פער הרלוונטיות של העיסוק במנהיגות

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

[מאמר זה נכתב ביחד עם אינג' שרית אונגר-משיח]

[בחזרה לתוכן העניינים של 'הכל על מנהיגות'] [לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

מוקדש למיה ויינשטיין, שהייתה הזרז לארגון מחודש של הערך הזה...

המאמר עודכן ב- 3 בדצמבר 2019

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

זהו הפרק השלישי בסדרת מאמרים זו. בשני הפרקים הקודמים המשגנו את ה'מנהיגות' (Leadership), עמדנו על קשייו, הראינו את החמקמקות של הגדרת המנהיגות, ועמדנו על סיבותיה. הפרק הנוכחי יעסוק בהשלכות של החמקמקות הזו.

העיסוק במנהיגות בעולם העסקי מפרנס הרבה מאוד אנשים, שמתיימרים, בין היתר, לפתח יכולות וכישורי מנהיגות. זו תעשייה שכוללת ספרים, מצגות, סרטונים וסרטים, כנסים, סדנאות, קואוצ'ינג, ופעילויות פיתוח, שחברות עושות לעצמן; וגם מסתייעות בחברות חיצוניות" (Pfeffer, 2015). התכונות השולטות בחומרים הללו הן הגינות, יושרה, שיתוף של העובדים וכדומה. 

[לפרק: 'מנהיגות מהי?', לחצו כאן]  [לפרק: 'מנהיגות היא מושג חמקמק ונתון למניפולציות', לחצו כאן]

כל הפעילות הזו מתורגמת להרבה כסף... לפי הערכות, תאגידים - בארצות הברית לבדה - מוציאים כ־20-14 מיליארד דולר בשנה על 'פיתוח מנהיגות'! (Pfeffer, 2015). אבל, מה הקשר שבין החומרים הללו למציאות?

במקרים רבים מידי, לא הרבה... הספרים הללו הם חלק ממה שמכונה 'בולשיט עסקי' (buisiness bullshit) ו'ניהול השטויות' (bullshit management) - תאוריות כוזבות בניהול, שהוגים 'מומחים בגרוש', שארגונים מאמצים תמורת כסף רב. מנהלים 'שורפים' את האנרגיה הארגונית של ארגוניהם על אימוץ עולם מונחים ריק מתוכן, תוכנית הכשרה ניהולית יקרה בזמן ניהולי (וכאמור, בכסף), וכל זה - כדי לשנות את הדרך שבה אנשים חושבים, מדברים ומתנהגים, לשווא.

[להרחבה בנושא 'בולשיט עסקי' ו'ניהול שטויות', לחצו כאן]

התוצאה היא שהעיסוק במנהיגות כולו פתח 'פער רלוונטיות' משמעותי עם המציאות. הפער הזה הולך ומתגלה, וכיום, קיים ז'אנר שלם של ספרים (ראו בהמשך), המציעים על כך ש'המלך הוא עירום'...:

[להרחבה בנושא 'פער רלוונטיות', לחצו כאן]

מנהיגות: המלך הוא עירום...

בשנת 2013 הופיע ספר מרתק בסגנון הומורסטי, כמעין פרודיה, שכתב מנהל בינלאומי - מנוסה, בעל ניסיון של יותר מ -20 שנה במספר תעשיות - תחת השם (הבדוי) - האל או-ווין (Hal O'Ween). שם הספר העיד על תכניו: (בתרגום חופשי...) "חשיפת הבולשיט שבעיסוק ב'מנהיגות'" (Decoding Leadership Bullshit)

אחרי כל שנות עיסוקו בניהול בכיר, טען 'האל', כי 'המלך הוא עירום'; והוא יכול לקבוע בוודאות כי אין קשר ביו ערכי המנהיגות - שמופיעים בספרי ה'מומחים' - לבין מה שמנהלים עושים בפועל... (Hal O'Ween, 2013).

שנתיים לאחר מכן, ב- 2015, ראה אור ספרו של ג'פרי פפר (Jeffrey Pfeffer), שנשא את השם הדומה מאוד והמתריס: Leadership BS - "מנהיגות - בולשיט" (Pfeffer, 2015).

בדומה ל- האל או-ווין, טען פפר, שסוגיית המנהיגות נפלה בידיהם של שרלטנים, שהפכו אותה לתרנגולת המטילה ביצי זהב, ומתפרנסים ממנה; הם בונים תיאוריות, שכל קשר בינם לבין מנהיגות הוא בולשיט! (Pfeffer, 2015).  

-

בעובדה - טוען פפר - רוב המאמצים לפיתוח מנהיגות נכשלים, ומקומות עבודה רבים, כתוצאה מכשלונות המנהיגות, ניתנים להגדרה כרעילים. הם מלאים עובדים מנותקים, חסרי אמון... (Pfeffer, 2015).

מדוע? משום שרוב התכנים החוזרים ונשנים על מנהיגות, מבוססים, יותר על תקווה מאשר על המציאות; על משאלות ולא על נתונים; על אמונות במקום על מדע (Pfeffer, 2015).

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של פפר]

פפר טוען כי חמש תכונות מאופיינות לעתים קרובות בספרות, כמובילות למנהיגות מוצלחת: צניעות, אותנטיות, אמת, אמינות, ודאגה לאחרים (Pfeffer, 2015). האם יש ראיות לכך שאיכויות אלה אכן מאפיינות את רוב המנהיגים? ממש לא!  

להיפך. למנהיגים יש, בדרך כלל, תחושה עצומה של חשיבות עצמית, התנהגות יהירה, עמדות חד משמעיות וחוסר אמפתיה לאחרים. הם מפגינים עוצמה ומאמינים שהם מיוחדים במינם.

האם יש נתונים שיכולים לעזור לנו להבין, מדוע מנהלים עושים את ההפך ממה שתורות המנהיגות המליצו עליו, שואל פפר?

בסרטון היו-טיוב שלמטה מצורף ראיון של כמעט שעה עם ג'פרי פפר, בנוגע לספרו:

[בחזרה לתוכן העניינים של 'הכל על מנהיגות'] [לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

הופיעו בסדרת מאמרים זו

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *