הוצאה להורג בשור הפליז

[תיעוד של אמנים גרמנים מהמאה ה- 16 של השימוש בשור הפליז להוצאה להורג. מתוך התמונה ניתן ללמוד, שלעתים הוכנסו לתוך הכלי יותר מקרבן אחד, כולל נשים, כולל נשים וגברים יחד (כנראה בני אותה משפחה). התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לא בכדי, הוצאה להורג בשריפה היא אחת השיטות האכזריות ביותר על פי הדת היהודית. אבל מסתבר שדמיונם השטני של בעלי עוצמה יכול אפילו לשדרג את מידת האכזריות הזו...

הוצאה להורג ב'שור הפליז' (The Brazen Bull) או ב'שור סיציליאני' היא שיטה נוספת של הוצאה להורג של ביצוע עונש מוות (Capital Punishment / Death Sentence); או במילים אחרות: הוצאה להורג (Execution), בשריפה. סיבת המוות היא כוויות חמורות עד למצב של כשל מערכתי; או התקף לב  הנובע מפניקה. 

מדובר בפסל פליז בצורת שור, שהוא חלול מבפנים, עם דלת בצידו. הקרבן - ולעתים מספר קרבנות - היו מוכנסים לתוך השור, ואש הייתה מובערת מתחת לשור. המתכת הייתה מתחממת עד שהיא הפכה צהובה, והאדם בפנים היה נצלה למוות. ראש השור עוצב כך שצרחותיו של האסיר ישמע כשאגותיו של שור זועם (ויקיפדיה: שור הפליז). השאגות הבליעו את צריחות הקרבנות.

[לשיטה ה'רגילה' של הוצאה להורג בשריפה: העלאה על המוקד, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

לפניכם סרטון המספר את סיפור שור הפליז ומדגים את מבנהו ואת את אופן השימוש בו:

השימוש בשור הפליז בעת העתיקה

תחילת השימוש בשור הפליז מיוחסת לפלאריס, רודן אקראגאס (אגריג'נטו בסיציליה של ימינו), שהיה סדיסט ופסיכופת. הוא הזמין אותו אצל הפסל פרילס; ולאחר מכן, כדי לבדוק את אפקטיביות הכלי, הכניס את פרילס לתוכו, והוציאו להורג (ראו האיור למטה) (ויקיפדיה: שור הפליז).

[בתמונה: פלאריס - רודן אקראגאס (אגריג'נטו בסיציליה של ימינו) - מכניס את פרילס - האמן שאותו הזמין לפסל את שור הפליז - לתוך השור ומוציאו להורג. התמונה היא נחלת הכלל]

על פי הרודוטוס, (ראו דיוקן משמאל) סוג זה של עינוי - בתוך חלל בצורת שור, או בתוך חלל מתכת "פשוט" יותר, היה מאוד נפוץ ביוון העתיקה (ויקיפדיה: שור הפליז).

מאוחר יותר בתקופת רומי, הוצאו להורג מספר מרטירים נוצריים בשוורי פליז (ויקיפדיה: שור הפליז).

תיעוד לכך היא התמונה: 'מות הקדושים של יוסטאס הקדוש', של האמן: פרנצ'סקו פרדיננדי. היצירה מצויה מאחורי המזבח הראשי בכנסיית סנט אוסטאצ'יו ברומא: יוסטאס, אשתו וילדיו מוצאים להורג בשור הפליז בשל סירובו להקריב לאלים הרומאים לאחר שהתנצרו:

[תמונתו של התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Dickstracke. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

השימוש בשור הפליז בימי הביניים

מתוך התמונה שבראש המאמר ניתן ללמוד, שלעתים הוכנסו לתוך הכלי יותר מקרבן אחד, כולל נשים, כולל נשים וגברים יחד (כנראה בני אותה משפחה).

לפניכם למטה, תיעוד נוסף - שצויר על ידי ציירים לא ידועים מהמאה ה-16 - ומתעד סצנת הוצאה להורג בשור פליזמתוך האגדה של ג'ורג' הקדוש (סנט ג'ורג') ראו את החלק העליון של התמונה משמאל:

[התמונה היא נחלת הכלל]

ציור נוסף של מות הקדושים של ג'ורג' הקדוש מ- 1493, מתאר אותו שקוע בתוך שור הפליז. הדמות מימין הוא הקיסר דיוקלטיאן (קיסר האימפריה הרומית מ-20 בנובמבר 284 ועד פרישתו מרצון ב-1 במאי 305) בעל זקן קלוע:

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Karmakolle. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC 0]

ולמטה, תיעוד מזוויע נוסף של השימוש בכל בימי הביניים, לצד מתקני עינויים נוספים...

[התמונה היא נחלת הכלל]

עדות נוספת המתארת הוצאה להורג בשור הפליז:

[בתמונה: הוצאה להורג בשור הפליז... התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *