הוצאה להורג באמצעות מכות

[בתמונה: הוצאה להורג באמצעות השלכה ממבנה גבוה]

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לאחר שמחלת הכלבת גבתה את חייהם של 12 אנשים בעיר האנז'ונג שליד שנגחאי בסין, בשנת 2009, החליטו השלטונות לחסל את כלבי העיר כדי לבלום את המגיפה. יחידות מאורגנות מצוידות באלות נשלחו לרחובות, וחבטו למוות בכל כלב שנקרה בדרכן ברחוב... (ארליכמן, 2009).

הוצאות להורג של בני אדם, באמצעות מכות, נדירות בעת החדשה; אבל, מסתבר שיש מקומות שנעשה בה שימוש נרחב דווקא כלפי כלבים...

.

.

[לכתבה המלאה של ארז ארליכמן ב- ynet, לחצו כאן]

המשגה

הריגה באמצעות מכות היא שיטת ההריגה הקדומה מכולן. כבר בפרק ד' בספר בראשית, אנו עדים לאירוע הראשון: רציחת הבל על ידי אחיו קין: "... וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ". המוות הוא בדרך כלל ארוך ואכזרי; ונגרם כתוצאה מדימום והשחתת איברים חיוניים.

אנו מכירים את המושג המקראי "עושֶׂה בּוֹ שְׁפָטִים", שמשמעו להעניש מישהו בחומרה, אך גם להכות אדם 'שוק על ירך', עד זוב דם...

בעברית החדשה אנו מכירים את המושג "מכות רצח", שמשמעו: הכאה אכזרית שעלולה להסתיים אף במוות. למשל:

כלי מסורבל להוצאות ממוסדות להורג

מכות שימשו - כבר הזמן העתיק - ככלי ממוסד של הוצאה להורג על ידי השלטונות. כך למשל, בסרדיניה - לפני התקופה הרומית - נהגו להוציא להורג קשישים. שלא היו מסוגלים לפרנס את עצמם. הדבר נעשה במהלך טקס, שבו סוממו הקשישים ואז הוכו למוות; או הושלכו מהצוק אל הים [WIKIPEDIA: Falling - execution]. 

אבל הריגה באמצעות מכות היא אקט מסורבל, מלכלכך ובעייתי, עבור הוצאה להורג ממוסדת. לכן, היא משמשת בדרך כלל כאקט נלווה לתהליך ההוצאה להורג, בשני אופנים:

  1. מכים למוות ומוודאים הריגה בדרך אחרת
  2. מוציאים להורג ומוודאים הריגה במכות:

1. מכים למוות ומוודאים הריגה בדרך אחרת

למשל: השואה זימנה לנו מקרים רבם של קרבנות כאלה מבני עמנו, שהוכו מכות רצח, כחלק מתהליך ההמתה. תהליך של הכאה שהסתיים ביריה או בתלייה היה דבר שבשגרה...

כדבריה של אחת הניצולות מצעדת המוות של וולרי, תמה וינשטוק: "ראינו כל יום אותו הדבר; מתים, הורגים ומרביצים"... 

[לדף האינטרנט: 'צעדת המוות אל וולרי', לחצו כאן] 

2. מוציאים להורג ומוודאים הריגה במכות מכות

למשל: הסופר וההיסטוריון הרומי סואטוניוס תיעד עבורנו שמועות על סיפורים על אופיו ומעשיו המעוותים - בעיקר של של אכזריות מינית - של הקיסר טיבריוס במהלך התקופה המאוחרת של שלטונו, כשהתגורר בקאפרי.

שם, נהג להשליך אנשים מן הצוק אל הים, ונהג להתבונן בהם נופלים אל מותם. אם הם היו שורדים את הנפילה, חיכו להם אנשיו של טיבריוס בסירות בים, והיו שוברים את עצמותיהם בעזרת המשוטים [WIKIPEDIA: Falling - execution].

הכאת למוות - אחת השיטות העיקריות למעשי לינץ'

בניגוד להוצאות להורג ממוסדות, הכאה - בעיקר הכאה המונית נפוצה מאוד בהוצאות להורג לא פורמליות, משמע: במעשי לינץ'.

כך למשל, כל המקרים המכונים "פוגרומי הווטצאפ בהודו" נעשו באמצעות מכות. מדובר בסדרה של מעשי לינץ' שביצעו אזרחים הודים בעקבות חדשות מזויפות (Fack News) שהופצו באופן ויראלי ברשתות הווטצאפ בהודו, על חטיפת ילדים והתעללות מינית קשה בהם.

[בתמונה למעלה: התקשורת בהודו המסקרת את מעשי הלינץ' ותגובות הציבור אחריהם... למקור לחצו כאן]

[להרחבה על המושג: 'לינץ', לחצו כאן] [להרחבה על פוגרומי הווטצאפ בהודו, לחצו כאן]

הוצאה להורג ממוסדת במכות בעת המודרנית

כאמור, מקרים של הוצאה להורג ממוסדת במכות בעת המודרנית הם נדירים:
  • בתקופת השואה היה הרג יהודים במכות תופעה נפוצה בגטאות ובמחנות. כך לדוגמה, במספנת מודלין, הסמוכה נובי דבור (Nowy Dwór), שבמחוז ורשה. הוכו למוות על ידי חיילים גרמנים 32 פועלים יהודים בגין איחור להתייצב לעבודה של חמש דקות; לעיני חבריהם הפועלים, למען יראו ויראו (הספריה הוירטואלית של מט"ח, ללא תאריך).
  • באופן לא מפתיע, הדוגמה השנייה מימינו אלה היא דאעש, שם ראינו מקרים רבים של הכאה למוות כעונש, בעיקר של נשים. כך למשל, סמארה קסינוביץ', נערה אוסטרית בת 17 שהצטרפה לדאעש, הוכתה למוות במהלך ניסיון בריחה מסוריה (פז"ם, 2015).

[למאמר: 'פשעים נגד נשים בעולם המוסלמי', לחצו כאן]

[לכתבה המלאה במאקו, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *