רועי צזנה: להגשים את החלום?

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Martha Soukup לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על 'למידה', לחצו כאן]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה

*  *  *

כמעט אחרי כל הרצאה לבני-נוער, מגיעה השאלה המוכרת. באים אלי נער או נערה במבט מושפל, ושואלים אותי בהססנות איך להגשים את החלום שלהם: להיות רופא בדרך כלל, או לפחות להתקבל לטכניון.

אני שואל אותם אם זה באמת החלום שלהם, והם נשבעים לי שכן. הם מוכנים לעבוד קשה עבורו. להזיע דם. לא לוותר, לא להתייאש, לא להיכנע. זוהי מטרת חייהם.

ואז אני אומר להם שחלום כזה – מטרת-על שלא ייסוגו ממנה – הוא הדבר הנורא ביותר שהם יכולים לעשות לעצמם.

כי מה בני-נוער יודעים כבר על החיים – וחשוב יותר, על עצמם? כמעט כלום. הם לא יודעים כיצד נראית עבודת הרופא, והם לא יודעים אם הם מתאימים לה. חלקם יגלו שהיא משעממת אותם, או מגעילה אותם, או דורשת דפוס עבודה ולימוד שאינם יכולים או מעוניינים לסגל לעצמם. וישנם כאלו שימשיכו למרות כל התלאות והייסורים, פשוט מכוח האינרציה והעיקשות והדבקות בחלום-העל שלהם, למרות שברור לכל מי שמסביבם שאינם מתאימים לעבודה הזו. ומה יקרה להם? הם יהפכו להיות רופאים גרועים וממורמרים, או שייפלו באמצע הדרך באכזבה עצומה, כשהם משוכנעים שהם כישלון. ואיך לא? הם ויתרו על החלום.

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jared Tarbell לאתר flickr]

אבל אפשר גם אחרת.

קודם כל, כדאי ללמד בני-נוער וילדים את האמנות הפשוטה של ה- "ויתור". כולנו מוותרים על חלק מחלומותינו כשאנחנו מתבגרים. אנחנו מבינים שאיננו מתאימים להיות רופאים, אתלטים, אסטרונאוטים וכן הלאה. וההבנה הזו כואבת וקשה – אבל היא עוזרת לנו לשנות כיוון מבעוד מועד, ולהכווין מאמצים לנתיבים בהם אנו יכולים באמת להרקיע שחקים.

שנית, אם אתם באמת רוצים מטרה לחיים, שימו לעצמכם מטרת-על גדולה שמושתתת על צעדים קטנים: להפוך את העולם למקום טוב יותר, למשל, או לקדם שלום עולמי, או להפוך לחכמים יותר מדי יום. ואז, פרקו את המטרה הזו לצעדים שאתם צריכים לעשות מדי יום ומדי שבוע, ושכל אדם יכול לעשות. אתם יכולים להתנדב במרכז קהילתי, לקרוא ספר חצי-שעה לפני השינה מדי יום, או לצפות בהרצאה בחברת הקורסים החינמיים Coursera כל ערב. כך תהיה לכם מטרה שאינכם יכולים להיכשל בה, ולצדה – מערכת פעולה שתהפוך לחלק מחייכם ותהפוך אתכם לאנשים חכמים יותר, שלמים יותר ומועילים יותר לחברה.

ואם תעשו כך, הרי שבוודאות תצליחו גם להגיע קרוב יותר למטרתכם.

בהצלחה!

-------

עריכה: יצוין להלן כי לכותב פוסט זה אין שום הכשרה פורמלית או אקדמית בתחום החינוך, ויש להתייחס לדעותיו בהתאם.

[לאוסף המאמרים על 'למידה', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *