גדעון שניר: אוי לי מידידי…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי terimakasih0 לאתר Pixabay]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

*  *  *

ההצהרה מאתמול של הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ שהוא משאיר את חילי צבא ארצות הברית במזרח התיכון כדי להגן על ישראל, מטרידה עד כי הדרת שינה מעיני. ניתן לשער שטראמפ רצה להפגין את אהדתו ואת האחריות שהוא לוקח על עצמו להבטיח את ביטחונה של ישראל, אפילו במחיר חיי חייליו, אם יהי צורך בכך. אך בעשותו כך הוא חושף את ישראל לביקורת קשה כאשר די שחייל אמריקני אחד, יפצע או ייהרג חלילה בתאונת דרכים, כאשר ישראל היא זו שתואשם כגורם למותו.

חשוב לציין, שישראל מסתפקת בקבלת ציוד צבאי משוכלל, וכי מעולם לא ביקשה שחיילים אמריקנים יעמדו בקו החזית בעימות בינה ובין העולם הערבי המוסלמי. יש להשיב לטראמפ, בצורה של פרסום הצהרה פומבית, שתגיע לכול בית בארצות הברית, שישראל מודה על הצהרת המוכנות האמריקאית לתמיכה האולטימטיבית הזו, אך מבקשים בנימוס מטראמפ לחזור מכך.

 למען האמת יש לארה"ב אינטרסים ברורים משלה להתמיד בנוכחות צבאית במזרח התיכון, גם מבלי לערב את ישראל. עדיין זכורה  מעורבותו של קיסינג'ר כשר החוץ האמריקני בימי מלחמת יום כיפור, שהצליח לשכנע את גולדה מאיר לאפשר לצבא המצרי לכבוש את גדת תעלת סואץ, כתנאי מקדים למוכנותו של נשיא מצרים לפתוח בשיחות שלום עם ישראל מעמדה של "ניצחון" צבאי, זעיר ככול שיהיה, שישיב את הכבוד הערבי שנרמס במלחמת ששת הימים. בתרגיל הזה הצליח קיסינג'ר לסלק את הנוכחות הסובייטית מהמזרח התיכון ולהשיב את מצריים לחיקו של המערב - ארצות הברית, את המחיר שילמה ישראל בדם חלליה וארה"ב במשלוח ציוד צבאי.

[למאמר המלא ב- Middle East Monitor, לחצו כאן]

יציאה של ארה"ב מהמזרח התיכון, עשוי להותיר רושם רע דווקא על מדינות ערב המתונות בנות בריתה החוששות מהאיום האיראני, אך טראמפ אינו יכול להצהיר ש "ארה"ב אינה יוצאת מהמזרח התיכון, כדי להגן על סעודיה", הצהרה שלא תתקבל אפילו בקרב אוהדיו מבית. אבל קל יותר לשרבב את שמה של ישראל ולפצות אותה במשלוחי נשק..

ניתן לטראמפ את הקרדיט שסתם נכשל בלשונו, ירה מהמותן ללא מחשבה עד הסוף, אבל אם הממשל האמריקני עומד מאחורי ההצהרה זו- אזי אנחנו בבעיה,

אוי לי מידידי!

2 thoughts on “גדעון שניר: אוי לי מידידי…

  1. טראמפ גרר את ארה"ב למלחמת מכסים עם כל העולם כדי לתמוך בעובדי הצוארון הכחול בארה"ב. בפועל הוא הביא לפיטורי אלפי פועלים בענף יצור הרכב עקב ירידה חדה ביצוא מבוניות פרטיות כאשר בשוק המקומי כבר מזמן נטש את המוצר הזה (עברו למכוניות שטח וטנדרים).

    לגבי הנוכחות של הצבא האמריקאי במזרח התיכון. אם הטראמפ רוצה להגן על ישראל שיכניס הרבה צבא לשלשה מקומות המזרח התיכון: עזה, דרום לבנון ואיראן.

  2. זו לא רק ההצהרה מאתמול.
    היו לו כבר כמה הצהרות כאלו בחודשים האחרונים.
    הלפני אחרונה – לא פועלים נגד יורש העצר הסעודי כי "זה אינטרס של ישראל"! לא פחות… (טראמפ: "בלי סעודיה ישראל תהיה בצרות" ; טראמפ: "למרות רצח חאשוקג'י, הברית עם סעודיה חשובה לנו ולישראל").
    על כן, עוד לפני שחייל אמריקאי אחד יהרג בתאונת דרכים, כל ההצהרות האלו עשויות לספק כבר עכשיו תחמושת כבדה ל"ידיד ישראל" המחזיקים בדעה שארה"ב שבויה/ מושפעת יותר מידי ע"י האינטרסים של ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *