומנהיגנו עדיין עוסקים בזוטות.

מלחמות העבר נוסח מלחמות ששת הימים, יום כיפור וגם מלחמת שלום הגליל אינן מלחמות ההווה והמלחמות שצפויות לנו בעתיד.

למרות שהותקפנו, במהלך 30 השנים האחרונות, בעשרות אלפי רקטות ולא באמצעות טנקים ומטוסים, עדיין לא קל לציבור ולמנהיגיו הפוליטיים והביטחוניים להפנים את דרך המלחמה החדשה.

זו דרך שמחייבת חשיבה חדשה; הקצאת משאבים שונה; הערכות ביטחונית ואזרחית שונה; ועוד.

[לאסופת המאמרים על מלחמת ששת הימים באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על על מלחמת שלום הגליל ורצועת הביטחון, לחצו כאן]

אבל, כעת אין יותר ברירה, וצריך להתפקח מהר!

הסבר: האפשרות לפרוץ המלחמה הגדולה הפכה מאפשרות בסבירות נמוכה לוודאית. היא תתרחש, לצערי, בוודאות מוחלטת.

השאלה איננה יותר, האם תפרוץ המלחמה הגדולה בינינו לבין איראן; וגם לא, איך היא תתנהל. השאלה היחידה היא מתי המלחמה הזו תפרוץ:

  • היום ברור, ששדה הלחימה העיקרי יהיה העורף האזרחי והמתקנים החיוניים. העורף האזרחי יותקף בוודאות מהצפון, בעשרות אלפי רקטות קלות; באלפי רקטות כבדות וארוכות טווח; ובמאות טילים רגילים ומדויקים, כולם כבדים, כולם ארוכי טווח.
  • גם עזה, בוודאות, תתרום את חלקה באמצעות מתקפה קשה מהדרום.

האויב מצהיר על כך ובגלוי; וגם משוכנע - ושוב מצהיר על כך - כי מערכות היירוט שלנו לא יצליחו להדוף את המתקפה.

מה הם הגורמים למצב החמור הזה?

  1. השינוי לרעה במצבנו הגיאו-פוליטי באזור, כאשר ארה"ב - משיקולים גלובליים ופוליטיים שלה - נסוגה מהמזרח התיכון ומאבדת את השפעתה.
  2. במקביל, איראן היא הכוח האזורי העולה; והיא - בעזרת האוכלוסייה השיעית המקומית - משתלטת במהירות ובהצלחה על אזורים נרחבים במזרח התיכון (לבנון ותימן כבר בשליטה איראנית מלאה; ובנוסף, חלקים נרחבים מסוריה ומעיראק) והופכת אותם לבסיסי שיגור של רקטות וטילים.
  3. תעוזת האויב גברה, בעקבות ההצטיידות האדירה של החיזבאללה והמליציות האיראניות הסמוכות לנו לרבות החמאס ושות' בעשרות אלפי רקטות קלות, באלפי רקטות כבדות וארוכות טווח ובטילים רבים לרבות טילים מדויקים, חלקם טילי שיוט.
כך לדעתם, מאזן הכוחות נוטה כעת לטובתם; והם סבורים שבתוך שנים ספורות היתרון האיכותי והכמותי שלהם על צה"ל ומדינת ישראל יהיה אדיר. אין ספק שכדרך הטבע ובאמצעות יזום מלחמה, הם ינצלו את ההצלחה.

האויב גם לא מסתיר את כוונותיו ואת דרך הפעולה שלו לאמור: אם וכאשר ננסה לתקוף בלבנון או גם בעיראק ולמנוע את המשך ההתעצמות הכמותית והאיכותית שלהם בטילים מדויקים - שהם הסכנה העיקרית מאחר והם היחידים שביכולתם לפגוע במטרה מוגדרת מראש, ולא פגיעה אקראית בסבירות נמוכה. אזי, אם ננסה לתקוף, העורף שלנו יותקף מיד ברקטות וטילים כבדים; חלקם כבר טילים מדויקים.

הם, איראן והחיזבאללה סבורים שיוכלו לגרום לנו לאלפי אבדות ונזק מטורף זאת וכאשר "ידידנו" בעולם יאלצו אותנו להגיב ב"מתינות"

מה לעשות?

יש לעשות מיד, הרבה מאוד ומהר מאוד וחבל שבזבזנו עשור שנים אבוד.

על כך במאמר הבא.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אלי בר און: העתיד הקודר כבר כאן ומנהיגנו עוסקים בזוטות!

  1. העשור האחרון "אבוד" בכל כך הרבה מובנים…
    ה"קוסם" טוב רק בדבר אחד – להרדים את כולם סביבו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *