אלעד רזניק: פסגת היועצים: מורה נבוכים לקורא המצוי

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי tiburi לאתר Pixabay]

בירושלים הסתיימה פסגת היועצים לביטחון לאומי, האמריקני והרוסי, וראש הממשלה בנימין נתניהו, בקול ענות חלושה. אם למישהו היו אשליות בהתייחס לעמדת הרוסים כדאי שהוא יקרא היטב את דבריו של היועץ לביטחון לאומי הרוסי פטרושוב: ״הפיתרון בסוריה איננו צבאי, התקיפות הישראליות אינן רצויות, איראן נלחמת בטרור והיא בת ברית של רוסיה...״

"... הדגשנו את הצורך לסיוע בינלאומי לטובת שיקום כלכלת סוריה, כולל הסרת עיצומים. הדגשנו את הצורך להוציא את הטרוריסטים משטח המדינה, ואת הצורך בהחזרת השלום. איראן תורמת למלחמה בטרור בסוריה; ולמרות זאת, נחוצים צעדים מעודדים מצד כל הצדדים להפחית את המתיחות. איראן היא בת ברית של רוסיה״.

לפני ביקורו אמר פטרושוב, שהאיראנים נמצאים בסוריה בהזמנת הממשלה המקומית ויישארו שם לבקשתה.

בין הרוסים לאמריקאים עומדות שלוש נקודות מחלוקת עיקריות

חצי האי קרים, וונצואלה וסוריה.

האמריקאים - בעזרת כוח קטן מאוד יחסית - שולטים על שדות הנפט במזרח סוריה (התודות, לצוות לביטחון לאומי של ברק אובאמה ולמזכיר ההגנה לשעבר, מאטיס) ומאלצים את הרוסים והאיראנים להוציא הרבה כסף עצמי על הנוכחות שלהם בסוריה.

הרוסים מאוד רוצים להשיג פתרון פוליטי לסוגיה הסורית, שתאפשר להם להשתלט על שדות נפט והגז במזרח המדינה.

ישראל מוכנה אולי תאורטית לסחור בנוכחות האמריקאית במזרח סוריה, בתמורה להוצאת האיראנים מהמדינה (למרות שהסכם כזה שקול לחיסכון שהושם על קרן הצבי).

.

ניתן אולי לרקום עסקה, שתכלול את הוצאת האיראנים מסוריה, תעבור דרך מסירת שדות הנפט והגז במזרח המדינה לידיים רוסיות, והסכמה אמריקאית לסיפוח הרוסי של חצי האי קרים, בתמורה אולי להסגת הכוחות הרוסים מוונצואלה. אני מתקשה לראות את האמריקאים מגיעים לעסקה כלשהי עם הרוסים בנושא ומעניקים לפוטין גם את מזרח סוריה וגם את חצי האי קרים במתנה.

הסכמה אמריקאית לסיפוח רוסי של חצי האי קרים תביא לפרוק מיידי של נאט"ו ולשחיטה ציבורית של הנשיא, דונלד טראמפ ע"י הרפובליקנים; וזה עוד לפני העובדה הפשוטה, שטראמפ עצמו הצהיר, שהוא מתנגד לנוכחות הרוסית בחצי האי קרים ולא יוותר בנושא. לכן, הצפי הציבורי שיצא משהו מפסגת היועצים היה משולל כל יסוד.

הפערים בין הצדדים גדולים מדי. אם הם היו קטנים יותר, הפסגה הייתה מתקיימת בדרג ראשי המדינות

לסיכום? פוטואופ נחמד לנתניהו, אבל לא יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *