יאיר רגב: מחדלי משטרה ותביעה – לא רק אצלנו…

[בתמונה: אין ארוחות חינם במערכת אכיפת החוק בבריטניה... זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

בחודשים האחרונים קרסו ארבעה תיקי אונס באנגליה בשל מחדלים של התביעה והמשטרה. המחדלים הללו אילצו את פרקליטת המדינה לפרוש מתפקידה (מעניין אם מישהו היה לוקח אחריות ופורש - או מופרש - אצלנו...)

התובעת הראשית של אנגליה ו-וולס, אליסון סאונדרס, תסיים באוקטובר את תפקידה – ממשלת בריטניה החליטה שלא למנות את סאונדרס לקדנציה שנייה, בעקבות שורה של סערות שנגרמו בחודשים האחרונים בתיקי אונס מתוקשרים.

[בתמונה משמאל: כתבת ה'סאן' הבריטי על הפרשה. לכתבה המלאה לחצו כאן]

כל תיקי האונס בבריטניה נמצאים כעת בבדיקה, לאחר שבתוך חודשיים קרסו ארבעה תיקי אונס – כולם כאשר מידע חיוני נחשף ימים אחדים לפני תחילת הדיונים בהם.

סאונדרס שימשה לאורך רוב הקריירה שלה כתובעת; זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד היא ספגה ביקורת על כישלונו של מבצע שעלה 20 מיליון ליש"ט, במסגרתו נחקרו חשדות, שעיתונאים שילמו לשוטרים ולעובדי מדינה אחרים תמורת מידע; כל העיתונאים שהועמדו לדין זוכו. ביקורת דומה נמתחה עליה לאחר שמספר ידוענים זוכו מאשמת ביצוע עבירות מין, אם כי אחרים הורשעו.

כאמור, לאחרונה נמתחה על סאונדרס ביקורת קשה בשל קריסתם של ארבעה תיקי אונס, זיכוי עקב חוסר הגינות של התביעה, ולא לאחר ניהול משפט בו בית המשפט מצא כי לא נעברה עבירה או כי הנאשם לא ביצע אותה.

בדצמבר שעבר ביטל בית המשפט את כתב האישום נגד ליאם אלן בן ה-22, לאחר שהתברר שהמשטרה לא חשפה בפני ההגנה מסרונים שהוכיחו את חפותו. בינואר זוכה אוליבר מירס בן ה-19 לאחר שנתיים של מעצר, תוך שבית המשפט מותח על המשטרה ביקורת חריפה בשל עיכוב במסירת ראיות להגנה. מקרים אלו הובילו לטענות ולפיהן סאונדרס מעוניינת יותר בהרשעות מאשר בקיומם של משפטים הוגנים.

נייג'ל אוונס, אשר זוכה גם הוא מאשמת אונס לאחר 11 חודשי חקירה, אמר: "אנשים רבים נגררים לבית המשפט רק כדי שיזוכו. נדמה לי שאין הבנה איזה גיהנום אנשים עוברים בתהליך הזה. אני מקווה שכאשר היא תוחלף, יבוא מישהו שיתמוך באנונימיות לפני הגשת כתב אישום, ושהם יוודאו שחומר החקירה מועבר לתביעה ולהגנה בהקדם האפשרי. אין ספק שתיקים קורסים בזה אחר זה בגלל החשיפה המאוחרת"...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *