מאיר גלבוע: אנחנו מול הון – שלטון – עיתון

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי catmoz לאתר Pixabay]

מאיר גלבוע 2

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל.

לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים.

לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

*  *  *

תקצר היריעה מלפרט ברשימה קצרה זו את כל הבעיות הקשות הכרוכות בהקמת אסדת הגז בקרבת החוף, ובהנחת צינור הגז בקרבת ישובים כה רבים. כמעט כל המומחים מסכימים שפוטנציאל הנזק - הן המידי והן לטווח ארוך - הוא גדול ואף רב מהתועלת של השימוש בגז, ומהנזק של המשך השימוש בפחם. אתמקד בחלק מהבעיות המשיקות לשחיתות, הקיימות באישור הממשלה להקמת האסדה מול חוף דור והנחת הצינור בקרבת אוכלוסייה כה גדולה.

הקמת האסדה ומתקניה במרחק של 120 קילומטרים מהחוף, לרבות הנחת צינור הגז במרחק כזה, כדרישת תושבי האזור, שלמעשה צריכה להדאיג את כל תושבי ישראל, אך מדאיגה בעיקר את שותפות הגז, לרבות חברת נובל אנרג'י ויצחק תשובה. פרויקט כזה יקר, יקר מאד. לא רק עצם המרחק קובע, אלא גם סוג האסדה. גם ההתנגדות של חברת נובל ושותפיה, תשובה ושרי אריסון (האסדה ממומנת, בין היתר, על ידי בנק הפועלים), להקים אסדה צפה נובעת, בין היתר, מהרצון לחסוך בהוצאותיהם ובכך להגדיל את רווחיהם, שגם ככה הם עצומים.

התקשורת לא אוהבת במיוחד לדווח על נזקי התכנית, שנועדה לצ'פר את בעלי שדה הגז לוויתן, ולא על המאבק נגדה. נזכור שתשובה הוא אחד הגורמים המשפיעים בשידורי קשת. גל נאור, ביתו של תשובה, היא בעלת 20% ממניות קשת. בין אם יש לכך ראיות ממשיות ובין אם לאו, התקשורת חוששת שהעסקים של יצחק תשובה יפסיקו לפרסם אצלם.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי MustangJoe לאתר Pixabay]

ומי לא רצה לעקוף את הממונה על הגבלים עסקיים, שהתנגד למתווה הגז של נתניהו ושטייניץ?

קרן דלק, חברה לתועלת הציבור השייכת לחברת דלק של יצחק תשובה, העבירה בשנים האחרונות כ–200 אלף שקל לעמותת "מפעלות שמחה", שיפה דרעי עומדת בראשה, שיפי סננס, ביתו של דרעי, מנהלת אותה ומועסקות בה אחיותיה, שמחה אביטן ודסי אילוז.

בשבתו כשר הכלכלה סירב אריה דרעי (ראו תמונה משמאל) לחתום על סעיף 52א לחוק ההגבלים העסקיים, שנועד לעקוף את הממונה על ההגבלים בדרך לאישור מתווה הגז — אינטרס מובהק של תשובה ושותפיו בחברת נובל אנרג'י. לבסוף התפטר דרעי מהתפקיד והעביר את סמכויותיו לנתניהו. בהצבעה על המתווה בממשלה, תמך בו.

[מי לא חתם? ... תמונתו של אריה דרעי משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי עט הזמיר קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

אחד המדענים, שכבודו במקומו מונח, התומך בהקמת האסדה סמוך לחוף, הוא פרופ' רפי סמיט. בתכתובת שלו, המצויה בידי, הוא אמנם כותב שהוא עוזר לנובל אנרג'י, אך לא מציין שהוא דובר ויועץ רשמי לשותפויות הגז, קרוב לוודאי שבתשלום, ואולי אף לא נמוך במיוחד. ואחד הדובדבנים שעל הקצפת, כותב פרופ' סמיט ש"מערך ההפחדה המתרחש ברשת נגד נובל אנרג'י גובל לעתים בתעמולה נוסח גבלס". כן גם הוא, כמו בנימין נתניהו, מגייס את השואה לתמוך בטיעוניו. אם הטיעונים היו אמתיים ותקפים – מדוע לגייס את השואה?

הון - שלטון - עיתון כבר אמרנו? האם קומבינה כהלכתה? אתם תחליטו...

6 thoughts on “מאיר גלבוע: אנחנו מול הון – שלטון – עיתון

  1. שר האוצר האיש הרע שדומה לחפרפרת עיוורת שלא רואה איש ככה משה כחלון לא רוצה לראות את השובתים/שובתות שמפגינות כבר שבת שלישית עבור כספנו שמוחזק על ידי שר האוצר שמתעמר בשובתים ובגמלאים מצער מאוד מאיזה בטן יצאת כחלון בטן טמאה או בטן כשרה נראה לי שאמך מתגלגלת בקיברה בגלל התעמרותך באנשים חולין ומבוגרים עד מתי תמשיך משה כחלון להתעלם מהאנשים שנתנו את חייהם למען מדינת ישראל לפני שנולדת

  2. בעמוד הבא מובאת ההיסטוריה של מאבקים שונים על חופי הים של ישראל – מאבקים נגד בנייה (לדגומה הבניה של סי אנד סאן שהיתה אמורה לפתוח גל של "מלונות" וכ 20 מרינות על החופים) המאבק בחוף פלמחים, מאבקים נגד זיהום ומאבקים נגד סגירת החוף למתחרצים

  3. בזמן שתושמת הלב מקודשת לשאלה איפה תמוקם האסדה – לא שמים לב לשאלה משמעותית יותר והיא איכות הפיקוח על האסדה. דליפה מהאסדה במרחק 120 ק"מ עדיין תזהם את החוף , אבל אסדה מחוץ למים הטריטוראלים פרושה שהחוק הישראלי לא יחול עליה. שימו לב בבקשה מה הארגונים המובילים בשמירה על הים – אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע – אומרים . הם לא החלו בשמירה על החופים והים אתמול בבוקר. שימו לב להצעת החוק של אדם טבע ודין "חוק הגנת הים" דבר שאינו מקבל מספיק חשיפה.

  4. השאלה של מיקום האסדה היא לדעתי פחות מהותית מהשאלה של מהות ואיכות הפיקוח על פעילותה. החששות הגדולים מהאסדה הם זיהום ימי וזיהום אוויר ובעיקר תקלה אפשרית. כל הדברים האלה יהיו קלים יותר לביצוע אם האסדה תהיה בתוך המים הטריטוראלים של ישראל שם יש פיקוח של הממשלה. במים הכלכלים אין פיקוח כזה. כמו כן כמובן היה עוזר אם בנושא היתה יותר שקיפות ופעילות טובה יותר של הממשלה מול מזהמים (די להזכר בפעילות הלא משכנעת מול מזהמים בחיפה או במפעל המוות בעכו , תעשיות אלקטרוכמיות, שם התברר היקף הזיהום מול עובדים ושכנים רק לאחר שנסגר המפעל!!! ).

    במקום להתווכח על מיקום האסדה, משל "רחוק מהעין רחוב מהלב" כדאי לבחון את העמדה של הגופים המקצועיים שאין ספק לגבי היושרה שלהם – החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין – שניהם לא ממש מתלהבים מהאסדה אבל במקום להאבק בשאלה איפה תמוקם מתמקדים באיכות הפיקוח עליה. אני ממליץ לקרוא את חוק הגנת הים שמציעה אדם טבע ודין – חוק שמרוב דיון ציבורי על נושאים אחרים בים – לא מקבל מספיק תשומת לב. לכולנו יש כמות מוגבלת של אנרגיה וזמן – רצוי שנמקד אותם בסוגיות הקריטיות באמת.

    http://www.adamteva.org.il/?CategoryID=1207&ArticleID=2047

    • שר האוצר האיש הרע שדומה לחפרפרת עיוורת שלא רואה איש ככה משה כחלון לא רוצה לראות את השובתים/שובתות שמפגינות כבר שבת שלישית עבור כספנו שמוחזק על ידי שר האוצר שמתעמר בשובתים ובגמלאים מצער מאוד מאיזה בטן יצאת כחלון בטן טמאה או בטן כשרה נראה לי שאמך מתגלגלת בקיברה בגלל התעמרותך באנשים חולין ומבוגרים עד מתי תמשיך משה כחלון להתעלם מהאנשים שנתנו את חייהם למען מדינת ישראל לפני שנולדת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *