פנחס יחזקאלי: "משטרה בתנועה מגונה": הסלוגן שהקפיץ את היועץ המשפטי של המשטרה

[התמונה המקורית: צילום של העיתונאי איציק וולף, שתפס 'על חם' ברחוב הלל בירושלים, שוטר שיוצא מחנות מדיצ׳י עם אוכל, כשהוא מחנה את הניידת בניגוד לחוק. המפרץ המותר לחנייה הוא משלט הנכים שמאלה]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 15 באוגוסט 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

העיקרון השביעי ב'תשעת העקרונות של רוברט פיל', המהווים עד היום את עקרונות הפעולה של המשטרה הבריטית וחברותיה (המערביות) במשטרות חבר העמים הבריטי - גורס כי: "המשטרה היא הציבור והציבור הוא המשטרה, והמשטרה היא רק חלק מהציבור, שמשלמים לו כדי שיקדיש תשומת לב מלאה לתפקידים אשר מוטלים על כל אזרח באינטרסים של רווחת הקהילה והקיום". אין לו זכויות יתר. רק חובות."

אבל משטרת ישראל נולדה מרחמה של המשטרה המנדטורית ולא מזו של משטרת לונדון... אחד הפרדוקסים בתרבות הארגונית שלה הוא הצורך להופיע, כבעלי כבוד וסמכות מחד גיסא; ובמקביל, להפגין זלזול מוחלט בחוק...

הכל התחיל, כתמיד, מהראש...

ובעצם, הכל מתחיל מלמעלה. שהרי, גם המפכ"ל לשעבר, דודי כהן וגם יורשו, יוחנן דנינו, הסתבכו בפרשיות נהיגה במהירות גבוהה:

  • ב- 2008 התבשר הציבור שמפכ"ל המשטרה לשעבר, דודי כהן, צולם בשנת 2005 - כאשר שימש כראש אגף חקירות ומודיעין - נוסע ברכבו המשטרתי במהירות של 180 קמ"ש. קלטת הווידאו צולמה על ידי ניצב משנה אפרים ארליך (קרמשניט) כחלק מתרגיל מעקב, שנועד להמחיש את יכולות הבילוש והמעקב של היחידה שלו באגף התנועה. בקלטת נשמעים הבלשים מתלוננים בניהם שרכבם שנוסע 180 לא מצליח להדביק את "מטוס הקרב" של כהן, שגם לא מאותת במעבר בין הנתיבים. מיותר לומר, שקרמשניט שילם על כך בקריירה שלו במשטרה ובקידומו האישי: 

[לכתבה המלאה של נתיב נחמני החדשות וואלה, לחצו כאן]

  • עם כניסתו לתפקיד - לאחר שהחליף את דודי כהן - הרבה המפכ"ל, יוחנן דנינו, להתבטא על כך שיקפיד, הקפדה יתרה, על הציות לחוק של שוטרים. והנה, ביוני 2011 תועד רכב השרד של דנינו דוהר במהירות של כמעט 160 קמ"ש. לא הוכח שדנינו עצמו ישב מאחורי ההגה, וגם לא שהיה במכונית. אז מה?

[למאמר המלא של משה נוסבאום במאקו, לחצו כאן]

מנהיגות היא, בראש ובראשונה, דוגמה אישית. ואם זה היחס שמפגינים המפכ"לים לחוק, מה הפלא שידה של המשטרה קלה מאוד על בכיריה, כשהם נתפסים בקלקלתם? מה הפלא, שמבקר המדינה מצא, ששוטרים משקרים כדי לבטל דוחות תנועה שקיבלו? המבקר קובע, חד משמעית, ש"מדובר בתרבות שקר, בכל הרמות ובכל הדרגות"!

[על סוגיית תרבות השקר במשטרה, לחצו כאן]

'משטרה בתנועה מגונה'...

עו"ד פנחס פישלר ידוע ביכולתו ליצור מיתוגים ש'נדבקים' למשטרת ישראל ולא יורדים ממנה. המותג המוצלח ביותר שלו הוא, מן הסתם, משטרת לואי דה פינס.

סלוגן (מסר פרסומי קצר וקליט) אחר שטבע לפני כמעט עשרים שנה - ושנקלט גם הוא - היה "משטרה בתנועה מגונה". הסלוגן הזה בא לתאר מצב, לפיו כחולי המדים, האמונים על אכיפת החוק, מרגישים עצמם פטורים ממנו, ומרשים לעצמם - כשהם נוהגים ברכב המשטרתי, וגם כשהם מחנים אותו - כמעט הכל.

גם כאשר המשטרה רושמת דוחות לשוטרים - עברייני נהיגה וחנייה - הטיפול בהם הוא כושל ובעייתי. כך למשל: דו"ח מבקר המדינה מ- 2017 קובע כי דוחות וכתבי אישום - שנרשמו לשוטרים וקציני משטרה בדרגת ניצב משנה ומעלה - בוטלו ללא סיבה מוצדקת. מ- 2012 ועד 2015 המשטרה לא השלימה טיפול ב- 1337 דוחות מתוך 2777 דוחות שנרשמו לשוטריה (תחשבו על רוב המקרים שבהם הקצינים אינם נתפסים...). 53% מהדוחות הללו לא טופלו.

לכן, פנה פישלר לאזרחים, ועודד אותם לתעד עבירות תנועה של שוטרים. את התוצאה ריכזנו עבורכם במספר אוספים, כמפורט:

[על המותג, 'משטרת לואי דה פינס', לחצו כאן]

המשטרה 'עושה שרירים'...

מיותר לציין, שהמשטרה לא אהבה את הרעיון שאזרחים יתעדו את חטאיה הציבוריים... הפרוטוקול שלמטה מה- 21 באוגוסט 2018 מספר הכל:

הנה לפניכם פניית אזרח, דניאל גבריאלוב, לבית המשפט בדרישה להחזיר אליו את הטלפון הנייד שלו שהחרימה המשטרה, כשצילם ניידת שעוצרת באדום לבן. הוא נדרש על ידי השוטרים למחוק את הצילום וכשסירב, נטען שתקף שוטרים, הוא עוכב לחקירה בתחנת המשטרה והטלפון נלקח ממנו:

מלחמה ושלום...

את הסלוגן הזה, "משטרה בתנועה מגונה", תת ניצב שאול גורדון, היועץ המשפטי של המשטרה לא כל כך אהב... ובגינו משך תקופה היה 'ברוגז' עם עו"ד פישלר.

[בתמונה משמאל: השחקן והמותג, לואי דה פינס... אנו מאמינים שאנו עושים שימוש הוגן בתמונה זו]

הסיפור החל (ראו את כתבתו של בוקי נאה בידיעות אחרונות, למטה) כשמפכ"ל המשטרה החליט 'לעשות שרירים', ולא להתייחס יותר לפניותיו של פישלר, שבהן מופיעים הסלוגנים: "משטרת לואי דה פינס" ו/או "משטרה בתנועה מגונה". פישלר הבלתי נלאה פנה מיד למבקר המדינה, לשר לביטחון הפנים, לשר המשפטים, ליועץ המשפטי לממשלה, לוועדה לביקורת המדינה ולפרקליט המדינה.

כתוצאה מכך, בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, מינה הסמפכ"ל דאז, שחר איילון את ניצב משנה רקפת לוין לבוררת בין גורדון ופישלר. הגישור הזה הוליד אהבה גדולה, שנגמרה בנישואין בין גורדון ולוין, וגם גורדון ופישלר עשו בסוף 'סולחה'... והמותגים "משטרת לואי דה פינס" ו-"משטרה בתנועה מגונה", זכו בחיי נצח...

פישלר גם הפתיע את גורדון כשבמסיבת הפרידה שערכה לו המשטרה, לאחר 10 שנות כהונה, היה אחד המברכים בסרטון שהוקרן כהפתעה, ונפרד מגורדון במילים חמות ונרגשות, להפתעת הקצונה הבכירה, גורדון ולוין... לואי דה פינס סגר מעגל...

אז הנה, מי אמר שהכל רע במשטרת ישראל?

[בתמונה: כתבתו של בוקי נאה בידיעות אחרונות על הפרשה, 2/6/08]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: "משטרה בתנועה מגונה": הסלוגן שהקפיץ את היועץ המשפטי של המשטרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *