פנחס פישלר: 'מפעל הזבל' של תשלומי הנזיקין המשטרתיים

[בתמונה: יאללה מסתירים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ibrahim62 לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על סמכות, אחריות ואחריותיות, לחצו כאן]

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בימי ניצב בנימין זיגל.

הוא בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה.

מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

*   *   *

אחריותיות משטרתית (Police Accountability) משמעו, ניהול עבודת משטרה באופן אפקטיבי, וגם יעיל במידת האפשר, תוך קבלת אחריות אישית ומקצועית, ומתן דין וחשבון שוטף - מתוך פתיחות מקסימלית - למפקדים, לגורם הפוליטי הממונה, לגורמי בקרה ציבוריים ולציבור הרחב. היא רלוונטית לשוטר הבודד, כמו גם למפקדי המשטרה ולארגון עצמו. אחריותיות - ביחד עם שקיפות משטרתית - הם שני הכלים העיקריים ליצירת תחושה של שוויוניות באכיפה, בקרב קבוצת הרוב.

[להרחבה על אחריותיות משטרתית, לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'שקיפות משטרתית', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'שוויוניות באכיפה', לחצו כאן]

כיצד משטרת ישראל מיישמת את החובות הדמוקרטיים הללו שלה?

ביום 18/08/2019 פורסם, סוף סוף, דוח הנזיקין השנתי של משטרת ישראלהדבר הראשון שכדאי לשים אליו לב הוא השיהוי הניכר שבפרסומו. מה העילה, ההסבר הטעם לשיהוי שכזה, שהוא הפרת אמון כלפי הציבור וכלפי החובה באחריותיות משטרתית? המשטרה שילמה בשנה זו - בגין מעשי רשלנות שבוצעו במהלך פעילותה - 23.5 מיליוני שקלים כפיצויים, הן במסגרת דרישות פיצוי שהופנו אליה והן במסגרת תביעות שהוגשו לבתי המשפט. סכום הפיצויים מטפס מעלה, מאז 2014.

הסבר אין. על כן, ההנחה שממצאיו הקשים של הדוח היו המניע העיקרי לדחיית פרסומו, כפי הנראה בשל חוסר הרצון לפרסמו לצד פרשיות מביכות אחרות שלא חסרו בחודשים האחרונים.

[להורדת הדו"ח ולעיון בו, לחצו כאן]

'מפעל הזבל' הולך וגדל

'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים.

ארגונים בריאים נאבקים בתופעה הזו של 'מפעל הזבל' עד חרמה, מפני שהוא עולה הון כסף. ארגונים ממשלתיים לא נאבקים כי מי שמשלם זה אנחנו, וככל שיוציאו יותר, יוכלו לדרוש יותר...

במקרה הזה, 'מפעל הזבל' של משטרת ישראל בתחום הנזיקין הולך וגדל באין עוצר (נציין רק שקיימים 'מפעל הזבל' רבים נוספים במשטרה ואין פוצה פה ומצפצף...).

[להרחבת המושג של: 'מפעל הזבל' ולמפעלי הזבל האחרים במשטרה, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Conmongt לאתר Pixabay]

ועתה לגופם של דברים:

חיזוק להנחה - כי הרצון להסתיר את הדברים היא אחד המניעים העיקריים של כותבי הדו"ח - היא, למשל, העובדה סכום עתק ע"ס 2,856,143 ₪ מסווג בדו"ח תחת העילה "אחר" ללא מתן הסבר/פירוט. כמעט שלושה מליון ש"ח ואין הסבר? מדוע? על מה? מהו אותו  ה"אחר"? איך והכיצד  ניתן להפיק לקחים, מבט צופה פני עתיד מבחינת ה"אחר"? מה מבין הקורא מ:"אחר"? מה תלמד המערכת מ"אחר"?

במקומות אחרים טרח מכין הדוח לפצל את הסכומים של סעיפים מסוימים. כך למשל נרשמו שתי עילות חופפות: "סעיף 80" ו"מעצר"; שהרי, סעיף 80 לחוק העונשין כולל בחובו גם "מעצר". גם "העמדה לדין", תחת "חקירה והעמדה לדין" נמצאת תחת אותו סעיף 80, כך שהחלוקה לעילות כמפורט בדו"ח - פגומה, לא ברורה, לא נכונה, שגויה, מטעה, ודאי מעוררת תהיות.

סעיף שנותן חומר למחשבה הוא "שמירה על עצורים"; שהרי, לא ניתן להבין כיצד "שמירה על עצורים" מביאה לכדי נזקים? ואם עסקינן באי שמירה על עצורים, ראוי לפרט יתר על המידה אודות סעיף זה ואופן גרם הנזקים תוצאי כך...

[בתמונה: כיצד "שמירה על עצורים" מביאה לכדי נזקים? מקור התמונה: אתר המשטרה]

הדו"ח שגוי גם תפיסתית: לשנה בה שולמו סכומי הכסף אין כל משמעות או רלוונטיות לאירוע גופו. משמעות היא רק לשנה בה נגרמה העוולה. הדו"ח, אמור להראות זיקה ומתאם בין סכומי הכסף לשנת האירוע, ולא לשנת התשלום. כך, ניתן יהיה לאתר את האחראים לרשלנות ולמחדלים ביתר קלות; ולקבל תמונה ברורה, אודות פעילות המשטרה בשנה הרלוונטית לאירועים (או שאולי זה בדיוק מה שניסו מכיני הדוח למנוע...

אם רוצים ללמוד מהדו"ח, יש הצורך לפרט את התיקים העיקריים בהם דן הדו"ח, כמו גם את המקרים הקשים, שם נפסקו הסכומים הגדולים, דבר שלמרבה הצער, לא נעשה.

חסר גם: פילוח לפי מחוזות במשטרה. לפי מרחבים. לפי תחנות. פילוח כזה הכרחי הוא, לצורכי פיקוח, בקרה, הפקת לקחים, איתור אחראים וכיו"ב.

וכאילו הביזיון התשלום סכומים כאלה כפיצוי, מידי שנה, אינו מספיק, משובצים בדו"ח סופרלטיבים שקשה להבין מיניין הגיעו ועל מה:

  • למשל: "מלמדת על עשייה המקצועית והטובה של משטרת ישראל... ". האמנם?
  • למשל: "תוך שמירה על הקופה הציבורית". חחח...
  • למשל: "התנהלות קפדנית זו מטיבה עם הקופה הציבורית בכלל ועם תקציב המשטרה בפרט". הכיצד?
  • למשל: "בין השנים...נחסך סך כולל...". "חסכון"?
  • למשל: "ומאפשרת למשטרה להפנות את הכספים שנחסכו למטרות של עשייה משטרתית ולטיוב פעילות המשטרה". באמת...
מכלכלת הדוברות והלוגיקה השגויה – ואף מעוותת - אפשר להסיק כי נגרם "חסכון" למשטרה מכך שפסיקות בתי המשפט היו נמוכות. אם כך, אולי כדאי למשטרה, להגביר את השימוש בכוח ובאלימות, לייצר עוד ועוד מעשי רשלנות, מחדלים, עוולות ומעללים; ואז תוגשנה יותר תביעות, בתי המשפט יפסקו פחות, ובכך ייגרם "חסכון" נוסף למשק בשווי מיליארדי שקלים...

[בתמונה: כרזת מחאה בעקבות דוח הפיצויים של המשטרה. המקור: הלמו. משטרת לואי דה פינס]

האם סכומי העתק שמשולמים על פיצויים הם גזירת שמים?

מדובר בתופעה שיש להתמודד עימה בכובד ראש ובשום שכל ואחריות. מדובר בסכומי עתק, מתוך קופה ציבורית דלה. אין שואל? אין מברר? אין תוהה על מה ולמה סכומים כה נכבדים אלו? מי מפיק לקחים מבט צופה פני עתיד?

מי הנושאים באחריות? היכן אחריות מפקדים? היכן אחריות השר לבט"פ? המפכ"ל? הפיקוד הבכיר? הספ"כ?

ואולי, נאמר: אף לבטח, רבים מהמככבים בדו"ח קודמו בדרגות ובתפקידים. מי "נותן את הדין"? מי מסביר? מי האחראים? מי מפיק לקחים? כיצד? מתי?

סכומי הפיצויים עולים, משמעותית, מאז שנת 2014. נשאל: מי נתן על כך את הדעת? מדוע עולים הסכומים משמעותית? מדוע המגמה, בעליה תלולה ומובהקת [בשיעורים ניכרים!]?

[בתמונה: כרזת מחאה בעקבות דוח הפיצויים של המשטרה. המקור: הלמו. משטרת לואי דה פינס. מקור התמונה: פייסבוק]

וכדאי להזכיר: מדובר בכספי ציבור. מדובר בקופה ציבורית. בסכומי עתק אלו ניתן היה לרכוש:

  • ניידות חדשות.
  • אופנועים חדשים.
  • קטנועים חדשים.
  • ציוד לשוטרים.
  • מדים לשוטרים.
  • מזון לשוטרים.

לחלופין, אפשר להעביר את הסכומים הללו לדברים חשובם בהרבה מתשלום פיצויים, כמו למשל, להזרים כספים לבתי החולים הקורסים... כמה מיטות אשפוז בבתי החולים  ניתן היה לרכוש בכסף המבוזבז הזה????

דו"ח חמור שכזה, כמצ"ב, מכונה בעגת מנהלי חברות עסקיות: "דו"ח רווח והסבר". כאן, עניין לנו לא רק בתשלומי עתק, אלא ב"הסברים" שאינם ממן העניין. גישה זו, מעידה כאלף מונים אודות חוסר הרגישות לכספי ציבור, מחד, ואודות הספק שבתובנה, שאין מדובר בגזירה משמים ויש להשכיל למנוע, הישנות מקרים, מבט צופה פני עתיד, שיביאו לתשלום כספים בסדר גודל שכזה, תוצאי עוולת הרשלנות, תוצאי החדלים, העוולות והמעללים.

[בתמונה: הקורא התמים עלול לסבור, שהמשטרה בכשליה עוד חוסכת לנו כסף... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי stevepb לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על סמכות, אחריות ואחריותיות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס פישלר: 'מפעל הזבל' של תשלומי הנזיקין המשטרתיים

  1. שבת שלום
    זה שש שנים יש פעילות רחבת הקף ברחוב שלנו רחוב קטן ללא מוצא עד לפני כן היה שקט וזה התחיל מהשכנים שלנו והתפשט מזוודות מזרונים עולים ויורדים לכל הדיירים ברחוב משא של קניות עד שהתחלנו לשמוע לא לרדת במעלית עם הכסף כולם מתנשקים ומתחבקים צועקים החיים הטובים אחד קורה לזה בורסה אחד איחוד משפחות כל היום והלילה נכנסות מכוניות מוניות שליחים והמשטרה אומרת אין כלום לפעמים המזרונים נלקחים בחזרה או נזרקים לרחוב
    ויש מתחת למושב לספה רוכסנים או חתכים עד שבקשתי מאחד הדיירים שהוא הועד מה הסיפור פה הרחוב הפך לטרמינל ואזור מסחרי אתם גם אני לא משלמת ועד
    ההשכן הכניס לי ולבעלי מכות הדפתי אותה וקבל סריטה מהטבעת שלי המשטרה והחוקר במשטרת גלילות התיחס אליה בצורה מושפלת ואז הוציא החוקר פיסת ניר ובו טלפון וצלצל מה אתה רוצה שאני יעשה לה נאמר לו תפתח לה תיק פלילי ואז הבנתי שיש מאחורי הקלעים יש צבא של ארגון פשע בחסות המשטרה הפושע הפך לגיבור והצדיק הפך לקורבן והכל בהרצליה במשטרת גלילות יש לי סרטונים ותמונות על הנעשה פה

    • אני זוג בגיל השלישי הגרים בהרצליה השכן שלנו היה מכבה את האורות בחניה כל הזמן בקשתי ממנו להפסיק ושיכבד אותי עלה לקומה שלנו במפתיע והכניס לי ולבעלי מכות והוא עובד בכיר בבנק ישראל וניסה לדרדר אותנו מחדר מדרגות ראינו כמעט את הרצח זה היה רחוק פתחתי קריאה במשטרת גלילות אך נשלחה לפה ניידת מישטור עירוני ספרתי להם על המקרה ולא ניגשו בכלל לשכן המכה זה הזוי ככה משטרת ישראל שומרת על אזרחיה ולאחר שעה אני מקבלת שיחה טלפון שואל לשלומי בקול תוקפני מה שלומך ואומר תגיעי לתחנה ביום ראשון אליה שמי גבי החוקר והמקרה קרה ביום חמישי ואז הבנתי שיש משהו מסריח ממתי צריכים לתאם תלונה הלכנו אני ובעלי ביום ששי מ8 בבוקר עד 12 בצהורים שעה שישבו עוד חוקרים עד שצעקתי כמה זמן התברר שהם רצו ליאש אותי בכדי שהחוקר גבי יחקור שהוא החבר של השכן שלי אך ורק ביום ראשון יגיע היה בחופשה לא נתתי להם את התענוג הזה בושה ופגועה מכל מה עברתי המשטרה מתנהגת יותר גרוע מאנשי פשע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *