'חרקות' ברחובות באר שבע

[בתמונה: חרקות... התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המושג: חָרָקֶה מוגדר במילון מילוג, כ"בלימה פתאומית תוך השמעת חריקה". "מדריך החרקות הגדול למתחילים" מגדיר 'חרקה' כהרמת בלם היד (ההנדברקס handbreaks) תוך כדי נסיעה, במטרה להפחית מהירות; וליצור חיכוך רב של הגלגלים עם הכביש. הוא מוסיף כי כל רכב עם גלגלים היוצר מהירות גבוהה יכול לשמש לעשיית חרקה.

'חרקות' היו תופעה סוציולוגית רווחת בשכונות דרום תל אביב, בשנות השישים ותחילת שנות השבעים של המאה הקודמת. צעירים גנבי מכוניות ערכו בצומת האצ"ל ודרך לח"י (באותם ימים דרך לוד) מופעי חרקות מושכי קהל, שמשכו אליהם קהל רב ממקומות אחרים. 

המשטרה הייתה, במידה רבה, חסרת אונים מול התופעה; וכדי להפגין עשיה, היא נטפלה פעמים רבות לצופים שהגיעו לחזות המופעים, ועצרה אותם, כשהיא מפרסמת ש'טיפלה' בגנבים. הנה למשל תמונה מפורסמת בזמנו, של נער בן 17, שצולמה בצומת הרחובות האצ"ל וההגנה בשכונת התקווה ופורסמה במוסף "הארץ" בחודש אוקטובר 1965. ה'מסכן' הגיע לשכונת התקווה לחזות במופעי ה"חרקות" של צעירי השכונה, ונפל הישר לידיהם של השוטרים... המעצר התפרסם כמעצר של גנבי הרכב. 

חוסר האונים הזה של המשטרה הונצח ב'סצינת החרקות' בסרט המיתולוגי "השוטר אזולאי", שכתב וביים אפרים קישון בשנת 1971. לצורך הצילומים שכר צוות ההסרטה את שירותיו של יהודה אווזי, המסעדן לעתיד, שהיה אחד מהלהטוטנים הללו...

[בתמונה: המשטרה עוצרת נער בן 17 שהגיע לשכונת התקווה לחזות במופעי ה"חרקות" של צעירי השכונה. התמונה הזו צולמה בחודש אוקטובר 1965 ופורסמה במוסף "הארץ". התמונה צולמה בצומת הרחובות האצ"ל וההגנה בשכונת התקווה. שם הצלם לא אותר בפרסומי הרשת המאוחרים של הכתבה, ש'רצו' ברשתות החברתיות...]

הי דרומה...

היום גילויי המצוקה המרתקים הללו עברו דרומה. המגזר הבדואי מייצר ילדים בקצב הגבוה בעולם; וכשכמות הילדים עולה על גדותיה, ההורים מאבדים שליטה (זה אגב, עוד ילך ויחמיר בעשרים השנים הבאות).

אבדן שליטה וחוסר תכלית של צעירים מייצר תסכול, שבא לידי ביטוי ב'חרקות' שהם מבצעים בישוביהם. הנה לפניכם דוגמה למפגש של הצעירים הללו עם רכב משמר הגבול:

.

דוגמאות רבות נוספות ניתן למצוא בריכוז המאמרים והסרטונים על הדרום הפרוע:

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

מי שחשב שהמבצעים שקיימה המשטרה - להפגין נוכחות בכבישי הדרום - תרסן את התופעה, טעה ובגדול. כמו להתריס, עברה התופעה לתוך רחובות באר שבע. בכבישים הראשיים של העיר, באמצע היום בשעות העומס, ניתן לראות צעירים בדואים - בדרך כלל בקבוצות של מספר מכוניות - המבצעים "סללום" בין המכוניות, ו'חרקות' בצמתים. כדי להשלים את ההתרסה, חלונות הרכבים פתוחים בדרך כלל, ומוכם בוקעת מוסיקה רעשנית בקולי קולות.

ההשתוללות הזו יוצרת דילמה לא פשוטה למשטרה; שכן מרדף וניסיונות לעצור את הרכבים מסלימים את המצב. הרכבים לא מהססים לנגוח ברכבים אחרים כדי להיחלץ ואזרחים עלולים לשלם (וכבר שילמו) מחירים קשים...

התופעה שכיחה מאוד גם בשכונות הוותיקות של באר שבע, שהפכו כבר מזמן לשכונות דו לאומיות, ושם מרגישים הצעירים הרבה יותר בבית. לשם המחשה, תארו לעצמכם ששה רכבים הדוהרים בלילה, אחד אחרי השני, במהירות מסחררת, בחריקות צמיגים ובמוזיקה המושמעת בקולי קולות ברחובות הצרים 'הגאולים', המעפילים וז'בוטינסקי, בשכונה ג' של העיר. המירוץ הזה נעצר לעתים ליד פיצוציות או מקלטים ישנים; ואז 'גיבורינו' יוצאים מהרכבים, פותחים את הדלתות, והמוזיקה מפלחת את הדממה, כמו לומר: 'אנחנו כאן'...

אך זה ייגמר?

בינתיים זה לא הולך להיגמר. זה רק מתחיל. אוכלוסיית הבדואים מצעירה את עצמה כל העת והורים רבים מאבדים שליטה.

כדאי לה למשטרת המחוז הדרומי לעשות חושבים יצירתי. אחרת, היא תיתפס מהר מאוד כמגוחכת, כמו אותם שוטרים בשנות הששים של המאה הקודמת, בדרום תל אביב...

נספח:  איך אני עושה את החרקה המושלמת? מתוך "מדריך החרקות הגדול למתחילים"

"...

בתור התחלה,תיסעו בשטח דיי פנוי, כמו שדה התעופה, זה מקום מתאים ללמוד חרקות.

חרקה רגילה: עליכם לצבור מעט מהירות,ללחוץ על ההנדברקס ולפנות לאחד הצדדים, הצלחתם? כל הכבוד!

עכשיו הסיפור מתחיל להיות קשה: תנסו להגיע למהירות די גבוהה,לא מאוד. עליכם למצוא מקום לעשות סביבו סיבוב, בשדה התעופה אני ממליץ על מגדל הפיקוח! תישארו במהירות מהירה,עדיין לא מדי, תתקרבו למקום הסיבוב ותבצעו את החרקה.

לא הצלחתם? לא פלא! חלק זה דורש הרבה אימון. עליכם למצוא את האיזון העדין בתזמון מהירות הרכב, משך החזקת ההנדברקס וחוזק הסיבוב. כאשר החרקה הזאת תצליח לכם מעולה,לא יהיה לכם קשה לבצע חרקות אחרות; ותוכלו לבצע פניות בזריזות שיעזרו לכם במשימות..."

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *