רועי צזנה: חוויית המין הראשונה שלי במציאות מדומה

בתמונה: מין במציאות מדומה. מתוך סרטון Virtual Sexology מ- 2016, של BadoinkVR. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן

[מאמר זה ראה אור במקור באתר של דוקטור רועי צזנה] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד. [התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר] האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

אזהרה: רשומה זו עשויה שלא להתאים לילדים. הורים – לתשומת לבכם...

הגיע הזמן לספר לעולם את האמת, שרק כמה מחבריי הקרובים ביותר כבר יודעים: בחודש האחרון, כחלק ממחקר על עתיד המין, הפכתי לזמן קצר לאשה ולקחתי חלק בחוויה מינית עם גבר. לא היה מוצלח במיוחד, תודה ששאלתם, אבל הדבר המעניין באמת הוא שהכל קרה במציאות מדומה.

אולי כדאי להתחיל מההתחלה.

צרות של עתידנים

בשנה האחרונה הוזמנתי לאחד מכנסי איט"ם, האגודה הישראלית לטיפול מיני. הכנסים של האגודה הם עניין שמח למדי, עם הרצאות שמתהדרות בשמות כמו "רב אורגזמה קיצונית, מחקר איכותני", "מי הזיז את האורגזמה שלי" ו- "בין זיקוקים לזיוף".

[בתמונה: חלק מכרזה של איט"ם. אנו מאמינים שאנו עושים בה שימוש הוגן]

כפי שאתם יכולים להבין, זה לא מקום לילדים, אבל תמיד מעניין שם. הופעתי באחד מכנסי האגודה גם בעבר ודיברתי על עתיד המין. כנראה שאהבו את מה ששמעו, מכיוון שהזמינו אותי שוב. הפעם ערכתי סקר ספרות מעמיק יותר על עתיד המין, שגרם לכך שאני עדיין לא מסוגל לפתוח את הדפדפן שלי בציבור מבלי שאנשים ירימו גבה למראה הפרסומות שגוגל מציעה לי. ההרצאה עברה היטב, ובסופה הסכים איתי הקהל שהם יכולים להזמין את דוד פסיג או יובל נח-הררי כדי לשמוע על עתיד ישראל או העולם, אבל אם הם רוצים הצצה לעתיד הטיפול המיני – הרי שאני הכתובת תמיד.

נו, גם זה משהו.

בעקבות ההרצאה התחלתי לעקוב באופן ממוקד יותר אחר התפתחויות חדשות מכל הסוגים בעולם המין. לא אלאה אתכם בכל הממצאים ובניחושים שלי בנוגע לעתיד התחום. במקום זאת אקפוץ ישר לסוף: לפני חודש קניתי את מכשיר המציאות המדומה החדש ביותר כיום, ומשם הדרך לטרנסג'נדריות וירטואלית הייתה קצרה.

מציאות מדומה

באמצע מאי השתחרר לחנויות מכשיר ה- Oculus Quest – אוקולוס קווסט (ראו תמונה למטה). מדובר באחד ממכשירי המציאות המדומה המוצלחים ביותר, והוא נטול חוטים לגמרי. כלומר, הוא אינו מחובר למחשב כלל. הוא יושב על העיניים ומשדר לכל עין תמונה דומה, על מנת להכניס אותך לעולם וירטואלי. מאז שרכשתי את הקווסט, חוויתי מעוף על גב דרקון, נלחמתי כמו נינג'ה עם זוג חרבות (הג'ויסטיקים שישבו בידיי), יריתי בחייזרים ולקחתי חלק בעוד כהנה וכהנה משחקים מהנים.

[מקור התמונה: אמזון. אנו מאמינים שאנו עושים בה שימוש הוגן]

אבל היה ברור לכולם, איפה שוכן הפוטנציאל האמתי של הקווסט. כפי שכתב בעבר דאמון בראון –

"זה נראה ברור כל כך: אם אנו ממציאים מכונה, הדבר הראשון שנעשה – אחרי שנרוויח ממנה – הוא לצפות בפורנו באמצעותה."[1]

הסטטיסטיקות מדברות עבור עצמן. שני השווקים המרכזיים בהם מוצאים מכשירי המציאות המדומה שימוש הם תעשיית המשחקים ותעשיית הפורנוגרפיה. נכון לשנת 2018 הופקו כבר 6,000 סרטים ארוטיים במציאות מדומה, שגרפו 15 מיליון דולרים בשנת 2018 בלבד[2]. קיימות הערכות לפיהן עד 2025, תעשיית הפורנו במציאות המדומה תגיע לשווי של מיליארד דולרים בשנה – כמעט שליש משווי השוק שצפוי למציאות המדומה באותה שנה[3].

אי אפשר, לפיכך, לדבר על עתיד המין מבלי לנסות להבין גם את תפקידם של מכשירי המציאות המדומה. וכך קרה שזמן קצר לאחר שרכשתי את הקווסט, עשיתי את מה שנשבעתי בעבר שלא אעשה לעולם, ונרשמתי לאתר פורנו, דרכו יכולתי להוריד סרטים למכשיר.

ולפתע פתאום, עולם חדש מופלא נפתח בפניי.

Woman using Oculus Quest.

[בתמונה: אשה משתמשת באוקולוס קווסט – מכשיר מציאות מדומה. המקור: אוקולוס]

מין במציאות מדומה

שכבתי על הגב כשראשי שעון על כרית גבוהה. שמתי את המכשיר על פניי, הפעלתי את האפליקציה, ועברתי לעולם אחר: חדר במלון יוקרה, במקום חדר השינה בבית. שכבתי על מיטה של בית מלון עם סדינים לבנים צחורים. הייתי ערום כמעט לגמרי, ולא יכולתי שלא להתפעל מגופי החדש – שראשי הווירטואלי היה מחובר אליו. יכולתי להשפיל מבט ולסקור את שריריי החסונים, את הקוביות בבטן, את התחתונים ההדוקים שלא השאירו הרבה מקום לדמיון בנוגע למסתתר בתוכם.

בקיצור, הייתי חתיך-על. אבל לא יכולתי שלא לתהות: איפה המין כאן?

לא הייתי צריך לחכות יותר מדי. הדלת לחדר המקלחת נפתחה, ומתוכה פסעה החוצה צעירה חיננית שבישרה לי שאנו עומדים לקיים עתה יחסי מין סוערים. ולא זאת בלבד, אלא שהיא הודיעה לי שהביאה עמה את חברתה הטובה, שמזה שנים רבות חושקת בי בסתר. הגיוני בסך הכל. החברה נכנסה גם היא לחדר, ושתיהן הפשיטו את המעט שנותר עוד להפשיט מעלי, ועשו בגופי הווירטואלי מעשים מגונים מכל הסוגים.

זה לא הרגיש נורא בכלל, אבל אחרי כמה דקות הבנתי את העניין והתחלתי להשתעמם. אז החלטתי לבחון את האופציה הנועזת יותר – והפעלתי את הסרטון שהכניס אותי לגוף של אשה.

שוב, חדר בית מלון. שוב, סדינים לבנים. שוב, ערום. ושוב, התפעלות. היה לי גוף מושלם, רק מהמין הלא-נכון, והוא החליף לגמרי את גופי הפיזי. סקרתי את הגוף בקפידה, והגעתי למסקנה שאני נראית מדהימה, ושזו עשויה להיות דווקא חוויה מעניינת ואפילו מהנה. ואז נפתחה דלת השירותים, ומתוכה הגיח גבר ענקי ושעיר והודיע לי שהוא עומד לדגדג לי את הרחם עם כלי באורך של סרגל בית-ספר.

זו הייתה הנקודה בה ידיי נשלחו אינסטינקטיבית אל המכשיר שעל הראש, בניסיון לכבות אותו מהר ככל האפשר. הצלחתי רגע לפני שהסרגל נגע בי, באותו עולם אחר בו גופי עמד להיות מחולל.

זו הייתה החוויה הראשונה שלי כאשה, והיא הספיקה לי כדי להבין כמה אמיצות בנות-הזוג שלנו. אבל לא ויתרתי לעצמי. ניסיתי להתחבר עוד מספר פעמים לסרטון, ומה אגיד לכם? זה היה נורא.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JESHOOTS-com לאתר Pixabay]

לראשונה בחיי, הצלחתי לדמיין מה עוברת אשה במהלך יחסי המין. הבנתי את הפגיעות הנוראית, את התחושה השונה לגמרי שמתעוררת כשאת/ה מבין/ה שעומדים לחדור לך לתוך הגוף ולהותיר בו משקעים שיכולים לשנות את חייך לנצח. הבנתי את משמעותן של תנוחות מסוימות, ומדוע חלק מהנשים רואות אותן כמשפילות – מכיוון שהן באמת כאלו.

"אבל מה חדש כאן?" שאלה אשתי בתמיהה כשסיפרתי לה על חוויותיי מאותו עולם. "הרי ידעת את כל זה!"

ונכון, באמת ידעתי, אבל עד שלא חוויתי את כל אלו מנקודת מבטה של אשה, לא הרגשתי ולא הפנמתי. הספיקו לי מספר התנסויות כאשה במציאות המדומה כדי להכריח אותי לחשוב מחדש על מין ועל הדרך בה הוא מתפרש בעיני הצד השני. המציאות המדומה עזרה לי להבין את העולם מנקודת מבט אחרת, אליה התקשיתי להתחבר עד אותו רגע. היא גרמה לי לחשוב מחדש על מה שסבור הייתי שאני כבר יודע ומבין.

מה עוד היא תעשה עבורנו בעתיד?

לחשוב מחדש

מכשירי המציאות המדומה מתחילים להופיע בכל מקום. אתם יכולים כבר היום לרכוש את המכשירים הזולים ביותר בפחות ממאה שקלים, ולהפעיל אותם באמצעות הטלפונים החכמים שלכם. לא ירחק היום בו גם המכשירים המשוכללים יותר, כמו הקווסט, יגיעו לכל אדם. הם יוכלו לספק לאנשים הבנה שונה של המציאות במספר רב של תחומים: נוכל לחוות יחסי מין מנקודת המבט של המין השני, למשל, או להבין כיצד רואה תרנגולת את כלוב הגידול הצפוף והצר בו היא שוהה כל חייה. נוכל להיכנס לנעליו של חייל בשדה הקרב, להתפלל בשמו של אללה במסגד שבעיר הקדושה מכה, או להשתגע לאיטנו בבידוד כפוי בכלא. תארו לעצמכם שמוסדות החינוך, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים יהיו מודעים לשימושים האפשריים בטכנולוגיה, ויוכלו להציע אותה לתלמידים ולמטופלים כדרך לקרב אותם לנושאים מסוימים – ולאפשר להם להבין אותם גם מנקודת מבטו של הצד השני.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

האם חוויות אלו יהיו שונות כל-כך מסרטים בקולנוע או בטלוויזיה? האם הן ישפיעו עלינו ועל דעותינו באופן עמוק יותר? את זה עדיין אי אפשר לדעת. הדבר היחיד שאני יכול לומר הוא שהזמן הקצר שביליתי בגופה של אשה, הספיק כדי לגרום לי לחשוב מחדש על נשים, על גברים ועל מה שביניהם. החוויה הייתה חזקה יותר מכל סרט שראיתי בנושא, מכיוון שהפעם האיום היה אישי, מיידי וישיר על גופי שלי – גם אם זה היה וירטואלי.

אני מאמין שהמציאות המדומה תוכל לספק לנו כלי רב-עוצמה שיעזור לאנשים לחשב מסלול מחדש: לחשוב אחרת על פורנוגרפיה ועל תעשיית המין, על תעשיית הבשר ובעלי-החיים, וכל תחום אחר בו מתרחשות עוולות נוראיות מדי יום ומדי דקה. הבנה וחשיבה מחודשת הן דרישות הבסיס לשינוי חברתי, ואולי המציאות המדומה תוביל לשינוי שכזה, בדרך להקמת עולם טוב יותר. אם נרצה להשתמש במציאות המדומה כדרך לתיקון העולם, כדאי שמוסדות החינוך, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים יהיו מודעים לשימושים האפשריים בטכנולוגיה, ויוכלו להציע אותה לתלמידים ולמטופלים כדרך לקרב אותם לנושאים מסוימים – ולאפשר להם להבין אותם גם מנקודת מבטו של הצד השני.

[לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

[1] https://www.covenanteyes.com/pornstats/

[2] https://thevrsoldier.com/gaming-and-pornography-are-the-two-biggest-draws-for-the-vr-industry/

[3] https://www.covenanteyes.com/pornstats/

2 thoughts on “רועי צזנה: חוויית המין הראשונה שלי במציאות מדומה

  1. אולי תכתוב קצת על אגומנטת ריאליתי. השימושים והחידושים שזה יכול להביא לחיינו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *