רועי צזנה: כוחות רוסיים הותקפו לראשונה ע"י להק רחפנים

[התמונה המקורית: Getty]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא הרחפנים, לחצו כאן]

[מאמר זה ראה אור במקור באתר של דוקטור רועי צזנה]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

בשבוע האחרון אירעה מתקפה יוצאת-דופן, מהסוג שמסמל שאנו נכנסים לתקופה חדשה בהיסטוריה של המלחמה. לאורך כל הלילה ב- 5 לינואר, הותקפו הכוחות הרוסיים בסוריה על-ידי להק שלם של רחפנים. זוהי המתקפה הראשונה מסוגה אי-פעם, אך היא בוודאי לא תהיה האחרונה.

לפי משרד ההגנה הרוסי, שלושה-עשר רחפנים – כנראה של אחד מהכוחות היריבים בסוריה – עטו על הכוחות הרוסיים והפילו על החיילים והרכבים פצצות קטנות תוצרת-בית. ואם השימוש ברחפנים לא מספיק כדי לעורר את הדימיון, הרי שמסתבר שהפצצות עצמן היו מצוידות בסנפירי פלסטיק שהודפסו במדפסת תלת-ממד ביתית.

[בתמונה: הפצצות המודפסות שנשאו הרחפנים. מקור: משרד ההגנה הרוסי]

הרחפנים עצמם רחוקים מלהיות כלי מלחמה מרשימים. הם מורכבים משילוב של חלקי עץ ופלסטיק המודבקים ביחד, בתוספת מקלעת לנשיאת הפצצות. ואף על פי כן, אנו יודעים כבר שצבאות כיום אינם ערוכים להתמודד היטב עם נשקים אלו. קשה להפיל רחפנים באמצעות כלי-נשק קונבנציונליים כמו מכונות ירייה, ורוב הטילים אינם מסוגלים להינעל על מיקום הרחפנים בשל חתימת הרדאר הקטנה וחתימת החום המזערית שלהם.

למרות כל זאת, לא נראה שלהק הרחפנים הזיק באופן משמעותי לכוחות הרוסיים. לפי הדיווחים, הרוסים השתמשו בנשקים נגד-מטוסים כדי להשמיד בהצלחה חלק מהרחפנים, והפעילו נשקים אלקטרומגנטיים מסוג לא ברור, באמצעותם חסמו את השליטה מרחוק על הרחפנים. במבט לטווח קצר, ברור שהמתקפה נכשלה.

אבל מה עם הטווח הארוך?

בראייה לעתיד, קל לנחש שרחפנים עומדים לקחת חלק משמעותי בלחימה. בארצות הברית בלבד אפשר למצוא מספר תכניות שונות לשילוב להקי רחפנים שלמים במלחמה: פרויקט Perdix, למשל, הדגים לאחרונה[1] שיגור של 103 רחפנים ממטוס באוויר, שכל אחד מהם שוקל פחות מחצי-קילו, וכולם טסים ומתקשרים ביחד על מנת לבצע משימה מסוימת. פרויקטים אחרים כוללים את LOCUST, בו משגרת ספינה עשרות רחפנים אוטונומיים לאוויר[2], ואפילו שימוש בטילים שישגרו עשרות רחפנים חכמים, שכל אחד מהם יהיה חמוש בטיל חודר-שיריון קטן[3].

למה ההתלהבות הגדולה מהרחפנים? פשוט: הם מספקים אלטרנטיבה לכלי-נשק גדולים, מגושמים ויקרים, שפגיעה אחת יכולה להוציא אותם מכלל פעילותלהק רחפנים יכול להמשיך לתפקד ולבצע את המשימה גם אם חלק מהרחפנים נפגעו. וכאמור, יש להם חתימת רדאר קטנה וחתימת חום נמוכה שמאפשרות להם להתחמק מגילוי ומיירוט מהשמים.

כל זה לא אומר שהרחפנים יהיו 'בלתי מנוצחים' בעתיד. כמו כל כלי לחימה חדש, הצבאות כיום עדיין אינם מוכנים לקראתם, אך במלחמה שאחרי-הבאה כבר נדע להתמודד עמם טוב יותר. ניתן לקטוע את התקשורת עם הרחפנים בדרכים מסוימות, על מנת למנוע את השליטה בהם מרחוק, למשל. ולפחות נכון להיום, רחפנים עדיין רועשים למדי, כך שקשה להשתמש בהם לביצוע פיגועים חרישיים בבסיסים צבאיים.

ולמרות הקשיים שבדרך, קשה שלא להתרשם מהפוטנציאל של הרחפנים בשדה הקרב. סביר להניח שכבר בעשור הקרוב יפותחו להקי רחפנים שיוכלו להתמודד בכבוד עם לוחמים אנושיים, עם כלי-רכב משוריינים ואפילו עם מטוסים בשווי של עשרות מיליוני דולרים. וכדאי שנהיה מוכנים לקראתם.

אם מעניין אתכם לקרוא עוד על עתיד הרחפנים, הטרור ובאופן כללי על הדרך בה הטכנולוגיה תשפיע על החברה, אתם מוזמנים לקרוא את ספרי "השולטים בעתיד" (קישור לרכישה).

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא הרחפנים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

[1] https://www.stripes.com/news/pentagon-unveils-perdix-micro-drone-swarm-1.448124

[2] http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=86558

[3] https://www.newscientist.com/article/2118412-us-army-wants-to-fire-swarm-of-weaponised-drones-from-a-missile/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *