אבי ברוכמן: פרשת הבנק למסחר

[בתמונה: אתי אלון פורצת בבכי שניות לאחר הקראת גזר הדין. צילום מסך מווידאופדיה]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 22 בספטמבר 2020

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

" .... 14.5 שנים אחרי שהחלה לרצות עונש מאסר בגין הרשעתה בגנבת כרבע מיליארד שקל מהבנק למסחר החליטה היום (ה' ) וועדת השחרורים שליד בתי הסוהר, לקבל את בקשתה של אלון (49) לשחרור מוקדם ממאסרה... היא משתחררת מכלא הנשים נווה תרצה כשנתיים וחצי לפני שסיימה לרצות את העונש של 17 שנות מאסר שגזר עליה בית המשפט (מענית, 2016).

מערכת אכיפת החוק (Criminal Justice System)  הוא הכינוי למערכת המוסדית המגיבה להפרת החוק, שמבוצעות על ידי פרטים או קבוצות בחברה, בעיקר באמצעות ההליך הפלילי: חקירה, תביעה משפט ועונש. המערכת היא מערכת מורכבת, המכילה גורמים אוטונומיים רבים. כיוון שהשלם שונה מסכום חלקיו, ערכה של המערכת בזמן נתון יהיה שונה מסכום חלקיה. הגורמים המרכיבים את המערכת בגישה המצמצמת הם: המשטרה, התביעה, מערכת בתי המשפט ושרות בתי הסוהר (ברוכמן, 2016)

עו"ד גל לברטוב (2018) בספרו המרתק "פושעים ללא גבולות" פתח לנו צוהר להביט ולבחון את תפקודה של מערכת אכיפת החוק בפרשיות שונות בהן נדרשה הסגרת עבריינים שנמלטו לחו"ל.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של עו"ד גל לברטוב. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אחת הפרשיות הינה פרשית הבנק למסחר בו מעורבת משפחת מקסימוב ועבריינים נוספים.

באפריל 2002 התמוטט הבנק למסחר במדינת ישראל. אתי אלון - סגנית מחלקת ההשקעות בבנק - גנבה במרמה מכספי הלקוחות שלה, במהלך 5 שנים, סכום בלתי נתפס של 254,199,600 שקל. פרשת ההונאה והמעילה החמורה והגדולה שהייתה בישראל...

הכסף הועבר לעבריינים על מנת לכסות את הפסדיו של אחיה המהמר הכפייתי עופר מקסימוב (ראו תמונה למטה). הבנק קרס!

בזכות הכסף השה, בבת אחת - "ובעוד המשטרה ממשיכה לספר שאין בישראל פשע מאורגן, - הפכנו, משכונה לבירה של פשע מאורגן, דומיננטי, המייצא עבריינים ופשע לכל העולם. גם משפחות הפשע הקטנות טובלות בכסף גדול, וראשיהן מסוחררים מדירות הפאר ממכוניות היוקרה, מהמאבטחים ומהמעמד. העבריינים הנמוכים יותר בהיררכיה, מוכנים לעשות הכל כדי לטעום גם הם - ולו לזמן קצר - מהשפע... ותודה לאתי אלון ולעופר מקסימוב, שבעוד שהמשטרה חיה אז בלה לה לנד, הביאונו עד הלום!" (יחזקאלי, 2018).

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: ההיסטוריה של הפשע המאורגן בישראל, לחצו כאן]

[בתמונה: עופר מקסימוב. צילום מסך מווידאופדיה]

החקירה המשטרתית וההסגרה של עופר מקסימוב

אתי אלון ששימשה סגנית מנהלת מחלקת ההשקעות, נכנסה, ביוזמתה, ב- 25 אפריל 2002 למחלק ההונאה בתל אביב וסיפרה לחוקרי המשטרה על מעילת הענק שביצעה; וזאת, על מנת לעזור לאחיה עופר מקסימוב שהיה נתון לאיומי עבריינים כתוצאה מחובות עתק שהפסיד בהימורים. הבנק נסגר תוך מספר ימים, וכל המערכת הכלכלית, פוליטית כמו גם התקשורת רעשה וגעשה.

החקירה עברה מהונאה תל אביב ליחידה הארצית היחב"ל, ביחד עם רשות המסים. על תיק החקירה הופקדו רפ"ק (דאז) כורש ברנור קרימינולוג בהכשרתו (כיום תנ"ץ, מפקד המכללה לשוטרים), וסנ"ץ עו"ד יאיר רגב .(כיום גמלאי וסנגור פלילי מצליח). במשך שעות רבות תיארה אלון לחוקרים בפרוטרוט, כיצד הצליחה לבצע את המעילה הענקית הזאת לאורך שנים, מחודש מרס 1997 עד היום שהגיעה למשטרה, מבלי שאף אחד חשד בה. היא פתחה 206 חשבונות פיקטיביים - כביכול לצורכי הלוואות " גב אל גב" - והכספים שהועברו אליהם נגנבו על ידה. מ- 202 חשבנות גנבה אלון את הכספים במישרין, תוך שבירת הפיקדונות של בעליהם (לברטוב, 2018).

[מקור תמונתו של עו"ד יאיר רגב מימין: פייסבוק; תמונתו של תנ"ץ כורש ברנור משמאל הועלתה לויקיפדיה על ידי ה- Federal Bureau of Investigation - FBI, והיא נחלת הכלל]:

בתחילה העבירה אלון את הכספים במישרין לאביה ולאחיה, ולאחר מכן לאנשי 'השוק האפור' ולעבריינים.

בפרשית הבנק למסחר היו שני מעגלי עבריינים:

  • הראשון , אלו שהלוו לעופר את הכסף לצורך ההימורים, ובראשם מלך השוק "האפור" של אותם ימים בני רביזדה.
  • והמעגל השני, מפעילי בתי הקזינו, שמתפקידם היה לוודא שהחובות ישולמו. במעגל זה בלטה "החבורה הירושלמית בראשות גבי בן הרוש, אהרון אוהב ציון, יוסי מלכה , איציק בר מוחא וששון בראשי.

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: גבי בן הרוש - החיים הטובים במרוקו, לחצו כאן]  [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: איציק בר מוחא - אדריכל קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

סנ"צ יאיר רגב - שחקר את רביזדה - מספר ללברטוב (2018):  "רביזדה נתגלה כאדם מוכשר ביותר, אדם נטול השכלה אקדמית, מחשבונים פיננסים או גיליונות אקסל, שמנהל מיליארדי שקלים בעזרת כישוריו האישיים בלבד: זיכרון פנומנלי, שכל ישר, אינטליגנציה רגשית גבוהה, ובעיקר: "אף שמריח אנשים". למעגל העברייני היו שותפים גם האחים יצחק ומאיר אברג'יל וריקו שירזי. הפיקוח על תנועותיו והחזרי הכספים שהפסיד עופר בהימורים הוטלו על "החבורה הירושלמית". בחלק מהזמן הם החזיקו בעופר בבתי מלון בירושלים ובתל אביב.

לאחר שאתי אלון התייצבה במשטרה, בכירי העבריינים נמלטו מהארץ, כאשר הם מצליחים להוציא מישראל סכומי עתק של מאות אלפי שקלים. שנים מהעבריינים, יוסי מלכה ובר-מוחא נעצרו בנתב"ג.

עופר מקסימוב נעלם כאשר העקבות מובילים לרומניה

המפכ"ל דאז, יוחנן דנינו אישר לסנ"ץ חיים איפרגן (כיום תנ"ץ בגימלאות לאחר ששימש כסגן ראש אגף החקירות) - שהיה ראש מפלג האיסוף ביחב"ל וראש צוות החקירה - לטוס לרומניה יחד עם לוני ארדיטי שהיה בעבר נציג המשטרה באזור, אליהם חבר גם יום טוב צוריאנו נציג המשטרה באזור, באותה תקופה.

בבוקרשט הם נפגשים עם ניצב בגמלאות סנדו מזור, שגריר ישראל, שהיה סגן המפכ"ל ויצא לגמלאות בדרגת ניצב. סנדו, מיודד עם המפכ"ל הרומני יוצר את הקשר, ומתקיימת פגישה משותפת עם הצוות הישראלי. הם החלו לפעול בשיתוף פעולה עם השוטרים המקומיים. לצוות הגיע מידע שעופר אמור להגיע לדירה מסוימת, לצפות במשחק כדור רגל. למקום נשלחה יחידת העלית של המשטרה הרומנית, "עוטי המסכות" Mascatii - יחידה משטרתית הפועלת כשאנשיה פועלים כשפניהם מכוסים במסכות. עופר מקסימוב נעצר בדירה ומי שהיה המום מהמקצועיות של השוטרים הישראלים היה המפכ"ל הרומני, שהיה סקפטי לגבי איתור ומעצר מקסימוב (לברטוב, 2018).

אז התחיל הליך הסגרה (תוך שיתוף פעולה הדוק בין המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ומשטרת ישראל), כשלרומניה מגיעים עו"ד קרן נהרי שייצגה את עופר מקסימוב, ועמיתנו סנ"ץ רגב, שמגיע על מנת לחקור את מקסימוב, בעיקר על קשריו עם העבריינים (זאת, כחלק מתהליך ההסגרה שחייב הגשת כתבי אישום כנגד כל המעורבים), החקירה התנהלה עם תרגום לרומנית, כל שאלה וכל תשובה של מקסימוב. עופר מקסימוב שמר על זכות השתיקה (לברטוב, 2018)

ההליך המשפטי בישראל התנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כאשר הדיון בעניינה של אתי אלון ואביה התנהל בפני השופטת ד"ר עדנה קפלן-הגלר; והדיון בענינו של עופר מקסימוב התקיים באולמו של השופט שלי טימן, כשהתביעה מנוהלת על ידי פרקליטות המדינה.

גזרי הדין 

  • אתי אלון: 17 שנות מאסר בפועל ,קנס של 5 מיליון שקלים ועונש מאסר על תנאי.
  • עופר מקסימוב: 17 שנות מאסר בפועל, קנס של 3 מיליון שקלים ומאסר על תנאי.
  • אביגדור מקסימוב (האבא): 6 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ומיליון שקל קנס. (שוחרר ב 23.7.07 מהכלא)
  • בני רביזדה: 7 שנות מאסר בפועל ו 2.5 מיליון שקל קנס.
  • אהרון אוהב ציון: 3.5 שנות מאסר בפועל וחצי מיליון שקל קנס.
  • יוסי מלכה ואיציק בר מוחא: 36 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס של מיליון שקל.
  • ששון בראשי: 14 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל.
  • גבי בן הרוש נמלט לארה"ב משם למרוקו שם חי עד היום כארץ מקלט.

מספר הערות והארות

  • השותפות של המשטרה והפרקליטות - בפרשה זאת של הבנק למסחר - הייתה הדוקה ואפקטיבית.
  • לא קיימנו במאמר זה דיון וניתוח קרימינולוגי על משפחת מקסימוב שהוא מרתק בפני עצמו. " משפחה פטריארכלית", שהאב הוא הדמות הדומיננטית והקובעת, שגם הוא היה מהמר. הבן עופר "נסיך המשפחה", דמות נערצת על ידי כל המשפחה , בעל אישיות נרקיסיסטית, והבת אתי אלון - כנועה וצייתנית - שהייתה מחויבת למשפחתה ועזרה לאחיה, הנתון בקשיים ובצרה.
  • האירועים התרחשו משנת 1997. בתקופה זאת הכחשה משטרת ישראל לקיומם של ארגוני פשע מאורגן. אז, התפרנסו סדרת הכתבות של אבי ולנטין בעיתון "הארץ", ושנה לאחר מכן התמנתה "ועדת שימרון" לבירור נושא הפשיעה בישראל. לימוד הפרשיה הזאת מלמד, שאכן היו באותה עת ארגוני פשע מאורגן, "שגלגלו" הון עתק.
  • מעניין ומרתק לקרוא ולעיין בפסקי הדין של כלל המעורבים בפרשה זאת, ומהם ניתן ללמוד רבות על שיטות הפעולה של העבריינים בישראל (למעוניינים ראו הפניות במקורות)

[להרחבת המושג: 'פשע מאורגן', לחצו כאן]

אחרית דבר

פרשת המעילה והגניבה ונפילת הבנק למסחר היה אירוע מכונן בהיבט הכלכלי ובהיבט הפשיעה המאורגנת במדינת ישראל. מהאירוע הופקו לקחים, וניתנו הנחיות מצד הרגולטור, המפקח על הבנקים - שמחייבים את כלל מערכת הבנקאות בישראל עד היום - על מנת שלא ישנו מקרים כאלה.

משטרת ישראל פעלה בפרשה זאת במקצועית רבה, תוך שהיא משתפת פעולה הדוקה עם הפרקליטות, ונציגות מערכת אכיפת החוק ברומניה.

כלל המעורבים בפרשה עמדו לדין, הורשעו  וקיבלו את עונשם.

נשאלת השאלה, האם מקרה דומה יכול להתרחש? כמובן שאין לדעת, נקווה שהלקח נלמד היטב ואכן המערכות הבנקאיות מוגנות כיום הרבה יותר.

ושוב, תודות לעו"ד גל לברטוב שפתח בפנינו צוהר מרתק לעשייה המקצועית של מערכת אכיפת החוק.

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

מקורות

2 thoughts on “אבי ברוכמן: פרשת הבנק למסחר

  1. ברוכמן
    בפרשה זו משטרת ישראל פעלה ברשלנות רבה
    שנה לפני שהתייצבה העביר הקצין קרמשניט מידע על כך שאתי אלון גונבת בנק
    המידע לא טופל למרות הפצרותיו של קרמשניט
    יתירה מכך ביום שאתי אלון התייצבה במפלג הונאה עם עורך דין בני נהרי זה היה יום חמישי הפצירו בה שתגיע ביום ראשון.
    על איזה מקצועיות אתה כותב
    תתעורר ברוכמן
    לו היו פועלים מיד היו נחסכים 222 מליון שח.

  2. מצוין, מענין מאד ומעורר תהייה — מה הלקח שיכול ללמוד מזה אדם מהשורה. הפשע משתלם, הפשע לא משתלם? האם אכיפת החוק היא לא תרופה מאוחרת ויקרה מדי? והאם הבנק יכול להיות עירני יותר לפלילים שבאחריותו?
    בקשר לאחריות הארגונית (תחום שקרוב אלי), מספר שנים לפני התפוצצות פרשת אתי אלון, הצעתי לבנק לתעשייה לשפר את הנהלים שהיו במצב ירוד. הבנק לא גילה כל ענין בשיפור. הפרשה בעיני לא היתה מפתיעה, שכן מצב מערכת הנהלים הוא אינדיקטור די טוב לסיכונים תפעוליים, ולא רק סיכוני מעילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *