פנחס פישלר: "אדוני המפכ"ל…"

[בתמונה: המפכ"ל, רוני אלשיך. התצלום: דוברות המשטרה]

[מאמר זה הופיע לראשונה, ב- 25 בפברואר 2018, באתר 'מחלקה ראשונה'. הוא מועלה כאן באישורם ובאישור המחבר]

ב- 25/2/18, פרסם עו"ד פיני פישלר מאמר באתר "מחלקה ראשונה" . (נוסח מקוצר פורסם בעיתון, 'ישראל היום'). מפאת חשיבותו של הנושא - והמאמר - לסוגיית משטרה-פוליטיקה, ביקשנו וקיבלנו רשות לפרסם מאמר זה גם כאן:

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה. מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

*   *   *

אתה אדוני המפכ"ל רוני אלשיך, חוקר בימים אלו את "פרשת" ה"פרסומים האוהדים והמחמיאים", לשרה ולביבי נתניהו באתר "וואלה"? אתה?

הרי, אתה האחרון שצריך, או מוסמך, לחקור "פרסומים אוהדים" בתקשורת. האחרון ממש. אתה, המעסיק בשכר מלא לא פחות ממאה דוברים (!) בחטיבת דוברות ("גולני"? "צנחנים"? "גבעתי"?) שבראשה עומד תת ניצב (לא פחות); ומתחתיו דוברת משטרה בדרגת ניצב משנה (לא פחות); ומעליהם, עד לאחרונה ממש, מרחף לו יועץ תקשורת, חיצוני, בכיר, בשכר עתק, ליאור חורב שמו, בחוזה עבודה "שמן", בגובה של עד שמונה מאות אלף ₪ בשנה (על חשבון הציבור - בחוזה – ספק מכרז פתוח – לארבע שנים!) כל זאת, על מנת לזכות, אך ורק בתקשורת מחבקת, מלטפת ואוהדת. את זה בדיוק צריך לחקור!

אתה מעסיק בדוברות גם שוטרים וקצינים במדור "ניו מדיה", כולם בשכר מלא, על מנת לזכות באהדת הציבור ברשתות החברתיות.

אצלך, אתר המשטרה, באינטרנט, האתר הרשמי, המשולם בכספי המיסים, הוא "פראבדה" של ממש. כל כולו רק סופרלטיבים – והתפארות עצמית מטעם...

אתה הוא, ולא אחר, שאפשר בלעדית, לאילנה דיין (ראו תמונה משמאל) ולאנשי התכנית 'עובדה', להתלוות אליך 'צמוד', מהלך שנה וחודשיים, על מנת לזכות בתקשורת אוהדת. אתה ולא אחר!

[תמונתה של אילנה דיין, משמאל, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מארק ניימן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הראית או שמעת על מפכ"ל אחד בעולם, שאפשר לעיתונאית, סיקור צמוד, בלעדית, במהלך שנה וחודשיים? את זה בדיוק צריך לחקור. אתה, שנפגש בין בגלוי, ובין "בסתר", עם עיתונאים שאתה בוחר בקפידה, או אלו שהדוברת שלך בוחרת ב"פינצטה", גם במערכות העיתונים, אץ רץ כדי לשכנע אודות – אנא – רק תקשורת "אוהדת",  שאתה כל כך רוצה וחפץ לזכות בה.

אתה הרי חולם אך ורק על תקשורת מפנקת ואוהדת מוקף ב'צבא' דובריך. הרי בדיוק לצורך כך ממש - אתה נפגש עימם זה מקרוב ממש.

לעומתם, אינך נפגש עם עיתונאים "נושכים", מבקרים, אמיצים, שאתה ירא וחושש מהם. אתה סולד מהם. אתה מחרים אותם. אתם מנתקים אותם מקשר ה"ווטסאפ" המשטרתי/דוברותי. הם מתקשרים אלי תדיר. מספרים לי ב"שושו" את הכל. זועמים. רותחים. מתפוצצים ממש. חלקם אף פגועים. חלקם לא - משאינם יראים ואינם חוששים מפניך.

דוגמה קטנה? את יואב יצחק מ"ממחלקה ראשונה" ועיתונאיו הלוחמניים, שאינם יראים מפניך, אתה מחרים באופן מוחלט. אתה – יחד עם הדוברת שלך.

כך נהגתם גם ביניב קובוביץ האמיץ – מ'הארץ'. ולא רק הם: יש עוד כמה וכמה ב'רשימה' (ה'שחורה'?) ולא במתי מעט עסקינן.

נזכיר: את מי בחרתם, בקפידה 'ראויה', אתה והדוברת שלך, מקרב שלל העיתונאים, באותו ערב דרמטי של 'סיכום' תיקי חקירות ביבי - 2000-1000? ובאיזו שעה ביקשת לשדרן? נכון. בשיא הרייטינג – בשעה 20.00 בדיוק ממש. לאמור, בפתיח של כל מהדורת החדשות בטלוויזיה. אז אתה מדבר על הרע והפסול שב'דאגה' ובצורך לקבל תקשורת אוהדת? הרי אתה עצמך נמנה על אבות חובבי הרעיון של העיתון מטעם ('פראבדה').

ובישיבת ועדת הפנים של כנסת ישראל, אתה מכריז, נינוח, ביהירות, בזחיחות, בבטחה מיותרת (אגב, ללא שום כיסוי...), "אצלי אין הדלפות"... הרי, רק שלשום, באולפן חדשות ביום שישי, הכריזה רינה מצליח, עד כמה טוב שתיק החקירה 4000 - בעניין בזק – אלוביץ' – הועבר מהרשות לניירות ערך למשטרה – כי כעת הכל זורם...

זורם אלינו... הבנת? היא ממש מאושרת. גלוית לב. סוף סוף יצא המרצע מהשק...

ואם רק היו עוזרים פרלמנטריים חרוצים, הם היו אמורים להכין לך, כהפתעה, "סט" עבה, של צרור ראיות / הדלפות, לכאורה, כמעט למן היום הראשון, בה נפתחה אצלכם, החקירה הראשונה.

ולד"ר אילנה דיין, "עובדה", בסלון ביתך [!!!], אתה מדליף, לכאורה [הוגשה על כך תלונה מפורטת בפני מח"ש ובפני היועץ המשפטי לממשלה] כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא ולא אחר, יוזמן ויזומן למסירת עדות ב"פרשת הצוללות". ממתי מודיעים בפרהסיה אודות זימון עד? זה חכם? זה מקצועי? על אחת כמה וכמה ב"עד" אותו כבר, ממילא, "סימנתם", אותו כבר, ממילא, "הרשעתם", בתקשורת, באמצעות ההדלפות הזדוניות, הלכאוריות, שהרי, חלילה, עד, כזה או אחר, עלול, כידוע, גם לשבש חקירה ולתאם גרסאות.

לא זו אף זו: עד כזה, במהלך מסירת גרסה, תחת "עדות פתוחה", עלול להפליל עצמו, חלילה, בעדותו זו, אשר תהפוך, בעמוד 3, משורה 35 ל..."עדות באזהרה", ולמצוא עצמו, באחת, כחשוד  בתיק, חשוד לכל דבר ועניין, ללמדך כי עסקינן, בהדלפה, לכאורה, על כל המשתמע הימנה (ע"ע: סעיף 117 לחוק העונשין) בין אם מדובר בעד ובין אם לאו.

ואם אגרוס, ביני לביני, שאת אהדת התקשורת, אתה מבקש לגרוף – אף לבלוע, באמצעות אותן הדלפות, לכאוריות, לטובת דורשי רעתו של נתניהו, הכל על מנת לחזק את תדמיתך? את מעמדך? את אהדת הציבור? בבחינת: "התפארות עצמית" שלך ושל פקודיך, האם אטעה? האם אגזים?. הכיצד זה קיבלת לפתע 'רוח גבית', אוהדת, מהתקשורת? מדוע, לפתע, הפכת "גיבור", אחרי שתקופה ארוכה, באו כלפיך רבים בביקורת?  

ואף זאת: מה ביקשת לשדר לאומה, ב'עובדה', אודות 'השתלת' חוקרים פרטיים, שיתחקו אחר חוקרי לה"ב ויהלכו בקרבם אימים? ומדוע לא פתחת מיד בחקירה? גם מפכ"לים קודמים מתחו עליך ביקורת בהקשר זה: ניצב בדימוס יוסי סדבון למשל, וגם ניצב בדימוס משה מזרחי.

ומה ביקשתם לעורר בציבור, באמצעות תיזה מופרכת מן היסוד, בדמות 'השתלת' הקצינה צ' להתלונן תלונת שקר וכזב כנגד ניצב רוני ריטמן, ראש לה"ב 433, רק בכדי 'להפלילו' ? שהרי,לשתי טענות סרק אלו, אין וגם לא היו בידיך, ולו אבק של חשד או חשדות. מלל סרק חסר כל כיסוי – הא ותו לו. הפרחת בלון באוויר. ביקשת לעורר מהומה!

ובכנסת טענת: "באמצעות כך פסקו ההטרדות על החוקרים". למה הדבר דומה: לבוא לציבור, בפניקה, ולהכריז קבל עם ועולם, קבל עם ועדה, כי "שודד בנק חמוש, שדד סניף בנק. מסתובב הוא חופשי. הנה, פסקו לפתע מעשי השוד של השודד". אז, לשיטתך, לא נחקור את מעשה השוד היחיד? זו הלוגיקה? להכריז בפני אילנה דיין, בתוכנית, כי 'עברת' על כל מילה בכל עדות ועדות, תג אחר תג, בתיקי 2000-1000... האין זו  אובססיה של ממש? אולי גאוותנות (יתר?) האם זה מתפקידך? אגב, אני, אינני מאמין לך. אבל אם כן וכך אמנם הדבר - אז מתי, אם הכלל, מצאת זמן בידך לנהל את המשטרה ולפקד עליה?

לצערי, כך בדיוק היא נראית.... בלי "אבא". בלי מפקד. חוברת "משטרת לואי דה פינס" – מדברת בעד עצמה.

אגב, התהייה מוכן (בבקשה ממך...) להסכים, להיעתר ולמסור לנו, לידינו, לציבור כולו, את כל ומכלול ההקלטות/התיעוד המצוי בידי אילנה דיין, מהלך השנה פלוס – תקופה ארוכה במיוחד - בה "ביליתם" יחד? כן – זו מה"חיים שכאלה". מעניין מה משם – שלא שודר... מה משם נחתך...  שמע טוב: את כל זאת, יש לחקור – עוד לפני וואלה - ויפה שעה אחת קודם. בזמנו, סברתי וחשבתי, לתומי, שהמפכ"ל הקודם, רנ"ץ יוחנן דנינו היה 'חולה' תקשורת. מסתבר שיש לו מחליף, העולה עליו... כדי אובססיביות של ממש.

אז הנה,  זה היה צידו השני של התקליט. שמענו עד היום, רק את הצד האחד של התקליט – את הצד של 'פראבדה'. אבל הנה, כאן, הצד האחר של התקליט שצידו הקודם - שחוק. ראוי כי הציבור ידע. סוף לעיוות ולסילוף. ההדלפות הן רעה חולה.

הביאו אותך - מחוץ לשורות המשטרה - כדי לנקות את השורות ('האורוות'); כדי להפיח תרבות ארגונית חדשה ונקייה במשטרה; כדי לתקן ולשפר. מה קיבלנו? כאוס מוחלט.

קרא פעם את "חוברת משטרת לואי דה פינס"... תלמד הימנה הרבה: מאום לא תיקנת. מאום לא שיפרת. הצהרות – לרוב. הבטחות – הרבה. נאומים – כחול. אבל שיפור – לא מצאנו – הכל בלשון המעטה.  את כל האמור במורם - חובה לחקור. השאלה מי ומתי יחקור? – ויפה שעה אחת קודם.

[לחוברת כולה, לחצו כאן]

נזכיר: רק ועדת ממלכתית יש להקים – ובהקדם. איך אמר פעם השופט המנוח פרנקפורטר? "חצי מן האמת – גרועה היא, משקר מוחלט".

3 thoughts on “פנחס פישלר: "אדוני המפכ"ל…"

  1. א. מדוע נזכרתם בדבר דווקא סביב חקירות ראש הממשלה? הרי הדוברות המחמיאה למשטרה לא החלה היום היא קיימת כבר שנים גם אצל המפכ"ל הקודם..

    ב. דבר זה של הספקת ידיעות בלבדיות לטובת תקשורת אוהדת אינו דבר חריג כלל – הוא נהוג על ידי צה"ל מול כתבים צבאיים, הוא מונהג על ידי משרד האנריגה מול כתבי אנרגיה, משרד התחבורה מול כתבי תחבורה וכו', גם פוליטיקאים מקרבים אליהם כתבים מסוימים ומרחיקים אחרים, וכך גם חברות מסחריות

    ג. – זה חלק מהבעיה של הון שלטון עיתון – החברות או הממשלה נהנים מסיקור אוהד, הכתב מקבל כתבה מוכנה ואו נתונים בלבדיים וכולם מרוצים – מלבד הציבור שלא מקבל מידע חיוני על תחומים שונים (כמו מדיע על מזון מזיק, פתרונות בתחומי תחבורה בטוחה יותר שלא מיושמים בארץ וכו'. )

    ד. יחסי תן קח אלה קיימים שנים רבות, וצריכים לקבל טיפול הולם. מדובר לעיתים בפרסום סמוי לחבורת או לפוליטיקאים. דבר הנעשה בכל הספקטרום הפוליטי. לדוגמה יחסי חברות הטבק והעיתונות או היחסים של חברות הטבק עם שר הבריאות – דבר שיוצר קרקע נוחה למכירת טבק לעשרות אלפי נערים (בניגוד לחוק) מה שמייצר לנו 8000 מקרי מוות מיותרים בשנה מעישון – גורם המוות מספר אחת.

    ה. הדברים אינם דומים לכך שראש ממשלה מבטיח לשנות חוקים בתמורה לכיסוי אוהד. אם התקשורת היא חומר ביד היוצר של ראש הממשלה הרי אנחנו חיים במעין רוסיה קומוניסטית שבה הממשלה שולטת בעיתונות – רק ששם האזרחים ידעו שמשקרים אותם ומי וכאן יש אשליה של חופש ושל תחרות ו"חופש דעה". מפקד המשטרה שמקבל כיסוי אוהד או קצינים או פקידים – אינם עומדים לבחירת הציבור הם ממונים על ידי הדרג הפוליטי. והמתת שהם נותנים הוא נמוך יותר- גישה למידע – ולא שינוי חוקים.

  2. מילים כדורבנות ישר כח איפה כל הכותבים הנאורים שישנו קצת את המגמה התיקשורתית החד כיוונית שנימאסה על עם ישראל בגיבוי המישטרה והפרקליוות בושה וחרפה להם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *