אצילות נפש!

[בתמונה: ניצב דוד ביתן עם המפכ"ל המיועד, צ'יקו אדרי, בעת חילופי המשמרות ביניהם במחוז תל אביב. התמונה היא צילום מסך מכתבת ערוץ 10]

"אצילות נפש"... כך כינתה איילה חסון בערוץ 10, את תגובתו של ניצב דוד ביתן להעדפתו של עמיתו, צ'יקו אדרי, על פניו לתפקיד המפכ"ל.

ביתן, שמינויו סוכל בחודש האחרון - במכוון ובאופן מהיר אפקטיבי על ידי גורם בעל אינטרס (ראו: יחזקאלי, 2018) - הוא קצין מגזע שונה: נטול אגו, לא מתראיין לתקשורת מעבר למה שהוא ממש חייב, ולא עוסק בתככים. כשנשאל על ידי כתבי ערוץ 10 לתגובתו על מינוי אדרי אמר כך:

[למאמר על סיכול מינויו של ניצב דוד ביתן, לחצו כאן]

"השר יצר איתי קשר, הודיע לי שבחר במועמד אחר ולא בי. ברכתי את השר על ההחלטה שלו, ואמרתי שאני עומד לרשות המדינה ולרשות הארגון, לסייע לכל מועמד שייבחר. כשנודע לי שצ'יקו נבחר, יצרתי איתו קשר, ברכתי אותו, נתתי לו חיבוק גדול ואמרתי לו שאני עומד לרשותו כי הארגון יקר לי ועם ישראל יקר לי; ונעשה כל מה שניתן לעשות כדי שהארגון יצליח ומהר... יחזור למסלול, יחזור לתלם... יש משימות משמעותיות וגדולות לארגון. חלק מהנתונים להצלחה זה סל פיקוד של משטרת ישראל שעומד לצד המפכ"ל, ומאפשר לו ומסייע לו בהצלחה, ואני משוכנע שכל סגל הפיקוד יעמוד לרשותו ויסייע בעדו להצליח".

אחרי ניסיונו האחרון של רוני אלשיך לבחוש בהליך מינוי המפכ"ל - כפי שזה בא לידי ביטוי במכתב היועצת המשפטית של המשטרה, המדיף ריח רע של פוליטיקה ארגונית עכורה - נתן לנו דוד ביתן את ההמחשה האופטימלית לדרך שבה צריך עובד ציבור לנהוג: בלי מרירות על הסיכול הממוקד שעבר, ובלי אגו על כך שנבחר מועמד אחר, הוא הצדיע להחלטה לגיטימית של השר; העמיד עצמו בראש המסייעים למפכ"ל להיכנס לתפקידו, והתווה בכך את הדרך לעמיתיו הניצבים.

נשאר רק לתמוה, איך אדם ערכי כזה שרד את התרבות הארגונית הכחולה עד כה, עד שהגיע להיות מועמד מוביל למפכ"לות; ואפשר גם לחשוב מה, אולי, היה קורה לתרבות הזו אם היה מתמנה...

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

4 thoughts on “אצילות נפש!

  1. זכיתי, כקצין במילואים, לשרת לצד ביתן כשהיה מפקד מרחב לכיש בזמן עופרת יצוקה. האיש הרשים אותי כמפקד מצוין, מנהיג מוכשר ואדם נטול אגו. לא רבים מודעים לכך, אבל אופן שיתוף הפעולה בין צה"ל למשטרה בזמן אירועים בעורף הושפע עמוקות (לטובה) מהדרך שבה ביתן, לצד מפקד הגזרה הצה"לי, אל"מ שלום סבח ז"ל, פעל.

    • ייצור הידע (Knowledge Production) זה המקצוע שלי. זהו שימוש במערכות ממוחשבות מהדור החדש, על מנת להפוך כמות מינימלית של מידע, המוכנסת אליהם, לידע חדש רב. זאת, ללא צורך ביצירתיות או בתנאים מיוחדים המעודדים חדשנות בארגון, כמו ביצירת ידע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *