גרשון הכהן: בין חלוצים לליברלים…

[בתמונה: העולם - על פי הגישה הליברלית - נראה כרכבת על מסילה, שאם הייתה תאונה, יש להשיב את המערכת למסלולה התקין היציב. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי WikiImages לאתר Pixabay]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

הצורך המתמיד במומנטום חלוצי מוסבר כתוצאה מראיית המצב הקוסמי, כנתון באורח מתמיד בטלטלה, בהתהוות ובמאבק.

הסיפור שמספרת הגישה הליברלית הנאורה, הוא לגמרי אחר: הקוסמוס מבוסס על חוקי טבע יציבים. הטלטלה - המתרחשת, מידי פעם, כמו מלחמה ואסונות טבע - היא סוג של תאונה. העולם נראה - על פי גישה זו - כרכבת על מסילה, שאם הייתה תאונה, יש להשיב את המערכת למסלולה התקין היציב. בדימוי הזה תופסים הנאורים הבורגנים גם את התופעה המכונה מדינה, בציפייה שהיא תתנהל על מסילה יציבה. בגישה זו, החלוציות נדרשה בימים של טרום מדינה. אבל, מרגע שהונחה התשתית הממסדית כמו תשתית הרכבות הכל צריך רק תחזוקה וניהול יציב.

זה לא הסיפור היהודי, במיוחד לא זה המתבטא בתורת הקבלה. הסיפור היהודי על הקוסמוס מתמצה במילות תפילת המאורות בכל בוקר: ״יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא את הכל...המחדש בטובו תמיד מעשה בראשית״. כל יום הוא יצירה מחודשת ומה שנראה כיציבות, גם בזריחת החמה שכביכול אין יציבה ממנה, אין זו אלא אשליה. מה שמכונן את הנראות של השגרתיות - הסובבת, במחזור קבוע, מיום ליום - הוא שיווי משקל של מערכת כוחות, שאינם חדלים ממאבק זה בזה.

דוד בן גוריון - שלא היה בורגני ולא נאור - ידע להסביר לאור השקפה קוסמולוגית זו, עד כמה החלוציות ככוח מחולל חיכוך. ממשיכה להידרש גם לאחר קום המדינה. זו הבנת היסוד המונחת בתפילת ראש השנה, היום הרת עולם: העולם לא רק נברא בעבר, הוא ממשיך להיברא מחדש, מידי שנה, בתהליך הנתון במאבקים מתמידים. לכן, כה חשובה תפילת חנה: "קשת גיבורים חתים ונכשלים אזרו חייל. עד עקרה ילדה שבעה ורבת בנים אומללה. ה' מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם...״.

[בתמונה: דוד בן גוריון... אחד שהבין! בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

הכל מתהווה בכל יום מחדש מתוך מפגש כוחות... בנקודת המבט הזו, שהיא דינמית בטבעה, צריכה להתקיים זיקת גומלין הדדית בין הבורגנות הממסדת והמייצבת; לבין החלוציות המפעילה מומנטום של כוחות שינוי רדיקליים. מה שנראה כעולם סדור, נוצר במשוואת שיווי המשקל בין הכוחות. זה שיווי המשקל, שהתקיים בעבר בין הבורגנות התל אביבית לבין החלוציות של עמק יזרעאל. בזיקה הדדית, זו הזיקה שצריכה להתהוות מחדש בין הבורגנות התל אביבית לבין החלוציות של חוות המרעה והמאחזים המתפשטים.

'חלוציות' במובנה הלשוני מבטאת פעולת היחלצות ממשהו. החלוצים - מאז בקשת משה מבני גד וראובן ״ואתם תחלצו חלוצים לפני אחיכם...״. הם אנשים, שלא רק נענים לציפייה שמישהו יחלץ לפני כולם, אלא שאותו מישהו שיעשה זאת, יפעל בחדווה במרחב אליו נחלץ כחלוץ.

העניין פשוט: לרוב בני האדם נוח במרחבי הנוחות המוכרים; והם משתדלים להיאחז בהם ולא לעזוב אותם. זה טבע האדם. היציאה ממרחב הנוחות אל הבלתי נודע מעוררת ברוב בני האדם חרדה. חלוצים הם אנשים, שביסודם מופעלים אחרת: היציאה אל הבלתי נודע אל מרחבי החיכוך המתהווים, היא בשבילם מרחב הנוחות. כאלה היו שמשון הגיבור ויפתח הגלעדי. בשעת חירום. הם באו להושיע את אלה שמקומם במרחב הנוחות המוכר והיציב...

אומה - שמבינה את הצורך בקומץ חלוצים שנחלצים לפעול במרחבי הבלתי נודע - יודעת למצוא את אלה מתוכה, שנולדו באופיים להסתובב במרחבים האלה. כך עשו משה דיין ואריק שרון שטיפחו את מאיר הר ציון. הר ציון פשוט היה אדם שההליכה אל הבלתי נודע היא עבורו מרחב הנוחות, כסם חיים. כאלה היו גם אנשי השומר - קווקזים אנשי ספר, שמרחבי החיכוך המתהווים היו עבורם סביבה טבעית. לכן לא מנו אף פעם יותר מ-150 חברים.

מה שקרה מאז, במיוחד בדור המתקדם של ימינו, הבחירה להיחלץ לחיות במרחבי הבלתי ידוע בהתהוות מתמדת של חיכוך בלתי צפוי, הפכה לאירוע שמסומן כפגום ערכית. החברה הבורגנית השואפת ל'מצוינות' סימנה את אלה הנהנים מהקיום במרחב החיכוך כאנשים בעייתים ומסוכנים.

אין לנו יותר מקום של כבוד להיחלצות החלוצית, כי החברה הבורגנית בחרה לראות ערך בשאיפה האנושית הרווחת, להיאחז במרחבי הנוחות. שאיפה למיסוד הוויית חיים ב'איכות חיים' הפכה לסוג של שאיפה למימוש ייעוד.

בקיצור, בואו נטפח מחדש, לצורכי הרוב הבורגני, את אלה שמרחבי החיכוך, הבלתי יציבים, הם עבורם מרחב הנוחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *