אייל גונן: ניפגש בקלפי!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב-1 במרץ 2020

אייל גונן (LL.B, MBA) הוא עורך דין בתחומי המשפט האזרחי והעסקי; מרצה באוניברסיטת בן גוריון, במכללה להנדסה סמי שמעון בבאר שבע ובמכללת אחווה. בלוגר בנושאי טכנולוגיה ומחשבים מאז שנות התשעים של המאה הקודמת.

*  *  *

המאמר הזה נועד לאלה שעדיין לא החליטו. ולא – אין כאן גילויים מרעישים על מועמד כזה או אחר.

מצביע יקר,

ראשית אני מפציר בך לממש את זכותך לבחור, גם אם זה קשה.

שנית, מצביע יקר, בבואך לקלפי להצביע, תחשוב על העתיד, כי את העבר אי אפשר לשנות. הרגע הזה בקלפי – הולך לקבוע מה יהיה פה בעתיד בשאיפה לארבע שנים – אם לא נקבל מועד ג'. קשה מאוד להתנתק מהעבר, אבל ההצבעה שלך צריכה להיות מבוססת עתיד בלבד...

"הם אמרו לי תלך ימינה; אמרו לי תלך לשמאל

אמרו לך על צנוע; אמרו לך על גדול

אה וואלה; מסתבר, הגורל לא חבר

מה שכאן בטוח באופן מחודד; כולם פה גאונים בדיעבד" (דני סנדרסון, בדיעבד)

.

מדינת ישראל ניצבת בפני קשיים ואתגרים, חלקם פשוטים וחלקם מורכבים. כשאתה עומד מול הקלפי (אני ממליץ שתעשה את ההחלטה לפני הקלפי, אחרת תתעכב בקלפי ותעצבן את כל אלה שעומדים בתור) חשוב מה הם אותם אתגרים העומדים בפני מדינת ישראל – ומי מהמפלגות, לדעתך, יפתור בצורה הטובה ביותר את האתגרים האלה.

הדוגמה הטובה ביותר היא מניות. נניח שלפני חצי שנה, באפריל 2019, רכשת מניות חברת X ב 100 ש"ח. ונניח שהיום שווי המניות הינו 80 ש"ח. לא בריא שההחלטה שלך אם למכור את המניה או להמשיך ולהחזיק בה תהיה על סמך כמה המניה הייתה שווה לפני חצי שנה:

  • אם אתה סבור, שהמניה עומדת לרדת לכיוון ה- 70 ש"ח – תמכור;
  • ואם אתה סבור שהמניה עומדת לעלות לכיוון ה 90 ש"ח, תמשיך להחזיק במניה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 3844328 לאתר Pixabay]

נכון, רגשית אתה "מופסד" על המניה, אבל מה שחשוב הוא מה אתה חושב שהמניה תעשה מרגע זה ואילך.

הדוגמה נכונה גם הפוך, רכשת לפני חצי שנה ב 100 ש"ח והיום היא שווה 120 ש"ח. למרות שרגשית אתה מרגיש "מחובר" למניה – ההחלטה אם למכור או להחזיק צריכה לבוא רק על סמך הניתוח לאן המניה עומדת לזוז:

  • אם לכיוון ה 130 ש"ח, תחזיק;
  • אבל, אם אתה סבור שזה לכיוון ה- 110 ש"ח, ולמרות שבעבר המניה עלתה – תמכור.

כך גם בקלפי, הקריטריון שצריך לעמוד בפניך – המצביע – הוא מי המפלגה שאתה סבור שתמודד הכי טוב עם האתגרים שאתה חושב שהם החשובים ביותר:

  • אם אתה סבור שהאתגר הגדול ביותר שעומד בפני מדינת ישראל הוא האיום הביטחוני מעזה – אז תבחר את המועמד, שאתה חושב שיתמודד הכי טוב מבין המועמדים עם עזה.
  • אם, לעומת זאת, אתה המצביע סבור כי דווקא הפערים החברתיים הם האתגר החשוב ביותר למדינת ישראל בתקופה הקרובה, אז תבחר במפלגה שאתה חושב שתוכל לטפל טוב יותר בפערים החברתיים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

נכון, שאפשר וצריך ללמוד מהעבר לגבי כל מפלגה כיצד היא התמודדה עם אתגר כזה או אחר – אך זאת, רק כדי להבין כיצד המפלגה תתמודד עם האתגר הזה בעתיד. מפלגה שהתמודדה נהדר עם יוקר המחיה (אם בקואליציה ואם באופוזיציה) אבל זה גרם לה, לדעתך, להיבריס כזה שנראה לך שבקדנציה הבאה היא תנוח בעניין זה על זרי הדפנה, ואתה סבור כי זו עדיין נותרה בעיה שרירה וקיימת שיש להתמודד איתה – בחר מפלגה אחרת!

זה אכן נשמע קר ומנוכר, כי הרי היא פעלה רבות בתחום הזה החשוב ללבך, ואתה מרגיש כי "מגיע" לה הקול שלך – אז זהו שלא! מגיע לנו שתבחר על פי מי המפלגה שאתה חושב שתהיה הטובה ביותר לפתור את הבעיות והאתגרים העומדים בפנינו. אם המפלגה הייתה נהדרת, אבל נגמר לה הסוס – תכתוב לה ערך מפרגן בויקיפדיה, אבל תבחר בקלפי את המפלגה שאתה סבור שתהיה הטובה ביותר להתמודד מול האתגר של יוקר המחיה.

בעת האחרונה גם רבו הסיפורים על דמויות מפורסמות, שהפעם החליטו שלא להצביע למפלגה שלה הצביעו בפעם הקודמת. הדוגמה הבולטת היא בנו, יבלא"ט, של מנחם בגין ז"ל, שהודיע שהוא לא יצביע לליכוד.

מצביע יקר, אני מזמין אותך להתעלם מרעש רקע זה – אתה זה לא הוא! הרעיון בבחירות הוא שכל קול שווה, גם אם בנו של ראש הממשלה מודיע בריש גלי כי הוא מצביע למפלגה X ולא למפלגה Y – למה זה צריך להשפיע עליך? בסופו של יום, אתה חייב להצביע למפלגה שאתה חושב שהיא הטובה ביותר לפתרון הבעיות והאתגרים שאתה חושב שהם החשובים ביותר.

כן אפשר לשמוע אנשים אחרים ודעות אחרות, ואולי גם לשנות את הדעה שלי לעניין נושא מסוים או מפלגה מסוימת. אבל, אם מאן דהו מצביע למפלגה מסוימת, או שלא, זה לא סיבה להצביע בהתאם למה שאותו מאן דהו הצביע – אלא אם כן הוא הצליח לשכנע, שהמפלגה לה הוא מצביע תפתור בצורה טובה יותר את האתגר.

אני אישית עוד לא החלטתי למי אני מצביע: האם אלך עם הלב או עם הראש. האם הבעיה הגדולה ביותר הניצבת בפני מדינת ישראל היא ביטחונית – בבחינת "הסורים על הגדרות" או שמא דווקא צמצום הפערים הכלכליים הוא האתגר הגדול הניצב בפני מדינת ישראל של 2020.

מה שלא יהיה – נפגש בקלפי.

" שדים מקפצים בפלאש, יורים בי חיצים של אש

בבוהמה לא יודעים לרחם –

תפסיק לכוון אלי, תתן לי קצת זמן אולי

לא אותי אתה צריך לצלם!"

(מתוך השיר "תפסיק לכוון אלי", מילים דוויד קריס, תרגום יעקב מנדלבאום)

[לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *