אסא כשר: הערות על התבטאות עבריינית של השר סמוטריץ

[בתמונה: חישבו מה ממתין לנו בקצה המדרון החלקלק הזה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenIcons לאתר Pixabay]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

לא מזמן, כאשר פסק דין לא מצא חן בעיניו, התבטא שר התחבורה כנגד פסק הדין והשופט במילים "מערכת המשפט מטומטמת". ראש הממשלה נזף בו על ביטויים קשים שהשר השמיע נגדו, אבל לא על ההתבטאות כנגד מערכת המשפט. בה מותר לפגוע. איזו בושה.

ביום ששי הוסיף שר התחבורה חטא על פשע. בראיון ליותם זמרי ("מקור ראשון", דיוקן) אמר: "בנסיבות מסוימות מותר לממשלה לא לציית לפסקי דין. פסק דין הוא עוד חובה מתוך המון חובות שמוטלות על הממשלה, והיא מתעדפת משימות ומבצעת אותן במגבלות של זמן, תקציב ומשאבים." איזו חרפה.

[למאמר המלא ב'מקור ראשון', לחצו כאן]

זוהי תפיסה בלתי נסבלת. ראשית, היא בלתי אחראית בעליל: לכל אזרח יש הרבה חובות שמוטלות עליו. לפי שיטת סמוטריץ גם האזרח יחליט האם יש בעולמו חובה יותר חשובה מזו של ציות לפסק דין. כך נמחק הרעיון הבסיסי של שלטון החוק. ושנית, זוהי תפיסה נבערת. אין למי שמחזיק בה שמץ של הבנה בדבר מהות הדמוקרטיה והליכותיה. כך הולך ונמחק הרעיון הבסיסי של מדינה דמוקרטית.

במדינה מסודרת, שר לא היה מעז להתבטא בצורה כזו. במדינה מתוקנת, שר המתבטא כך היה מפוטר בין רגע. אלא שאנחנו לא מדינה מסודרת ולא מדינה מתוקנת.

כל זמן שלטיפוסים כאלה, בעלי תפיסות כאלה, יש אחיזה שלטונית, אנחנו הולכים ונעשים קריקטורה של דמוקרטיה. חישבו מה ממתין לנו בקצה המדרון החלקלק הזה.

מקורות והעשרה

2 thoughts on “אסא כשר: הערות על התבטאות עבריינית של השר סמוטריץ

  1. בס"ד יום ה' כ"ח מנחם אב התשע"ט.
    פרופסור אסא כשר הנכבד. אכן קייטנות התבטאויות שאינן ראויות מאנשי ימין, אך יחד עם זאת אין להתעלם כלל ועיקר ממתקםת העליהום הבלתי פוסקת של אנשי השמאל וחבר מרעיהם ועליהם נמנים בכירים ביותר כגון אהוד ברק,יאיר לפיד תמר זנדברג על כל מי שאינו כמותם קרי ימין,דתי-ים, חרדים ועוד ועוד .אז אנא במטותא ממך הי-י-ה הוגן. יום טוב ושנה טובה לכל עם ישראל. יהושע קופפר רעננה.

  2. אכן מערכת משפט מטומטמת ואסא ,אתה לא כשר אתה היית ראוי להיות משופטי סדום. האמת מטומטמת זה מחמאה למערכת המשפט. הגדרה יותר מדוייקת זה צבועה ומרושעת .המטומטם שייך לנו הציבור שמממן מערכת מעוותת כזאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *