גרשון הכהן: תא"ל עופר וינטר ו'המגזר הסמוי'

[בתמונה: תא"ל עופר וינטר עם הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט. הצילום: דובר צה"ל]

[מאמר זה ראה אור לראשונה בכתב העת ליברל. הוא מועלה לכאן באישורו ובאישור המחבר]

ליברלגרשון הכהןאלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

*  *  *

בחירת שר הביטחון בתת אלוף עופר וינטר למזכירו הצבאי, זכתה לאהדה רבה בשכבות מגוונות של הציבור הישראלי, ולא רק במגזר הדתי לאומי, שבו צמח.

היו שאמרו כי קרקע צמיחתו הוותה גורם משפיע בהחלטה. שבו ודשו בדבריו, ערב הכניסה ללחימה בעזה. החלטת השר, בהסכמת הרמטכ"ל נעשתה בהתעלות מעל לתדמית, שניסו יריביו של וינטר להדביק לו, כשליח המגזר הציוני דתי.

תא"ל וינטר הוא למעשה, שליח של מגזר שניתן לכנותו 'המגזר הסמוי'. חלקם חובשי כיפה וחלקם הגדול, ממש לא. אלו אותם חיילים שוינטר הוא עבורם מפקד מוערך, שקנה אצלם את עולמו בשעת מבחן מעצבת. לא שליח מגזר. ברגע שאביגדור ליברמן מינה אותו לתפקיד, הוא עשה לו Reframing. הכניס אותו למסגרת התייחסות ממלכתית, ושחרר אותו ממיתוג המגזריות הדתית.

בשעות הלחימה העזה והקשה בתעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים, נהגו הלוחמים לומר, שכאשר יורים, בשורות הלוחמים אין אתאיסטים. רובם הופכים לחובשי כיפה סמויה, ומוכנים להניח תפילין, אם ניתן.

[בתמונה: תת אלוף עופר וינטר ואנשי 'המגזר הסמוי'. התמונה: דובר צה"ל]

אפשר גם לראות במינוי עוד שלב בעימות בין ליברמן לנפתלי בנט, על ליבו של המגזר. טבעי שהמגזר הדתי לאומי יצביע לבנט. טבעי פחות שיצביע לליברמן. אבל דווקא מינוי זה, שאולי לא יביא לליברמן קולות בקלפי מבוחרי המגזר הדתי, כן יעניק לו תמיכה, של אותו מגזר לוחמים סמוי, של אלפי חיילים שהלכו אחרי עופר וינטר בשדות הקרב, שנוכחותה הבוטחת של דמות פיקודית וההשראה, הפכה האצלם לחוויית חיים בלתי נשכחת.

One thought on “גרשון הכהן: תא"ל עופר וינטר ו'המגזר הסמוי'

  1. וינטר הוא בהחלטחבר במגזר סמוי: מגזר המפקדים בצה"לשבאמתמאמינים שתפקידם לנצח במלחמות… שיהיה לו בהצלחה!
    (גילוי נאות: הייתי פקוד שלו כשהיה קצין זוטר מאוד)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *