אלעד רזניק: התגובה הסעודית לתקיפת מתקני הזיקוק

[בתמונה: הילכו שלושה יחדיו, בלתי אם נועדו? מוקטדעה צדר העיראקי בטהרן, יושב בין חמ'נאי למיודעינו קאסם סולימאני... והמבין יבין]

שר החוץ של ערב הסעודית נמצא בביקור בלונדון בדרכו לעצרת האו"ם בניו יורק. בשבת, ה 21 לחודש, ניהל עדאל אל-ג'וביר מסיבת עיתונאים; ואמר כמה דברים מעניינים: התקיפה שבוצעה ב- 14 לחודש הגיעה מצפון. תכף נחזור לג'ובייר....

למה הצליחה התקיפה למרות מספר די גדול של מערכות הגנה אווירית, מכ"מים יבשתיים ומוטסים אמריקאים סעודים ואחרים המוצבים באזור?

ברביעי לאוגוסט העבירו הרוסים לאיראנים מערכת לוחמה אלקטרונית מסוג טיראדה (קרושקה) בעלת טווח מבצעי מרבי של כ- 500 ק"מ המסוגלת לשבש מכ"מים מסוגים שונים ומערכות אלקטרוניות שונות, דרך נמל גילן בים הכספי. ארבעה ימים לאחר מכן בשמיני לאוגוסט דיווח הפנטגון שהאיראנים הציבו את המערכת באי אבו-מוסא באמצע המפרץ הפרסי. המרחק של האי אבו-מוסא מאבקיק הוא כ 500 ק"מ (https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5565586,00.html).

[לכתבה המלאה ב- ynet, לחצו כאן]

מי עוד חושב שהרוסים הם גורם ממתן? מי שעוד שם, רצוי שיתחיל לחשוב שוב. הרוסים מעניקים סיוע פעיל לאיראנים בכל רחבי המזרח התיכון כולל סוריה.

הילכו שלושה יחדיו, בלתי אם נועדו?

בעשירי לספטמבר נחוג יום העשורה חגם הקדוש של השיעים. באותו יום הופיע מוקטדעה צדר העיראקי בטהרן ונצפה יושב בין חמ'נאי למיודעינו קאסם סולימאני (ראו תמונה מצורפת בראש המאמר).

כמה מילים על צדר: הוא מנהיג דתי-פוליטי בעיראק שנחשב לאחד המבקרים הגדולים של המליציה העממית (השאד אל-שעעבי) המקורבת לאיראן. אבל לצדר יש תחביב צד: בנוסף להיותו פוליטיקאי, היה צדר מפקדו של צבא המאהדי. צבא עממי שהוכיח את יכולתו בלחימה סביב אזור בצרה שבדרום עיראק. צבא המהדי אמנם פורק; אבל במקומו, הקים צדר מליציה אחרת "המתקומים" שנחשב לאחד הכוחות האפקטיביים ביותר בסביבות בצרה ע"י הצבא האמריקאי

(https://military.wikia.org/wiki/Promised_Day_Brigades).

צדר עוסק בהברחת אמל"ח סמים; וכל מה שהוא יכול באזור. ב- 21 ליולי 2010 בנאום שנשא מפקד הכוחות האמריקאים בעיראק הגנרל ריי אודריאנו אמר הגנרל, שאיראן מפעילה שלוש מליציות עיראקיות במטרה לפגוע בכוחות האמריקאים. "המתקומיים" לדעתו של המודיעין האמריקאי הייתה המסוכנת שבהם, הן לכוחות האמריקאים והן לביטחונה של עיראק עצמה. הערכה הזאת לא השתנתה עד היום.

חינו של צדר סר לאחרונה גם באיראן וגם בעיראק והופעתו בטהרן נחשבה להפתעה מוחלטת. הסיכוי שהאיראנים שיגרו את כל הארסנל (7 טילי שיוט ו 18 כטב"מים) שתקף את המתקנים הסעודים משטחם לא גדול ונשמע מאוד לא סביר (אלא אם הם החליטו לפרוץ לגרעין). הסיכוי שכוחות משמרות המהפכה חצו את הגבול באזור אבדאן - בעזרתם האדיבה של אנשי המליציה העיראקית של צדר וירו את כל הארסנל מערבית לאבדאן מהשטח המדברי השומם העיראקי - זה כבר נשמע הרבה יותר הגיוני. (ראו מפה למטה):

עד כמה הייתה המליציה של צדר מעורבת? מה ידע צדר?

אני מניח שנדע בהמשך. אל תתפלאו אם צדר יסיים כמו חשוקג'י...

חזרה לג'ובייר: הוא אמר, שהתקיפה בוצעה בעזרת נשק איראני; ולכן, איראן היא האחראית לתקיפה. ג'ובייר הוסיף: "הממלכה הסעודית תנקוט בכל הצעדים הנדרשים לאבטחת שלומה בטחונה ויציבותה של הממלכה הסעודית עד השלמת החקירה".

ביום ג' ה 24 לספטמבר יתחיל בניו יורק הכינוס השנתי ה 74 של עצרת האו"ם. הנשיא טראמפ יגיע לניו יורק כבר בערב יום א' לסדרת פגישות בשולי הוועידה. התקיפה "המסתורית" של מתקן הזיקוק הסעודי צפויה להיות החלק העיקרי בפגישה. לא צפויה להערכתי פגישה של טראמפ והאיראנים.

בהתאם להנחיית מזכיר ההגנה אספר ויו"ר המטות המשולבים דנפורד, יתוגברו השבוע כוחות ההגנה האווירית האמריקאים במפרץ. בשבוע שעבר הציבו האמריקאים את סיירת האג'יס USS Nitze (ע"ש מזכיר הימיה פול ניטץ) בחלקו הצפוני של החוף הסעודי (בין ערב הסעודית לכווית).

בריאד נערך ביום רביעי שעבר ניסוי צופרים. הדיפלומטיה תעשה את שלה השבוע. האיראנים צפויים להיות חצופים מתמיד. עד סוף השבוע, צפויים הסעודים בשיתוף האמריקאים והאנגלים להשלים את חקירת האירוע.

להערכתי, ג'ובייר שצפוי לנאום במליאת העצרת הכללית יציג חלק גדול ממסקנות החקירה.

[בתמונה: USS Nitze. התמונה היא נחלת הכלל]

יהיה מעניין...

היה שווה לצפות: הנשיא האיראני רוחני מתראיין על ידי כריס וואלס...

רוח'אני - שמככב בניו יורק - הוא גאון תקשורתי: הגיע מוכן ושם את כריס וואלס הרבה פעמים בפינה והשאיר אותו בלי מילים. הקטע המצחיק ביותר התייחס לתקיפה האיראנית בא-באקיק. הנשיא רוח'אני אמר, שאם לאמריקאים יש כ"כ הרבה אמצעי התראה במרחב - שעלותם שולמה ע"י משלם המיסים - כפי הנראה ציוד ההגנה האווירית האמריקאי, המותקן באזור, לא שווה דבר.

הוא צודק, אבל שוכח, שיש לאמריקאים מספיק אמצעים בסביבה, שגם רואים מתי הוא עושה פיפי...

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *