אבי הורוביץ: האם כלי הרכב ההיברידיים פולטים קרינת יתר?

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על מערכות היברידיות, לחצו כאן]

אבי הורוביץ (ראו תמונה משמאל) הוא יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. הוא הבעלים של חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת ייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

*  *  *

מידי תקופה עולה השאלה, האם כלי הרכב ההיברידיים פולטים קרינה, מעבר לסביר. בעבר, נושא זה עלה ובא על פתרונו. כיום, עם כניסתם של כלי רכב היברידיים חדשים, נוחים וחסכוניים, עלתה שוב השאלה, ואף הוגשה בעניין זה בקשה לתביעה ייצוגית.

כדאיות השימוש בכלי רכב היברידיים

כלי הרכב ההיברידיים, הם היחידים בשלב זה, העונים על שתי הבעיות החשובות ביותר: זיהום האוויר וצריכת הדלק. משמע, בשימוש בהם אנו תופסים שני ציפורים במכה אחת. עם פרסום נתוני מכירות כלי הרכב ברבעון הראשון של שנה זו הצטיירה התמונה כי היונדאי איוניק ההיברידי הולך ומתמקם כרכב הפופולרי ביותר:

[רכב היונדאי איוניק ההיברידי - הרכב המשפחתי הפופולרי ביותר]

כבר בשנת 2010 טענה לאומי קארד כי כלי הרכב ההיברידיים שרכשה מקרינים קרינת יתר. המשרד לאיכות הסביבה סבר אחרת. אף כי, מאז הטכנולוגיה התפתחה באופן טבעי והתוצאות, כפי שאראה בהמשך, הרבה יותר ברורות. עסקתי בסוגיה זו בהרחבה במאמר: "כלי רכב היברידיים: מקרינים או חסכוניים ?”, שבו הבאתי את המידע בנוגע לקרינה של כלי הרכב ההיברידיים. 

העיתון, כלכליסט, במאמר פרי עטו של תומר הדר, פרסם לא מזמן מאמר תחת הכותרת: "איוניק, עיוני: מה הסוד של מכונית העם החדשה?"

[לכתבה המקורית של תומר הדר בכלכליסט, לחצו כאן]

כשכלי רכב חדש מרכז תשומת לב כה גדולה, סביר להניח שיהיו כאלה שינסו למתן את הביקוש. על בסיס מידע שקיבלתי, היו כבר ניסיונות בדיקת נתוני קרינה של חברה ממשלתית, אך הממצאים שנמצאו לא היו חד משמעיים.

בימים אלו ערכתי בדיקה אצל לקוח עם צי כלי רכב לא קטן, והתברר כי החלפת 100 כלי רכב רגילים בהיברידיים יכולה להניב לו חסכון רב. מטבע הדברים, ככל שיבואן מצליח בשיווק כלי הרכב - כך יקומו לו מתנגדים.

התביעה הייצוגית

התביעה הייצוגית המדוברת, מבוססת על חוות דעתו של בודק בשם מני סגל, שערך את הבדיקה המציגה קרינת יתר בתנאים מסוימים.

כפי שציינתי, גם בעבר הועלו טענות שונות בנושא זה ובסופו של דבר רובן נדחו. ככל שעבר הזמן, נראה כי מומחים לדבר התירו את השימוש בכלי רכב אלה, משום שהם סבורים שהקרינה איננה גבוהה ממותר. במקביל, התגלה לי כי היצרן עצמו העביר את ממצאיו למשווק בישראל ומציג עובדות שונות לגמרי.

בנוסף, מזכר של חברת יונדאי מציין כי:

  1. יצרני הרכב השונים וביניהם יונדאי מוטורס, טויוטה, הונדה מרצדס ואחרים, פועלים בהתאם להמלצות הוועדה הבינלאומית להגנה בפני קרינה בלתי מייננת – The international Commission On Non-Lonzing Radiation Protection אשר נעשות על מפרט מחמיר, בתנאים סטריליים ובאמצעות ציוד ייעודי. (ICNIRP)
  2. התקינה הבינלאומית היא זו המחייבת מבחינת משרד התחבורה.
  3. המשרד להגנת הסביבה ערך מטעמו בדיקה וממצאיה חד משמעים: רמות השדה המגנטי נמוכות ביחס לסף שנקבע בהמלצות ארגון הבריאות העולמי כבלתי מזיק לחשיפה, וביונדאי איוניק לדוגמה “אין סכנת קרינה חריגה בשום מושב של הרכב”.

מעבר לכך, קיבלתי את מסמכי הבדיקה עצמה, שערך המשרד להגנת הסביבה, ע”י מר פול זליג כבר באפריל 2017. תוצאותיו חד משמעיות, כאמור בס’ 3 לעיל, ובבדיקה נקבע: ניתוח תוצאותיה:

  • הבדיקה בוצעה בירושלים בתנאים מיוחדים של האצה בעליות, ירידות תלולות ובלימה חירום.
  • תוצאות המדידה מצביעות על רמות שדה מגנטי נמוכות ביחס לסף שנקבע בהמלצות ארגון הבריאות העולמי כבלתי מזיק לחשיפה.
  • קרינה חריגה רגעית (9-12 מיליגאוס) נמדדה ברצפה של הרכב במצבים של האצה בעליה או בירידה תלולה, ואלה לא משפיעות על הממוצעים, שהערכים שלהם נמוכים מ- 4 מיליגאוס.
  • המסקנה שברכב היונדאי איוניק אין סכנת קרינה חריגה בשום מושב של הרכב.

ובכך סוכמה דעה מקצועית ואובייקטיבית של המשרד להגנת הסביבה, המציגה נתונים הפוכים  מהנטען בתביעה הייצוגית.

לסיכום

מאחר ואין לי אלא להסתמך על המידע שהגיע אלי כאמור לעיל, אני סבור שהתביעה תידחה בסופו של דבר. מעבר לכך, לאור נתונים אוביקטיביים אלה ואחרים, הרי התועלת משימוש בכלי הרכב ההיבירידים כה גדול שאין כל סיבה שלא לעשות בהם שימוש.

[לאוסף המאמרים על מערכות היברידיות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *