רקפת ששון: הטכנולוגיה משנה את דרכי העבודה שלנו

[בתמונה: הטכנולוגיה משנה את דרכי העבודה שלנו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 27707 לאתר Pixabay][בתמונה: הטכנולוגיה משנה את דרכי העבודה שלנו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 27707 לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [למאמר דומה: 'טכנולוגיה משנה מקצועות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על עבודה מהבית והשלכותיה, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 7 בפברואר 2021

רקפת ששוןתמונת העט של רקפת ששון, מנהלת לקוחות ופרויקטים שיווקיים בתחומי האופליין והאונליין. עוסקת בתכנון, גיבוש אסטרטגיה והובלה של פרויקטים, משלב הבנת הצרכים של הלקוח ועד לשלב הפקת התוצר הסופי. כן, עוסקת בפיתוח עסקי, כתיבת תוכן וניהול אפליקציות. בעלת תואר ראשון בתקשורת ובמנהל עסקים, ותואר שני בהתנהגות ובפיתוח ארגונים. היא מנהלת לקוחות ופרויקטים שיווקיים בתחומי האופליין והאונליין. עוסקת בתכנון, גיבוש אסטרטגיה והובלה של פרויקטים, משלב הבנת הצרכים של הלקוח ועד לשלב הפקת התוצר הסופי. כן, עוסקת בפיתוח עסקי, כתיבת תוכן וניהול אפליקציות. בעלת תואר ראשון בתקשורת ובמנהל עסקים, ותואר שני בהתנהגות ובפיתוח ארגונים.

*  *  *

קשה לתאר את עולם העבודה המודרני ללא מהפכת הטכנולוגיה: הדואר האלקטרוני, הסמארטפונים, הוואטסאפים הצ'אטים הפייסבוק, האינטרה-נט האירגוני ודומיהם, שינו לחלוטין את חיינו ואת תרבותנו הארגונית: ישיבות עסקים חוצות אוקיינוסים, המעבר לפתרונות דיגיטליים שחוסכים זמן, משאבים וכוח אדם; וכדומה.

יתרה מכך, מערכות ממוחשבות - כמו העובדים - הפכו לחלק מהמארג הארגוני. מחשבים ומערכות אוטומטיות מורים לנו איזו פעולה לבצע, ומתריעים בפנינו, בזמן אמת, על טעויות; ועל פעולות שביצענו, ושמתנגשות אחת עם השנייה... אפשר לומר בלי הגזמה שבאספקטים מסוימים של ניהול, המערכות הממוחשבות מנהלות אותנו.

[להרחבה בנושא טכנולוגיה - הגדרתה ומשמעותה - לחצו כאן] [למאמר, ארגונים זה לא רק אנשים, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'תרבות ארגונית', לחצו כאן]

[בתמונה: טכנולוגיה משנה תרבות ארגונית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

איך הטכנולוגיה משפיעה עלינו?

כשם שאנחנו מעצבים את הטכנולוגיה על פי צרכינו, הטכנולוגיה משנה אותנו בהתאמה. היא שינתה את דרכי העבודה שלנו באופן מהותי, ממה שאלה היו לפני עשור. כיוון ש'אין ארוחות חינם', היתרונות והמחירים שלובים זה בזה.

טשטוש ההבדלים שבין בית ופנאי ולעבודה

הטכנולוגיה הפכה להיות חלק קבוע מהיומיום, ומקלה על דרכי ההתקשרות. אבל, ההבדלים בין הבית, המשפחה, הפנאי והעבודה מטשטשים: 

  • מחד גיסא, אנחנו ניתנים להשגה בכל שעה משעות היממה ולא רק בשעות העבודה. גם בשבתות ובחופשות.
  • מאידך גיסא, במקרים רבים ניתן גם לעבוד מהבית, ולהגמיש את שעות העבודה.

היבט אחר של מגוון הגירויים הללו הוא, שבלתי אפשרי לחסון אותו בזמן העבודה: אנחנו מכורים לנייד שלנו ולצורך להישאר מעודכנים בכל רגע נתון. מי מאיתנו לא נתקל בקולגות - גם מנהלים - ששקועים בפייסבוק, במקום לעבוד; או לחלופין, עסוקים בהתכתבויות פרטיות בוואטסאפ שכלל אינן קשורות לקידום משימות בעבודה? 

פעמים רבות זה מוביל מנהלים לריכוזיות יתר, כדי לוודא שהעובדים שלהם באמת עובדים...

[לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אין ארוחות חינם' - לחצו כאן]

[בכרזה: 'אין ארוחות חינם'... בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: 'אין ארוחות חינם'... בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]

הרגלי עבודה חדשים

הסמס כבר לא קיים בז'רגון, וההתעדכנויות הפכו להתכתבויות ולקבוצות מרובות בוואטסאפ, מול ספקים וחברי צוות, בתוך ומחוץ לארגון. אפילו עם הבכירים אנחנו עובדים בוואטסאפ.

וגם לזה יש מחיר... אנחנו חברים בכל כך הרבה קבוצות בעבודה, עד שהפכנו לאדישים לעדכונים שוטפים, ומידע מהקבוצות השונות מתערבל ומבלבל, לא מעט.

הולכים לאיבוד מרוב 'שיפטינגים'

ריבוי טכנולוגיות מחייב אותנו לעשות 'שיפטינגים' רבים בין הפייסבוק / הוואטסאפ / האינסטגרם וכדומה. בצד היתרונות שטמונים במגוון הכלים הללו, יש להם גם מחיר: הם גם גורם מעכב ומסיח דעת, הפוגע בכושר התפקוד שלנו בזמן העבודה.

אינטראקציה בין-אישית מפנה מקומה לאינטראקציה דיגיטלית

השימוש הנוח והקל בתכתובות אלקטרוניות - כאמצעי מרכזי להעברת מסרים - גורם לנו לאבד את הצורך לתקשר ישירות, ולהסתכל אחד לשני בעיניים. אנשים יכולים לעבוד באותו מסדרון ולא להכיר אחד את רעהו, למרות שהם מעבירים ביניהם, כל העת, תכתובות דיגיטליות...

[בתמונה: אינטראקציה בינאישית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

המדיה החברתית כבר מזמן איננה רק חברתית

הארגונים מנצלים את העובדה שעובדיהם המילניאלים (בני דור ה-Y) הם מוטי טכנולוגיה, והופכים את הרשתות החברתיות: הפייסבוק, הלינקדאין, הטוויטר, הפינטרסט והאינסטגרם לזירת גיוס, מיון סינון, פיקוח ובקרת עובדים. 

אלה - ובעיקר, הלינקדין - מספקות למחלקות משאבי אנוש בארגונים תמונת מצב מקיפה של העובד/המועמד, ההיסטוריה שלו, המלצות עליו, רשת הקשרים שלו ועוד.

הדפים שלנו נסרקים כל העת, הן על ידי המנהלים שלנו - שמבקשים לדעת עלינו עוד; הן על ידי מעסיקים פוטנציאליים; והן על ידי 'ציידי ראשים' (Head Hunters), ששולחים לנו הצעות עבודה בעודנו עובדים במקום העבודה הנוכחי שלנו.

הצעות למשרות ממוקדות - עם הגדרת תפקיד מדויקת - מפורסמות כל העת, בעיקר, באמצעות הלינקאדין, אם על ידי הארגון או על ידי ה'ציידים'.

כך, האנונימיות והפרטיות מטשטשים לחלוטין, ואנו נדרשים לסנן תכנים אישיים במדיה: עלינו להפעיל בקרה ולשמור על עצמנו על ידי סינון מתמיד של התכנים שאנו בוחרים ולשתף ולהעלות לרשת.

גם כאן, 'אין ארוחות חינם', ולטעויות בסינון יש מחיר, לעתים כבד!

אלה כללי המשחק

ההתייחסות שלנו, מן הסתם, לשינויים שעובר עולם העבודה הם אמביוולנטיים. את חלקם אנחנו אוהבים. אחרים גורמים לנו חוסר נוחות, אבל זה טבעה של כל סביבת עבודה, ואנו נדרשים להיות מודעים אליה, ולכללים החדשים שהיא יוצרת, ולהפיק ממנה את המירב!

[להרחבה בנושא בני דור ה- Y בשוק העבודה, לחצו כאן]

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [למאמר דומה: 'טכנולוגיה משנה מקצועות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על עבודה מהבית והשלכותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *