מקצוע חדש בעולם התחתון: יועץ קבורה…

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

סגן ניצב בגמלאות, ישראל אריאלי, עסק במהלך 30 שנות שירותו במשטרה בתחום המודיעין. הוא מומחה תוכן בהפעלת מדובבים, בתרגילי חקירה, בפשיעת רחוב, בתחום עבירות מין והפדופיליה. תפקידו האחרון היה ראש ענף מודיעין במחוז הדרומי. כיום, הוא משמש כתחקירן בית המורשת של משטרת ישראל.

הפרשה המתוארת במאמר זה היא אחת מהפרשות אותן תיעד במסגרת זו.

*  *  *

פרשת 'יועץ הקבורה' היא פרשת רצח שהתבצע במהלך במהלך חודש ספטמבר בשנת 1983. תיק זה היה מושתת כולו על ראיות נסיבתיות; במהלכו בוצעו תרגילי חקירה רבים והקלטות. הוא פוענח לבסוף בזכות הנחישות שגילו החוקרים.

אנשי האכיפה המעורבים בפרשה: ניצב משנה בגמלאות יוסף אלמוג זמורי; סגן ניצב בגמלאות יואב גזית; וסגן ניצב בגמלאות יורם דניאלי. הם לוו בחקירה על ידי פרקליטות מחוז צפון, אסתר גופר.

העבריינים המעורבים בפרשה: הנרצח, יעקב בידאוי ועקנין ז"ל; וחנניה חזן (הוא 'יועץ הקבורה').

מפגש מאכזב שהוליד קצה חוט...

תחילתה של הפרשה הייתה, כאשר קצין האיסוף ביחידה הארצית לחקירת פשעים (יאח"פ), יוסף זמורי, זומן אל ראש היחידה דאז, שמעון סביר, שהטיל עליו לפגוש שני אסירים, שמבקשים לדבריהם למסור מידע ערכי על רצח של עבריין, ועל מבצעיו.  

זמורי ניפגש עם השניים בבית הכלא. המפגש היה מאכזב למדי. השניים דיברו באופן כללי על רצח מסוים, אולם לא ירדו לפרטים ולא היו מוכנים לשמש כעדי מדינה. אולם, סקרנותו לגבי אותו רצח התעוררה, והוא החל לבדוק מידע קיים על הרצח בכיוונים אחרים.

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

במערכת הממוחשבת - שמאגדת את הידיעות המודיעיניות שמביאים רכזי המודיעין -  איתר זמורי ידיעה אחת אודות אותו רצח, שאותה כתב קצין המודיעין של משטרת נצרת, בשם יורם דניאלי. זמורי יצר קשר עם דניאלי, וזה הסכים להפגישו עם מקור הידיעה, העבריין, חנניה חזן. לאחר שתחקר את המקור, התבסס בלבו של זמורי חשד שחזן מעורב ברצח. על כן, החליט לקחת אותו להמשך חקירה ביחידה לחקירות בין לאומיות.

איתור הגופה

כאשר זמורי הגיע ליח"בל התחוללה מהומה. אחד הנושאים הרגישים ביותר אצל אנשי מודיעין הוא 'גניבת מקורות', ופיקוד היחב"ל לא אהב את העובדה שמקור של יחידה אחרת נמצא אצלם. לבסוף, החליט מפקד היחידה, שמעון סביר לשוחח עם חזן בעצמו, ביחד עם אלכס איש שלום, לימים ניצב וראש אגף החקירות.

בתחילת השיחה אמר סביר לחזן, שאם הוא מעורב ברצח, כדאי שיקום ויצא מהחדר. חזן קם, אבל מיד הבין שיציאה מהחדר כמוה כהודאה, וחזר לשבת.

במהלך התחקור הבין סביר שזמורי צדק. חזן החל למסור פרטים על הרצח. הוא אף הסכים כג'סטה, לצייר לאלכס איש שלום את מקום קבורת הגופה, מול בית חולים העמק, אולם לאחר מכן קרע אותה. היא שוחזרה על ידי החוקרים, בעבודת נמלים, כמעין פאזל.

יצוין כי מפה דומה הגיעה כמכתב אנונימי למערכת העיתון 'חדשות', וזהות השולח לא התגלתה עד היום. כתב ערבי מהיישוב ריינה העביר את המכתב לידי המשטרה.

כשנשאל על ידי חוקריו, כיצד הוא יודע פרטים רבים כל כך על הרצח השיב, שהוא היה 'יועץ הקבורה' של הרוצח. משמע, ייעץ לו כיצד להיפטר מהגופה... כיוון שכך, גם ידע לכוון את החוקרים למקום שבו הוטמנה הגופה. ה'יועץ' לא ידע להצביע על שם הנרצח, אבל החוקרים העריכו שמדובר בעבריין, יעקב ועקנין ז"ל, המכונה בידאוי. 

החוקרים הגיעו לשטח עם טרקטור וכלבים, אולם למרות הכוונת 'יועץ הקבורה', הגופה לא נמצאה. זמורי - שהיו לו קשרים עם יחידת איתן (היחידה לאיתור נעדרים של צה"ל), הצליח לגייס אותם למשימה, ולבסוף הגופה נמצאה.

עתה נותרה מלאכת הזיהוי: קצין המודיעין יורם דניאל נסע לארכיון צה"ל לחפש צילומי ראש ושיניים של יעקב ועקנין. שלושה ימים ארכה הנבירה בארכיון, אך לבסוף נמצאו צילומים שהעידו על שבר בלסת המצולם, כמו זה שהיה לעצמות הנרצח. 

[בתמונה: הצוות שטיפל בתיק והפרקליטה המלווה מתכנס לשחזר. מימין לשמאל - סגן ניצב בגמלאות יואב גזית; פרקליטות מחוז צפון דאז,אסתר גופר; סגן ניצב בגמלאות יורם דניאלי; וניצב משנה בגמלאות יוסף אלמוג זמורי]

יורם דניאל - שהיה בעברו קצין המודיעין של כלא שאטה, לאתר גם שם צילום רנטגן של הנרצח עם אותו שבר בלסת וכן צילומי שיניים שהתאימו לגופת הנרצח. הגופה זוהתה כזו של בידאוי. 

ה'יועץ' התגלה כרוצח

ה'יועץ' פלט בחקירתו משפטים שחיזקו את חשד החוקרים שהוא היה הרבה יותר מסתם 'יועץ'. שרשרת ראיות נסיבתיות הצביעה עליו כעל הרוצח. גם עילת הרצח התגלתה: מסתבר שבידאוי קיים יחסי מין עם אחותו של חזן בניגוד לרצונה. 

במהלך החקירה הופעלו מקורות חיים רבים; והופעלו אמצעים טכנולוגים. אף על פי ש''יועץ הקבורה' התרברב בפני חוקריו שהוא 'מומחה בהקלטות', הוא עצמו 'נפל' בהקלטה. כך הצליחו החוקרים לשים את ידם על הנשק ששימש את הרוצח. בעליו של האקדח העיד כי העביר אותו לחזן.

בערבו של יום, הורשע 'יועץ הקבורה' ונידון למאסר עולם [ע"פ 676/87 (נצרת) מיום 18/11/87. ישבו בדין השופטים אור, אסא ואברמוביץ.

תם ונשלם אירוע 'יועץ הקבורה'...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *