אמציה חן: הכל דיבורים…

[תמונתו של משה דיין באדיבות אתר משרד הביטחון. שם הצלם אינו מוזכר]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

תזכורת. בחודש אוגוסט 1973 התקיים דיון מטכ"ל, בהשתתפותו של משה דיין ז"ל. לאחר התייחסות האלופים והרמטכ"ל (דדו ז"ל), סיכם שר הביטחון את הדיון ואמר "ג'נטלמנים, צריך להתכונן למלחמה". מיותר לציין שהשר הסתפק באמירה, מבלי לבחון כיצד הנחייתו, שכמוה כהנחיית הממשלה, מיושמת אם בכלל בידי המטכ"ל.

.

אגב, בזכות אותה הנחיה שהתבררה כנפיחה סתמית. המליץ רא"ל חיים לסקוב (ראו תמונה משמאל) - שכיהן כחבר וועדת אגרנט - להסיר האחריות ל"מחדל כיפור" מעל ראשו של משה דיין - משום שהתריע מבעוד זמן !!!.

[בתמונה משמאל: חיים לסקוב. הסיר את האחריות מדיין. למה? התמונה באדיבות אתר צה"ל. שם הצלם אינו מוזכר]

לכאורה, נתן היה לצפות אחרי המלחמה הארורה, שהפער בין האמירה - קל וחומר פקודה - יצטמצם לאפס; אלא שבפועל התהפכה המגמה, לכדי כך שהקשר שבין ההלכה למעשה, נעלם כלא היה.

תופעה מטורללת שמקורה במסקנותיה של ועדת אגרנט, ועדת כהן וועדת וינוגראד, שמהן ניתן היה להבין, כי "אמרת -עשיית; ואם לאו, הכן ראשך לתליה".

מה שמסביר את פשר התופעה המוזרה, שהביאה כל קברניט (בצבא ובמערכת האזרחית), להתנהג כנביא/ פרשן. המתחיל בתיאור מפורט של האיום ובכלל זה כוונות האויב ויכולתו. אך ללא מילה רמז כל שהוא, כיצד תפעל המערכת שלנו. מה שהופך את דבריו הסתמיים, לאליבי, כדי לשמר את מעמדו - בבחינת "אני אמרתי".

.

כאילו לא היה די בקשקשת שהשמיעו קברניטי צה"ל, מאז הנחייתו של משה דיין באוגוסט 1973, התראיין ראש חטיבת המודיעין באמ"ן, תא"ל דרור שלום - למוסף החג בעיתון "ישראל היום", כשהבשורה לעם היושב בציון, על כך (ציטוט) "שאירן עלולה לשגר טילי שיוט לעבר ישראל. כפי שעשתה בשבוע שעבר, עם פגיעת טילי השיוט בשדות הנפט בסעודיה".

כדי שלא נתבלבל שמא מדובר באחד ממשחקי המחשב, הוסיף רח"ט המחקר באמ"ן, אמירה חד משמעית ופיוטית: כי "אנחנו מתחילים ללחוך את רף המלחמה".

אין לי סיבה ואפילו לא חצי ממנה, כדי להתווכח על העובדות לרבות הסבירות למימושם. מנגד, עמדת הציבור הנה לקבל מידע בר מימוש. כזה שבא לשרת את הפרט, כמו נתוני בורסה, הסדרי תעבורה, ואפילו מידע פוליטי שמטה הצבעה מפלוני לאלמוני.

אבל, המידע שהעמיד רח"ט חטיבת המחקר באמ"ן, איננו מצוי בתחומי ההשפעה של הפרט והכלל. מה שמשרה בציבור תחושת חוסר ואין אונים, המעלה את סף החרדות אל על.

[בתמונה: ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תא"ל דרור שלום: התמונה באדיבות דובר צה"ל]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מי צריך את זה, לעזאזל?!

2 thoughts on “אמציה חן: הכל דיבורים…

  1. לגבי סיום הכתבה
    "המידע שהעמיד רח"ט חטיבת המחקר באמ"ן, איננו מצוי בתחומי ההשפעה של הפרט והכלל. מה שמשרה בציבור תחושת חוסר ואין אונים, המעלה את סף החרדות אל על."
    אם זה כל מה שהקברניטים עושים, סימן שלכך הם מתכוונים – להעלות חרדות. למה? כי כל זמן שהעם חרד מבחינה בטחונית העם לא דורש צדק חברתי, לא חלוקת משאבי הטבע והגז, ואפילו לא את הורדת מחירי הדירות שמבריחים מישראל רבים וטובים. זה מה שהמנהיגות רוצה וזה מה שנקבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *