אושרית כספי ברוך: יצירתיות ארגונית בירוק

[בתמונה: הירוק כמפתח ליצירתיות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JoshuaWoroniecki לאתר Pixabay]

במחקר שנערך על ידי ד"ר סטפני ליכטנפלד ועמיתיה, אנשים שנחשפו לגירוי ירוק, היו יצירתיים יותר באופן משמעותי, לעומת אנשים שנחשפו לצבעים אחרים. אם כך, כל שנותר הוא לגשת לחנות חומרי בניין, לרכוש צבע ולצבוע את קירות המשרדים בירוק...

[לאוסף המאמרים על יצירתיות וחדשנות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 19 בדצמבר 2021

ד"ר אשרית כספי-ברוך היא פסיכולוגית קלינית-תעסוקתית, מומחית במיון עובדים וניהול משאבי אנוש. ראש המחלקה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית אחוה, חוקרת קריירה, אישיות, מוטיבציה ויצירתיות. לקשר: oshritca@gmail.com

ד"ר אשרית כספי-ברוך היא פסיכולוגית קלינית-תעסוקתית, מומחית במיון עובדים וניהול משאבי אנוש. ראש המחלקה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית אחוה, חוקרת קריירה, אישיות, מוטיבציה ויצירתיות.

לקשר: oshritca@gmail.com

*  *  *

אביב הגיע פסח בא. תקופת האביב מאופיינת לעתים בניקיונות ובסיוד הקירות. אז לפני שאתם מחדשים את הצבע של המשרד, כדאי שתקראו את הכתבה הבאה:

העולם מאופיין כיום בדינאמיות רבה, קצב החיים מהיר, וארגונים רבים מתמודדים עם תחרות. אחת הדרכים להשיג יתרון יחסי היא באמצעות חדשנות ויצירתיות.

[להרחבה בנושא חדשנות בארגונים, לחצו כאן] [להרחבה בנושא יצירתיות, לחצו כאן]

[בתמונה: יצירתיות ארגונית בירוק... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com][בתמונה: יצירתיות ארגונית בירוק... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

לפיכך, ארגונים רבים מנסים למצוא דרכים להפוך את העובדים שלהם ליצירתיים יותר. דרך אחת לעשות זאת, היא לאתר ולמיין עובדים שיש להם כישרון ופוטנציאל יצירתי. מעבר לכך, ארגונים מנסים למצוא ללא הרף שיטות להעלות את היצירתיות של כל העובדים. אחת הדרכים לעשות זאת, כך מסתבר פשוטה יחסית, כל מה שנדרש הוא לגשת לחנות חומרי הבניין הקרובה ולקנות צבע ירוק... כן, קראתם טוב, צבע ירוק. מדוע?

[בתמונה: כרזת הסרט: האשה באדום... אנו מאמינים כי אנו עושים בה שימוש הוגן]

צבעים שונים מעוררים אצלנו תפיסות ותגובות שונות. כך למשל, במחקרים שונים נמצא שהצבע האדום נתפס כצבע סקסי, הן בקרב גברים והן בקרב נשים. כלומר, אם אתם לובשים בגדים אדומים, יש סיכוי גבוה שבני המין השני ימצאו אתכם מושכים יותר. מי שמכיר את הסרט "האישה באדום" (ראו את כרזת הסרט משמאל) יכול להבין רעיון זה. לכן, אחד היישומים של ממצא זה הוא בתחום השיווק, אם למשל יש לכם אתר אינטרנט ואתם רוצים ל"משוך" אליו לידים, כדאי שבתמונת הפרופיל באתר תלבשו אדום או לפחות תמסגרו את התמונה בצבע אדום.

[בתמונה משמאל: כרזת הסרט: האשה באדום... אנו מאמינים כי אנו עושים בה שימוש הוגן]

נחזור לקשר שבין ירוק ויצירתיות. הצבע הירוק הוא צבע בסיס שיש לו משמעויות תרבותיות וחברתיות כגון צמיחה, פריון, חיים ותקווה. בתרבויות העתיקות של מצריים, יוון, רומא והודו, מספר אלים שסימלו פריון ולידה, נצבעו בירוק. גם בתקופות מאוחרות יותר סימל הירוק צמיחה ופריון, כך למשל עד ימי הביניים נשים באירופה, הודו ואזורים נוספים בעולם, לבשו שמלות כלה ירוקות כסמל לתקווה של הפריון. כיום, הירוק מקושר בשפה לצמחונות, לסביבה ולקיימות, כך למשל "להפוך לירוקים" משמעו להפוך ליותר מודעים לסביבה.

יתכן שהמשמעויות הקשורות לצבע הירוק, נלמדו באופן חברתי, ויתכן גם שהן קשורות לתהליכים ביולוגיים. עבור אבות אבותינו שחיו בשטחים ירוקים של מרעה, ירוק היה עדות לצמחייה וקרבה למקורות מים, כלומר חיים. לפיכך, במהלך האבולוציה תפיסה של צבע ירוק קושרה לגירוי מעורר תיאבון, לחיים ולהתפתחות.

[בתמונה: יתכן שהמשמעויות הקשורות לצבע הירוק, נלמדו באופן חברתי, ויתכן גם שהן קשורות לתהליכים ביולוגיים. עבור אבות אבותינו שחיו בשטחים ירוקים של מרעה, ירוק היה עדות לצמחייה וקרבה למקורות מים, כלומר חיים. לפיכך, במהלך האבולוציה תפיסה של צבע ירוק קושרה לגירוי מעורר תיאבון, לחיים ולהתפתחות. זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

[בתמונה: יתכן שהמשמעויות הקשורות לצבע הירוק, נלמדו באופן חברתי, ויתכן גם שהן קשורות לתהליכים ביולוגיים. עבור אבות אבותינו שחיו בשטחים ירוקים של מרעה, ירוק היה עדות לצמחייה וקרבה למקורות מים, כלומר חיים. לפיכך, במהלך האבולוציה תפיסה של צבע ירוק קושרה לגירוי מעורר תיאבון, לחיים ולהתפתחות. זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

יצירתיות פירושה יצירת רעיונות חדשים ומקוריים. יצירתיות חיונית הן להישרדות, משום שמשפרת התפתחויות מדעיות וטכנולוגיות, והן להנאה משום שמספקת קרקע לאומנות ובידור.

[תמונת המקור של ד"ר סטפני ליכטנפלד]

כאשר אנשים נמצאים בהלך רוח בטוח ופתוח, הם יצירתיים יותר. כך למשל מחקרים מראים כי אנשים במצב רוח טוב שמתמקדים בתוצאות חיוביות ושמכוונים ללמידה, מפגינים ביצועים יצירתיים. הצבע הירוק שמקושר עם סביבה המספקת מזון, יוצר תחושה בטוחה בה התהליכים התפיסתיים והחשיבתיים, פתוחים. באופן זה, אנשים יכולים לחקור בדרכים יצירתיות ובאופן לא שגרתי.

ואמנם, במחקר שנערך על ידי ד"ר סטפני ליכטנפלד Stephanie Lichtenfeld - מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת דורהם במינכן (ראו תמונה משמאל) - ועמיתיה - אנדרו ג 'יי אליוט (Andrew J. Elliot) ומרקוס א' מאייר (Markus A. Maier) - אנשים שנחשפו לגירוי ירוק, היו יצירתיים יותר באופן משמעותי, לעומת אנשים שנחשפו לצבעים אחרים.

[לתמונת המקור של ד"ר סטפני ליכטנפלד משמאל, לחצו כאן]

אם כך, כל שנותר הוא לגשת לחנות חומרי בניין, לרכוש צבע ולצבוע את הקירות בירוק.

[לאוסף המאמרים על יצירתיות וחדשנות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “אושרית כספי ברוך: יצירתיות ארגונית בירוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *