יצחק בריק: הקונספציה של אז ושל היום…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי julientromeur לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי julientromeur לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

הגיעה השעה להתעורר ולפורר את הקונספציה שאחזה במנהיגינו! העם צריך לקחת את ביטחונו בידיו, במקום שהמנהיגים יובילו אותו באף... הגיעה השעה, שאנחנו נשפיע על דרך התנהלות המנהיגים; ומי שלא יעמוד בסטנדרטים ובערכיות והאמינות הנדרשת, יצטרך לפנות את מקומו!

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

עודכן ב- 9 באוקטובר 2022

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

מאז נולד המושג קונספציה במלחמת יום הכיפורים, הצלחנו לאמץ לנו קונספציות מזיקות נוספות. מאמר זה עוסק בקונספציה החדשה שהתפתחה בפיקוד הבכיר של צה״ל ובדרג המדיני בשנים האחרונות:

קרבות האוויר של ה- 13 בספטמבר 1973, היו סדרה של קרבות אוויר, שהתקיימו מעל רצועת החוף הסורית והלבנונית כשלושה שבועות לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים שבמהלכן הופלו 12 מטוסי מיג סוריים ומטוס ישראלי אחד. לאירוע הייתה השפעה על האווירה הכללית בארץ והוא חיזק את תחושת האופוריה הישראלית, שאנחנו "בדרך הנכונה".

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

[בתמונה: שוב אנו טומנים רת ראשנו בחול... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי סנדר ואן דר וול מהולנד. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

[בתמונה: שוב אנו טומנים רת ראשנו בחול... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי סנדר ואן דר וול מהולנד. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

[בתמונה: האלוף אלי זעירא, ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים. באדיבות ארכיון צה"ל. שם הצלם אינו מוזכר]

ה'קוֹנְסֶפְּצְיָה' היא כינוי לתאוריה שגיבש אמ"ן בתחילת שנות ה-70 של המאה העשרים, לפיה מצרים לא תפתח במלחמה לפני שתשיג מערכות נשק מסוימות לצורך השגת איזון אסטרטגי עם ישראל; ואילו סוריה לא תצא למערכה ללא מצרים. על פי הקונספציה, העריך אמ"ן שההיערכות הצבאית של מצרים לקראת מלחמת יום הכיפורים אינה מכוונת לפתיחה במלחמה, חרף סימנים רבים שהעידו כי היא עומדת לפרוץ.

הקונספציה הופרכה עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים. רבים בישראל מייחסים לפחות חלק מהתוצאות הקשות לישראל במלחמה זו להיעדר הכנה מספקת לקראת המלחמה, בגלל הקונספציה.

[בתמונה: האלוף אלי זעירא, ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים. באדיבות ארכיון צה"ל. שם הצלם אינו מוזכר]

השם קונספציה ניתן לתאוריה זו על ידי ועדת אגרנט, שחקרה את האירועים שהובילו לכשל המודיעיני עם תחילת המלחמה. את הדבקות העיקרית בקונספציה ייחסה הוועדה לראש אמ"ן, אלי זעירא, ולרע"ן מצרים באמ"ן מחקר, יונה בנדמן. קונספציה פותחה במיוחד על ידי ראש אמ"ן, אלי זעירא, מיד עם מינויו על ידי משה דיין, כדי שיוכל להתבסס עליה בהמשך ולשלול באמצעותה את כוונות המצרים למלחמה.

[להרחבת המושג: 'קונספציה', לחצו כאן]

[בתמונה: ועדת אגרנט. מולידי המושג 'קונספציה' בשיח הישראלי. צילום: יעקב סער, לע"מ]

[בתמונה: ועדת אגרנט. מולידי המושג 'קונספציה' בשיח הישראלי. צילום: יעקב סער, לע"מ]

הקונספציה החדשה

[בתמונה: בשנים האחרונות אנו עדים להתגבשותה של קונספציה חדשה הרת אסון ע״י המנהיגות הצבאית והמדינית... תמונת ה- GIF היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIPHY על ידי amnistiaespana]

העשור האחרון, אנו עדים להתגבשותה של קונספציה חדשה הרת אסון ע״י המנהיגות הצבאית והמדינית, שדיברה על העלמות המלחמות הגדולות; שהבעיה של ישראל היא רק טרור מלבנון ע״י החיזבאלה ומעזה ע״י החמאס.

[בתמונה: בעשור האחרון, אנו עדים להתגבשותה של קונספציה חדשה הרת אסון ע״י המנהיגות הצבאית והמדינית... תמונת ה- GIF היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIPHY על ידי amnistiaespana]

בנוסף לכך, הקונספציה הזו מביאה את מנהיגינו למחשבה, שמדינות ערב לא תעזנה לירות עלינו את עשרות אלפי הטילים שברשותם; היות והלבנונים מפחדים, שחיל האויר שלנו יחזיר את לבנון לתקופת האבן.

[התמונה: בתמונה: משך שנים, טמן צה"ל את ראשו בחול... תמונת ה- GIF היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIPHY על ידי Southpark]

קונספציה זו גרמה להקטנת צבא היבשה שלנו לממדים, שבקושי יכולים להתמודד עם גזרה אחת; דווקא בעת, שכמות הגזרות - שעימם נצטרך להתמודד במלחמה עתידית - גדל מאוד:

  • לבנון;
  • סוריה בגיבוי איראני;
  • אלפי אנשי טנזים עם נשק ביהודה ושומרון;
  • עזה
  • (צריך גם לזכור שהצבא המצרי בונה את עצמו לצבא החזק ביותר בין מדינות ערב במזרח התיכון ולא לעולם חוסן...)
  • בנוסף לכך - כתוצאה מהקונספציה - לא טיפלו בהכנת העורף למלחמה, וזה נעדר מהתוכניות הרב שנתיות של צה״ל. 

מדובר בהזנחה חמורה מאוד. התפיסה שחיל האוויר שלנו הוא גורם הרתעתי ממדרגה ראשונה - אל מול המוטיבציה של האויב לירות על מדינת ישראל אלפי טילים כל יום במלחמה - לא מבוססת. כתוצאה מהקונספציה לא השכלנו, במשך שנים רבות, לבנות מערכת יעילה לעצירת ירי הטילים. כדאי שנשאל את עצמנו אם במצב שבו שדות התעופה חוטפים מטחים מידי יום, יוכלו המטוסים שלא נפגעו להצטייד, לתדלק ולהתרומם לאוויר...

על כך כתב יצחק ניר באתר זה: "המלחמה הבאה תהיה "מלחמת הטילים". ככזו, טילי האויב עלולים לשתק את חיל האוויר באמצעות פגיעה נמשכת במסלוליו ובמרכזי הבקרה שלו, בדומה לאופן בו שיתק חיל האוויר את חילות האוויר המצריים והסוריים ב"ששת הימים" ע"י הפצצת מסלולי הטיסה שלהם...":

[למאמרו של יצחק ניר: 'על מסלולים וטילים', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים באתר בעניין המאבק על השימוש בנשק הלייזר, לחצו כאן]

יצחק ניר: המלחמה הבאה תהיה "מלחמת הטילים". ככזו, טילי האויב עלולים לשתק את חיל האוויר באמצעות פגיעה נמשכת במסלוליו ובמרכזי הבקרה שלו, בדומה לאופן בו שיתק חיל האוויר את חילות האוויר המצריים והסוריים ב"ששת הימים", ע"י הפצצת מסלולי הטיסה שלהם. לכן, אנחנו חייבים לקדם את פני הרעה בשינוי תפיסה, הנקרא "הגנה התקפית"! הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

ההזנחה הזו מתעצמת בחומרתה, כאשר למדנו כבר מן העבר הקרוב, שחיל האוויר אינו יכול לתת מענה נאות, גם בתנאים 'אופטימלים מבחינתו' - משמע, במצב שבו בסיסיו נותרו ללא פגע - (ראו 'צוק איתן' והסבבים האחרונים מול עזה); ואין לנו גם צבא יבשה, שכשיר לתת תשובה בעומק מערכי האויב. צריך לזכור דבר נוסף, שרוב אוכלוסיית מדינת ישראל וכלכלת המדינה מתרכזת בגוש דן; כך שאפשר לגרום על ידי מספר טילים - גם לא מדויקים עם ראשי נפץ של מאות ק״ג כל אחד - נזקים בנפש ורכוש שלא חווינו מעולם. גם אם נצליח עם חיל האוויר לגרום לנזקים קשים מאוד בלבנון ונחזירם ל'תקופת האבן' - כפי שהאנשים היהירים שבינינו נוהגים לומר - מה הועילו חכמים בתקנתם, כאשר מדינתינו תחטוף מכה נוראה? לאחרונה אנחנו שומעים בתקשורת שיש כוונה לקצר את קיצור שרות הבנים בעוד 4 חודשים; מהלך שיגרום נזק בלתי הפיך לצבא הסדיר משום שאורך ההכשרות של הלוחמים - לאחר קיצור נוסף בשרות - לא יאפשרו להכין אותם כראוי למלחמה. מצב חמור זה כבר מתקיים כבר היום. קיצור נוסף בשירות זו מכת מוות ליכולות והמקצועיות של חיילי ומפקדי הצבא הסדיר. [בתמונה משמאל: הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט. התמונה היא נחלת הכלל]

אך בכך לא די: לאחרונה שמענו בתקשורת, שיש כוונה לקצץ עוד שתי אוגדות מילואים; וזה לאחר שבתכנית הרב שנתית גדעון של הרמטכ״ל הקודם גדי איזנקוט (ראו תמונה משמאל), קוצצו מסד״כ היבשה מאות טנקים, ומספר רב של חטיבות שריון; ועוד תותחי ארטלריה רבים, דבר שהביא את צבא היבשה כבר היום לחוסר משווע של כוחות, במלחמה שתתקיים, בו זמנית, במספר גזרות, כאמור, עם החזבאלה בלבנון, החמאס בעזה, אלפי אנשי טנזים ביהודה ושומרון, ועם הסורים בגיבוי איראני וכל זאך תוך ירי של אלפי טילים כל יום על מרכזי אוכלוסיה, בסיסי צה״ל ומטרות אסטרטגיות.

[בתמונה משמאל: הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט. התמונה היא נחלת הכלל]

היות ונוכחנו לדעת שחיל האוויר לבדו לא יכול לעצור את אש הטילים, וגם אין לנו מערך טילים שיכול לעמוד מול היקף הטילים של האויב, הרי שהדרך היחידה בשנים הקרובות לעצור את אש טילי האויב, מהר ככל האפשר - לפני שהם יגרמו חורבן ענק בנפש, וברכוש ולהרס הכלכלה - הוא פעולה משולבת של חיל האוויר וכוחות היבשה, גם בהגנה וגם בהתקפה.

גודל הסד״כ של היבשה לאחר קיצוצו בתר״ש גדעון וחוסר כשרותו לא מאפשרים זאת. קיצור נוסף של שרות הבנים, כפי שמשרד האוצר דורש; וקיצוץ של שתי אוגדות מילואים, יביאו את צה״ל לחדלות; ולחוסר יכולת להגן על אזרחי ישראל, שלא לדבר על לצאת להתקפה.

במידה ותתקבל החלטה מעין זו, אפשר יהיה להגדירה כהחלטה החמורה ביותר שהתקבלה בתולדות ישראל; אשר מציבה את ישראל באיום קיומי ממש.

[למאמרו של אלי בר און: 'מדוע אסור לצמצם עוד את צבא היבשה?', לחצו כאן]

עיקרי הקונספציה החדשה: עידן המלחמות הגדולות מאחורינו: ולישראל בעיית טרור בלבד. 'הם מפחדים': אויבנו לא יעזו לירות עלינו את מאות אלפי הטילים שברשותם, מחשש ש'יוחזרו' לתקופת האבן... אין צורך בצבא יבשה גדול, ליותר מחזית אחת; ואפשר לקצר עוד את השירות בצה"ל. 'המטוס יכופף את זנב הטיל': אין לנו צורך בחיל ובארסנל גדול של טילים התקפיים... הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

רעיונות מסוג זה יכולים להגיע רק במסגרת הקונספציה החדשה, לפיה כאמור, אין לנו בעיות עם מדינות אלא רק עם טרור, בעוד שהמזרח התיכון משתנה לנגד עינינו; והאיומים סביבנו רק הולכים ומתרחבים:

  • הסורים תוך זמן קצר יציבו מולינו צבא חזק;
  • האיראנים הם איום מאוד ממשי, שנותן תמיכה גורפת לכל אויבינו היושבים על גבולותינו;
  • המצרים מקימים צבא חזק מאוד וכפי שאנחנו כבר מבינים, שלום יכול לעבור מהעולם כהרף עין עם החלפת שלטון.
  • סביב ישראל 200 אלף טילים; שבינהם מאות עם ראשי נפץ של מאות ק״ג כל אחד בדיוק מירבי, ובטווחים של עשרות ומאות ק״מ. ברצותם של האיראנים, כל האזור נדלק בשניה; ולנו אין מענה.

הקונספציה גם גרמה להזנחת - עד כדי הפקרות - של העורף הישראלי, שלא נילקח כלל בחשבון בתוכניות הרב שנתיות של צה״ל ושל הממשלה. 

הגיעה השעה להתעורר ולפורר את הקונספציה שאחזה במנהיגינו! העם צריך לקחת את ביטחונו בידיו, במקום שהמנהיגים יובילו אותו באף... הגיעה השעה, שאנחנו נשפיע על דרך התנהלות המנהיגים; ומי שלא יעמוד בסטנדרטים ובערכיות והאמינות הנדרשת, יצטרך לפנות את מקומו!

האלוף במיל' יצחק בריק: הגיעה השעה להתעורר ולפורר את הקונספציה שאחזה במנהיגינו! העם צריך לקחת את ביטחונו בידיו, במקום שהמנהיגים יובילו אותו באף... הגיעה השעה, שאנחנו נשפיע על דרך התנהלות המנהיגים; ומי שלא יעמוד בסטנדרטים ובערכיות והאמינות הנדרשת, יצטרך לפנות את מקומו! [התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

6 thoughts on “יצחק בריק: הקונספציה של אז ושל היום…

  1. "הקונספציה" הנכונה היא חזרה למקורות: הרתעה, התראה והכרעה.

    1. הרתעה –

    א. לשקם את ההרתעה שלנו בהוכחה בשטח שאנחנו לא נרתעים ממכות לא פרופורציונליות באוייב, באופן יזום ובתגובה לפעילות שלהם.
    לשנות את "המחירון" ככה שתתקבע בתודעה של האוייב שלא נהסס להשתמש בכוח רב מאד.

    ב. להציג מחירון למצב של מלחמה – אם יקרה משהו בחומרה א' כמו פגיעה במאות אנשים אצלנו, בתגובה תימחק אצלם עיר מסויימת + תשתיות + מרכזי שלטון + מרכזים דתיים + בכירים…. . אם יקרה משהו בחומרה ב' – המחיר יהיה כך וכך. הכל מוגדר וידוע מראש.

    ג. להציג את המחירון לא רק לפרוקסי של האיראנים (לבנון, עזה, סוריה) אלא לאיראנים עצמם. כל פגיעה בנו היא מטעמם ולכן הם עצמם חייבים יהיו לשלם את המחיר. להסיר את המסיכה ולשנות את כללי המשחק. לאיראנים לא ממש אכפת ממחיקת ערים בלבנון, לכן ההרתעה חייבת לכלול פגיעה באיראן – ושוב, באופן לא פרופורציונלי, וגם בידיעה שאולי ניגרר למלחמה אדירה.
    מניעת המלחמה מותנית ביצירת ההרתעה הזו. אם לא נרתיע – נילחם.

    2. התרעה – אני חושב שזה ברור.

    3. הכרעה –
    – להעביר תקציבים לצה"ל כך שהצבא יהיה מסוגל לעמוד במשימת ההכרעה.
    – להגדיל מאד את צה"ל ולבטל את קיצור השירות.
    – להרחיב ולהאריך את שירות המילואים, עם שמירת כוננות חזקה של משרתי המילואים.
    – להגדיל מאד את המלאים בצה"ל (אם בצוק איתן נגמרו לנו מלאים של אמל"ח, מה יהיה במלחמה רב גיזרתית גדולה??).
    – להכין בצה"ל תוכניות לפעילות הכרעה חזקה ומהירה, כולל תמרון יבשתי כמובן, במס' גזרות בו-זמנית, ולהתאמן על המתאר הזה.
    כאמור התוכנית חייבת לכלול פגיעה אנושה ומיידית באיראן, בלי להתחשב בשום דבר, מייד בתחילת המלחמה ולא "במדרגות עולות" כפי שפעלו בטפשות בצוק איתן.
    – לממש את מחירון ההרתעה בלי להירתע מאף אחד. זה חייב לכלול פגיעה מיידית בחלק מהמרכזים הדתיים המקודשים להם, את זה הם יבינו מהר יותר. רק בנושא הזה מותר לפעול ב"מדרגות", כאשר המדרגה הראשונה גדולה ביותר ולא מינורית – הרס מוחלט של משהד או קום.

    בנוסף לכך יש לפעול במהירות המקסימלית (וייקח זמן לצערנו…) ליצירת מנופי לחץ קרובים על איראן, בדומה לתשתית של איראן בלבנון – בעיקר בכורדיסטן. יש לחמש ולאמן את הכורדים ולגרום לתלות מוחלטת שלהם בנו, כך שיפעלו כשנצטרך אותם – כולל "מפעילים" שלנו שם. יש להיות מסוגלים גם לפרוס לשם יחידות של צה"ל מכל הסוגים (הפריסה עצמה – בסיוע האמריקנים, חלקית לפחות) ולהגיע לפריסה קבועה מסויימת, לא רק בעת הידרדרות למלחמה.
    לבנות גם אפשרות לפריסה מאסיבית של ח"א בעומאן ובסעודיה, במקומות שרחוקים מחיזבאללה ומעזה, למשל טאבוק (אמנם יש שם איום איראני, אך מוגבל יותר מאינסוף הפגיעות הצפויות בבסיסי ח"א בארץ, וניתן להגן על זה בקלות יותר עם מערכות החץ).

    מקווה מאד שנצא מהקונספציות השגויות וניפעל בנחישות ובחוכמה!

  2. בפירוט הקונספציה חדשה חסר סעיף משמעותי מאד:
    יש לנו נערכת הגנה אקטיבית רב-שכבתית יעילה (כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2, חץ 3) שתעצור את הרקטות והטילים ותמנע את הנזקים הכבדים.

    • אכן יעילותה מרקיע שחקים.
      מה שלא יעצור החץ 3 יעצור החץ 2 ואים זה יכשל נעבור לשרביט ואים זה לא יעשה קסמים אזי תישאר כיפת ברזל.
      כך הסביר פעם אחד שהיה רמטכ"ל, שר ביטחון שנים רבות וגם ראש הממשלה
      ואני אומר
      שטויות במיץ עגבניות.
      אין דבר כזה.
      שיעור היירוט במלחמה נרחבת נמוך ביותר.

  3. הקונספציה בכללי.

    זה תהליך רב שנים שמוליך לקיבעון מחשבתי שמוליך להתעלמות מעשית, תיכנונית ומבצעית מהמציאות.
    התעלמות מהמתריעים שמזהירים וגם מנתוני
    המודיעין המעודכנים ביותר.

    מי שמעקשים לערער על הקונספציה פוגעים באחדות השורה בלכידות המערכת.

    אז
    במיקרה הטוב לא מתייחסים לטיעוניהם ברצינות ולא פועלים לשינוי המצב.
    במיקרה הפחות טוב קידומם במערכת נעצר.
    במקרה הרע הם מסולקים מהמערכת למען לא יטרידו את השלווה הקונספטואלית.

    בהיסטוריה העולמית וגם זו שלנו דוגמאות רבות לקונספציות.

    אציין שתי קונספציות.
    1, כל ההערכות המערבית הלקויה מאוד וגם זו של ברה"מ הקומוניסטית אל מול הנאצים הייתה תוצאת קונספציה זאת כאשר ההתעצמות הנאצית נמשכה שנים, מטרת הנאצים גם לא הוסתרה.
    להערכתי באמצעות פעולה תקיפה של צרפת ובריטניה ב 1936-7 ניתן היה במחיר של עשרות אלפי אבדות ואולי פחות למנוע מלחמה בה היו עשרות מיליוני אבדות והרס עצום וכיבוש סובייטי של מזרח אירופה ויפני של המזרח הרחוק ועוד.

    2, קונספציה עכשווית שמכה כעת בארה"ב, במערב וגם ובעיקר במדינת ישראל הייתה שהטכנולוגיה של חימוש מדויק תשאר לעד נחלתם של חילות האוויר.

    לכן עם ברשותינו חיל אוויר חזק וחמוש היטב בפצצות חכמות ננצח תמיד בקלות.
    חילות היבשה נועדו רק להציב את הדגל בשטח קטן שיכבש.
    חיל האוויר ינצח לנו את המלחמה ובאבדות מזעריות.

    אז הרוסים והאיראנים הכניסו לשימוש המוני חימוש רקטי שכעת הופך למדויק וכעת נוצר מאזן אימה.
    לכם יש חיל אוויר שקשה לנו לעצור את פעולתו?.
    לנו יש חיל טילים מדויקים שביכולתו להכות בכם בעוצמה זהה וגם יותר ובכל עת שנדרש לכך.

    התהליך הזה של ההתעצמות ברק"ק וטק"ק מדויק מתקיים שנים וההתעלמות מהמציאות הביאה אותנו למקום בו אנו פגיעים ביותר.

    מה לעשות?
    1, לפתח מענה הגנתי לאיום הטילים המדויקים והמענה היחיד הוא מערך לייזר רב עוצמה.
    2, להצטייד כמישקל נגד בטילים מדויקים רבים(חיל טילים) ובארטילריה מדויקת.
    3, להפסיק לתכנן צימצומים בצבא היבשה ולשקם אותו.
    זה מקור כוחנו כי במלחמה נאלץ לכבוש שטחים נרחבים כדי להפסיק את מטר הרקטות והטילים.

    • ואיפה שר האין ביטחון? זה שזיהה ראשון. הוא מפקיר את עם ישראל, לא פחות . הוא הורא הוא הנחה. איך במשך העשור הזה
      הפקיר (יחד עם פקידי משה"ב) לא עשה כלום כדי לקדם את הרעה. כמו שכתבו גדולים וחכמים מלחמת יום כיפור תהיה "מכה קלה בכנף" על יד הצפוי לנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *